سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: وقت بیرون آوردن دوچرخه‌هاست؛ دوچرخه‌ی خاک‌خورده، دوچرخه‌ی فعال، دوچرخه‌‌ی فصلی، دوچرخه‌ی نازنین... باید خاک را از روی پره‌هایش بگیرید، باید ترمزش را چک کنید، زنجیرش را روغن‌کاری کنید، باد چرخ‌هایش را امتحان کنید و بعد بزنید بیرون و زیر درختان سبز و در خنکای بهار رکاب بزنید.

عکس: محمود اعتمادی

اگر دوچرخه ندارید خانه‌های دوچرخه برپا شده‌اند تا اين خلأ را پر كنند. براساس آمارهایی که تاکنون درباره‌ي خانه‌های دوچرخه منتشر شده، بیش از 100 خانه‌ي دوچرخه در نقاط گوناگون تهران فعالند که می‌توانید  با شرایط بسیار ساده از آن‌ها دوچرخه به امانت بگیرید.

اگر امکان دوچرخه‌سواری در خیابان را ندارید، بوستان‌ها و مسیرهای سبزی هستند که به دوچرخه‌سوارها اختصاص دارند. می‌بینید همه‌ی راه‌ها برای فرار از دوچرخه‌سواری بسته است.

 

  • فواید دوچرخه برای بدن

هیچ فعالیتی به اندازه‌ی دوچرخه‌سواری نمی‌تواند ما را سرحال‌ بیاورد؛ می‌گویید نه، یک‌بار امتحان کنید. این ورزش، یک فعالیت منظم است و ضربه‌های موزون و هماهنگ دارد، پس می‌تواند به کمک سلامتی بیش‌تر سیستم تنفسی بیاید و به استقامت قلب و عروق کمک کند.

برخی پزشکان ورزشی معتقدند که بعد از 12 هفته رکاب‌زدن روزانه، فقط پاهای شما قوی نمی‌شوند، این کار تأثیر زیادی در خلق‌وخو و حافظه‌ی شما خواهد داشت براین اساس بعد از این رکاب‌زدن‌های شادی‌آور، نوروتروفیک مغزتان تقویت می‌شود.

نوروتروفیک، پروتئینی است که مسئول کنترل استرس خلق و خو و حافظه است و هم‌چنین هیپوکامپوس مغزتان دودرصد رشد کرده و حافظه و مهارت‌های حل مسئله‌تان15 تا 20 درصد پیشرفت می‌کند.

بنابراین شما بعد از دوچرخه‌سواری از نظر ذهنی و روانی احساس بهتری پيدا می‌کنید و حتماً که دوچرخه‌سواری می‌تواند در تعطیلات تابستان بخشی از اوقات فراغت روزانه‌تان را پر کند و علاوه بر آن فیزیک و اندامتان را هم ارتقا می‌دهد.

دوچرخه سواری فواید ديگري هم دارد مثل بالابردن مصرف اکسیژن بدن، تقویت قدرت عضلانی پاها، تقویت توانایی بدن برای جلوگیری از ساخت اسید لاکتیک و کاهش درصد چربی بدن.

همه‌ی این‌ها در حالی است که برعکس تمرینات بدن‌سازی، دوچرخه‌سواری نیازی به نکته‌سنجی يا آموزش خاص ندارد و برای هرکسی در هر سن و سالی مناسب است. درواقع، هروقت که دوچرخه سواری را یادبگیرید می‌توانید دوچرخه سوار شوید.
همین.

دسترسی به ورزش دوچرخه‌سواری  آسان است و نیاز به باشگاه و ثبت‌نام ندارد. در ضمن این ورزش می‌تواند جایگزین مناسبی برای استفاده از خودرو باشد و در نتیجه به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا هم کمک کند.  راستی شما دوچرخه‌سواری می‌کنید؟

مهرشادِ 14 ساله، دوچرخه‌سواری بلد است، اما خیلی کم سراغ دوچرخه‌اش می‌رود. او بیش‌تر مشغول بازی با دستگاه كينكت جدیدی است که به‌عنوان هدیه‌ي تولد گرفته و به ایکس‌باکسش نصب شده است. دستگاهي برای بازی‌های تصویری و حرکتی!

سپهرِ 15 ساله، فقط در فصل‌های خنک مثل بهار و پاییز دوچرخه‌سواری می‌کند، چون از گرما كلافه مي‌شود.

امیرعلیِ 13 ساله، باید مسیری را برود تا به بوستان برسد. خانه‌شان در خیابان شلوغ و پررفت‌وآمدی است که حتی در پیاده‌روهايش هم ماشین‌ها تردد دارند و او نمی‌تواند راحت دوچرخه‌سواری کند.

سمانه‌ي 16 ساله هم سعی می‌کند هفته‌ای یک‌بار به بوستان چیتگر برود و آن‌جا دوچرخه‌سواری کند، آخر بوستان چيتگر به  خانه‌شان نزديك است.

شما چه‌طور، تصمیمی برای دوچرخه‌سواری ندارید؟

 

دوچرخه شماره ۸۷۴

  • بوستان گفت‌وگو

بوستاني فرامنطقه‌اي در غرب تهران

در فصل بهار که بوستان‌ها زيباترند هرشماره در صفحه‌ی پنجره یکی از بوستان‌های شهر را معرفی مي‌كنيم. حتماً یکی از این بوستان‌ها در نزدیکی منزل شما قرار دارد. این شماره مي‌رويم سراغ بوستان گفت‌وگو.

این بوستان را خيلي‌ها با نمایشگاه‌هایش می‌شناسند، چون محل دایمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران در اين بوستان قرار دارد. شاید هم گاهی برای سرزدن به نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه و یا اسباب‌بازی و نوشت‌افزار یا... به آن‌جا رفته باشید. اما فارغ از این نمایشگاه‌ها، بوستان گفت‌وگو با حدود 145هزار متر مربع مساحت که هفت هکتار آن به کاشت 100 گونه گیاه فصلی و دائمی اختصاص یافته، زیباست.

اين بوستان کتاب‌خانه، کتاب‌فروشی، خانه‌ي سلامت، خانه‌ي اسباب‌بازی، آمفی‌تئاتر روباز،کوشک، زمین بازی، دو زمین‌ اسکیت، رستوران و مسجد هم دارد.

هم‌چنین تندیس مشاهیر و بزرگانی مانند امیرکبیر، سعدی، رودکی، مدرس، محمدعلی صنعتی و سیمون‌بولیوار در اين بوستان نصب شده است.

در طراحي بوستان گفت‌وگو سعی شده علاوه بر استفاده از سبک باغ‌های ایرانی با بهره‌گیری از فرهنگ و معماری ملل گوناگون، سبک‌های پارک‌سازی کشورهای ديگر (از جمله انگليس و ایتالیا) به شهروندان شناسانده شود.

حوض‌ها، آب نماها و درختان غیر مثمر و کوشک، نشانی از باغ ایرانی دارد، پرچین‌های اطراف باغ و درختچه‌های منظم از سبک باغ انگلیسی برداشت شده و تراس‌بندی‌ها و مجسمه‌ها و آبشارها برگرفته از سبک باغ‌های ایتالیایی است. هم‌چنین در قسمت میانی باغ ایتالیایی بوستان گفت‌وگو، مجسمه‌ای از حضرت مریم‌س اهدايي فرانکو شیروکی، هنرمند ایتالیایی به‌عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل جهان نصب شده است .

در محدوده‌ي این پارک، محورهای ارتباطی به دو بخش پیاده براي پیاده‌روی و تردد مراجعان و سواره در محدوده‌ي کناری پارک تقسیم می‌شوند. در ضمن مسیرها و معابر طوری طراحی شده‌اند که امکان تردد صندلی چرخ‌دار در اغلب مسیرهای بوستان وجود داشته باشد. ایجاد فضاهای گوناگون با کاربری‌های متفاوت این فضا را به یکی از بوستان‌های زيبا و فرامنطقه‌ای تهران تبدیل کرده است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب می‌کند.

دسترسی به این بوستان هم محلی است و هم از بزرگ‌راه‌ها امکان‌پذیر است. بوستان گفت‌وگو از شمال به مجموعه پل‌های تقاطع بزرگ‌راه‌های شهید چمران و حکیم، از جنوب به خیابان جواد فاضل، از شرق به بزرگ‌راه شهید چمران و از غرب به کوی نصر ختم می‌شود.

کد خبر 368350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha