پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

اصغر بادپر: آلرژی یعنی احساس قلقلک در بینی، یعنی آن‌قدر عطسه بزنی که سرت سنگین بشود. آلرژی یعنی آبریزش بی‌وقفه‌ی بینی، سرفه و نفس تنگی.

دوچرخه شماره ۸۷۴

آلرژی یعنی ریزش کلافه کننده‌ی اشک از چشم‌ها. آلرژی یعنی تکرار این جمله که گریه نکردم، آلرژی دارم به بهار...

این همه‌ی حسی است که ما از آلرژی فصلي داریم. البته نه آلرژي به همين موارد محدود مي‌شود و نه ما تنها گرفتار آلرژي مي‌شويم. به روايتي تقریباً یک‌چهارم جمعیت جهان، درگیر آلرژی هستند.

اما به لحاظ علمی آلرژی واکنش افراطی بدن به عوامل مختلف است و آلرژی فصلی واکنش سیستم ایمنی بدن به موادی که مضر نیستند؛ اما معلوم نیست که چرا بدن به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد مثل گرده‌ی گل‌ها و...

گرده‌افشانی درختان در بهار ، علف‌ها و چمن‌ها در تابستان و درختچه‌ها وعلف‌های هرز در فصل پاییز باعث حساسیت‌های فصلی می‌شود. در این‌روزها حتی گلدان‌های کوچک منزل، پرندگان و بقیه‌ی حیوانات خانگی می‌توانند آلرژی را شدید کنند.

طبق گفته‌ی پزشکان، سیستم ایمنی بدن در مواجهه با این مواد آلرژی‌زا باعث ترشح هیستامین می‌شوند که عوارض آن را، ما آلرژیک‌ها تجربه کرده‌ایم؛ شما را نمی‌دانم!

  • داروي موقتي!

آنتي‌هيستامين‌ها براي كاهش آبريزش بيني و... ناشي از آلرژي مفيد است، منتها چه بخواهید با دارو مسئله‌ي ابتلا به آلرژي را حل کنید و چه با میوه و غذا و یا حتی با گیاهان دارویی اغلب متخصصان ایمونولوژی (ايمني‌شناسي) و گوش و حلق و بینی، نقش دارو را موقتی مي‌دانند، اما برای کمک به بيمار مبتلا به آلرژي معمولاً اسپری‌ها و قطره‌هایی را هم پیشنهاد می‌دهند.

در ضمن خوب است بدانيم كه شست‌وشوی بینی با سرم نمکی، علایم آلرژی را کم می‌کند.

  • ضعف سيستم ايمني، زمينه‌ساز آلرژي

خب این وسط فقط بهار مقصر نیست، در پاییز باد و خاک و در تابستان خوردن بعضی میوه‌ها مثل هندوانه، خربزه، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و انگور می‌تواند باعث آلرژی شود.

مواد دیگری هم هستند مثل سویا، تخم‌مرغ، ماهی،  بادمجان، گوجه‌سبز که آلرژی‌زا هستند.هم‌چنین آجیل‌های کهنه، کنسروها، کمپوت‌ها و غذاهایی که به مدت طولانی فریز شده باشند، شیرینی‌های خامه‌ای، سس مایونز، روغن‌های جامد و فست‌فودها هم تضعیف‌کننده‌ي سیستم ایمنی بدن هستند و می‌توانند به تشدید آلرژی فصلی کمک کنند.

  • آنتي اكسيدان براي مبارزه با‌آلرژي

خب حالا فصل بهار است و بخواهیم يا نخواهیم آلرژی فصلي همراه آن آمده است. برای کنترل اين آلرژی راه‌هایی وجود دارد و اولین قدم برای مقابله با آن، تقويت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. مصرف موادغذایی که مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و چربی امگا3 دارند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان در موادی مثل چای سبز، انواع توت (غیر از توت‌فرنگی)، لوبیا‌چیتی، سویا، گردو، جو، جوي دو‌ سر، ادویه‌ي میخک، دارچین و پونه‌ي وحشی، به وفور وجود دارد.

از سوی دیگرمصرف انواع ویتامین‌های گروه ‏«ب»‏ مانند غلات، گوشت، لبنیات، انواع سبزی‌ها با برگ سبز تیره مثل اسفناج، کرفس و انواع ویتامین‌های گروه ‏«ث»‏، مانند مرکبات و سبزی‌های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین «آ»‏‏ هم‌چون هویج هم مفید است و در آخر مصرف ماست کم‌چرب به‌خصوص ماست پروبیوتیک حساسیت را در افراد مستعد ِ آلرژی کم‌تر می‌کند.

  • مرا ببينيد!

این‌که یک‌چهارم مردم دنیا به آلرژي مبتلا هستند يا این‌که در اغلب موارد، ابتلا به آلرژي ارثی است و همیشه در حال رفت و برگشت است، باعث نمی‌شود که فکر کنیم مهم نیست و رهایش کنیم. بي توجهي به آلرژي و معالجه‌نكردن آن،  می‌تواند باعث ایجاد آسم و بیماری‎‌های تنفسی، عفونت‌های مکرر گوش، سینوزیت و پولیپ بینی شود.

  • عينك

سعی کنیم در معرض مواد آلرژی‌زا قرار نگیریم و اگر قرار گرفتیم با استفاده از عینک از ورود گرده‌ها به چشم جلوگیری کنیم. در این‌روزها به چشم‌های خود دست نزنیم و از دست زدن به گرد و غبار نشسته روی وسایل مختلف خودداری کنیم.

  • ورزش، خواب و...

نیم‌ساعت ورزش روزانه، خوابیدن به‌اندازه‌ي نياز بدن (معمولاً هشت ساعت) در شب، تغدیه سه نوبت در روز، دوری از استرس، عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک و بخور آب‌جوش را فراموش نکنیم.

  • كي پنجره را باز كنيم؟

گاهي بهتر است به‌جاي اين‌كه فكر مداواي آلرژي فصلي باشيم، یادمان باشد وقتی میزان گرده‌ی گل‌ها و گیاهان در هوا بالاست در هوای آزاد قرار نگیریم. یعنی بین ساعت پنج تا 10 صبح و بعدازظهرها در صورتي كه ضرورت نداشته باشد درها و پنجره‌های اتاق خود را باز نگذاريم و درصورتی که ناچار به خروج از خانه شدیم ماسک بزنیم.

در ضمن برای ما آلرژیک‌ها بهترین زمان برای خروج از خانه، بعد از یک بارندگی خوب است که باران گرده‌های موجود در هوا را شسته باشد.

  • گردگيري مرتب

تمیزبودن منزل و گردگیری مداوم خاک و گرده‌های موجود در هوا، می‌تواند نشانه‌های آلرژی را کم ‌کند و البته بهتر است افرادي که آلرژی دارند گردگیری نکنند و یا برای انجام این کار ماسک بزنند. در ضمن بايد ملافه، روکش بالش و روانداز خود را زود به زود بشوییم و البته دوش گرفتن هنگام غروب را فراموش نکنیم.

  • مايعات و كاهش حساسيت

نوشیدن مایعات فراوان می‌تواند عوارض حساسیت فصلی را کاهش بدهد. پزشکان معتقدند میزان ترشحات تنفسی، حساسیت را رقیق می‌کند و در نتیجه عوامل حساسیت‌زا اثر کم‌تری بر بدن ما می‌گذارند.

از سوی دیگر گیاه‌درمانان توصیه می‌کنند که نوشیدن روزانه‌ی یک لیوان که نیمی از آن آب و نیمی عرق کاسنی باشد، می‌تواند التهاب‌ها و خارش‌های ناشی از آلرژی را کم کند.

کد خبر 368335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha