یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوشیدنی­‌های کارکردی نسل جدیدی از نوشیدنی‌ها هستند که علاوه بر آنکه ریشه در تاریخ و طب سنتی دارند، امتحان خود را در مفید بودن پس داده‌اند.

نوشیدنی‌های سالم در مقابل نوشابه‌های شکردار

به گزارش خبرگزاری مهر، نوشیدنی عصاره سیب، ترنج و خیار که سرشار از فولیک اسید و ویتامین «بی» است، یکی از همین نوشیدنی‌­هاست که مهمترین قابلیت آن سم ­زدایی از بدن است. احتمالا برای آنها که هر روز اخبار گرد و غبار و آلودگی هوا را از رسانه­‌ها می­‌خوانند، بهترین خبر این است که نسل جدید نوشیدنی­‌های ترکیبی سم زدا در راه است و به زودی وارد بازار می­‌شود و دردی از زندگی مدرن را درمان می‌کنند.

آن گونه که در پیشینه تاریخی میوه­‌ها آمده، ایرانیان ترنج را میوه­‌ای خوش­ یمن می­‌دانستند و معتقد بودند در دست گرفتن آن شگون دارد و باعث بهروزی­شان خواهد شد. عجیب نیست از قدیم شعرای ایرانی ترنج را بهترین هدیه عاشق به معشوقه می‌دانستند.

  • سیب؛ داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی

محققان می­‌گویند سیب علاوه بر آنکه بدن را سم زدایی می­‌کند، داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است و برای درمان زخم­‌ها نیز مناسب است.

کمتر میوه­‌ایی چون سیب هست که این گونه پیشینه­ و داستان از آن وجود داشته باشد. در ایران از سیب و ترنج در آیین‌های مهرگان استفاده می­‌شده است. سیب نماد سلامتی است. ضرب‌المثل معروفی می‌گوید: «کسی که روزانه یک سیب بخورد، به پزشک نیازی نخواهد داشت.» در فلسفه نوروز، سیب به انسان یادآوری می‌کند که به فکر بهداشت و سلامت خود باشد.

  • خیار؛ خلاصی از شر سموم سیستم گوارشی

آب زیاد موجود در خیار به آبرسانی بدن و رفع تشنگی کمک می­‌کند. ضمن آنکه خاصیت سم زدا و ادرار آور بودن آن ناشی از میزان بالای آب موجود در خیار هستند.

از سه هزار سال پیش خیار در کوهپایه‌های هیمالیا کشت می‌شده است. امپراتوران روم باستان از خیار به عنوان مهمترین میوه سم‌زدا استفاده می­‌کرده­‌اند در دست نوشته‌های پلینی آمده که به علت علاقه زیاد «تیبریوس» امپراتور روم به خیار، پرورش آن در تمامی فصول سال متداول بوده و گلخانه مخصوصی برای کشت آن تأسیس شده بوده است.

کد خبر 366463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha