پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: آن‌جاست! باغی مخفی که برای رسیدن به آن باید وارد تپه‌های عباس‌آباد شوی و لابه‌لای پیچ وخم تپه‌ها دنبالش بگردی؛«باغ کتاب تهران» که می‌تواند رؤیایی‌ترین نقطه‌ی شهر باشد، باغی در آستانه‌ی افتتاح.

دوچرخه شماره ۸۷۵

اگر تابلویی یا نشانه‌ای نباشد پیداکردن درهای ورودی، مثل یک بازی می‌ماند. باغ کتاب تهران، زیر پله‌های هرمی شکل و سقفي سبز پنهان شده است.

سراسر بام باغ کتاب با بیش از دو هکتار فضای سبز پوشیده شده است؛ فضاي سبزي كه 90درصد رطوبت مورد نياز آن، از بارش طبیعی باران تأمین می‌شود. با خودم فکر می‌کنم به‌زودی این‌جا به لوکیشن جالبی برای فیلم‌های سینمایی تبدیل خواهد شد.

به خودم قول می‌دهم بعد از افتتاح باغ کتاب تهران، برای آمدن به این‌جا برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشم. بارها بايد به‌ديدن این باغ 65‌هزار مترمربعی آمد؛ باغي که در زمینی به مساحت 11هزار هکتار با مجموعه‌ای از فضای سبز، آب‌نما و دریاچه احداث شده؛ باغي كه سالن آمفی‌تئاتر، نگارخانه، تالار علم  و بخش‌های روباتیک و رایانه، کارگاه‌های کودک و نوجوان، نمایشگاه تخصصی و فروشگاه دایمی، موزه‌ي کتاب و... دارد.

حالا قفسه‌ها را چیدند و کتاب‌‌ها چشم به‌راهند؛ اما هنوز صدای دستگاه‌های برش و دريل‌ها بین ستون‌ها می‌پیچد. تابلوهای راهنما با رنگ‌های زرد، آبی و قرمز راه‌ها را نشان می‌دهند. آن‌ها  را می‌خوانم: باغ علم نوجوان، فروشگاه کتاب، کافه‌کتاب و نگارخانه.

 

  • باغ علم و کتاب

به سمت نمایشگاه و فروشگاه کودک‌ و نوجوان می‌روم. این بخش به چهارگروه سنی خردسالان، پیش دبستان و سال اول دبستان، سال‌های دبستان و متوسطه تقسیم ‌شده است.

روابط‌عمومی باغ‌کتاب اعلام کرده که بیش از یک‌چهارم فضای مفید نمایشگاهی باغ‌کتاب به کودکان و نوجوانان اختصاص یافته و هم‌چنین چهارهزار مترمربع نیز به تالار علم تعاملی نوجوانان اختصاص دارد.

براساس این گزارش توجه ویژه‌ی باغ‌کتاب به مخاطبان کودک و نوجوان، دو دلیل دارد: اول این‌که عادت به مطالعه در کودکی و نوجوانی به وجود می‌آید و پس از آن دشوار بتوان کسی را به مطالعه عادت داد و دومین دلیل هم به نقش مؤثرکودکان و نوجوانان در جلب و جذب پدران و مادران و سایر اعضای خانواده به باغ کتاب مربوط می‌شود.

 

  • از اولین کتاب چاپ شده تا امروز

روابط‌عمومی باغ‌کتاب مي‌گويد كه برنامه‌ي اصلی این بـاغ در بخـش نمایشـگاه دائمی اين اسـت که حداقل یک نسـخه از هر عنـوان کتابی که از ابتـدای تاریـخ چـاپ در کشـور منتشرشـده در بـاغ کتاب نگه‌داری شـود و به سه طریق دراختیارعلاقه‌مندان قرار بگیرد.

اول این‌که نسخه‌ی الکترونیکی هریک ازعناوین کتاب‌های کمیاب، تهیه و با رعایت حقوق مؤلف و ناشر در اختیار خریدار قرار گیرد. دوم با استفاده از دستگاه‌های مدرن چاپ و صحافی، نسبت به تهیه‌ی تک‌ نسخه‌ی چاپی کتاب‌های کمیاب اقدام شود و سوم درمورد کتاب‌های جدیدتر، فروش معمول مانند سایرکتاب‌فروشی‌ها صورت گیرد.

 

  • گشت‌و گذار در باغ کتاب

وقتی به این‌جا آمدی و کتاب‌هایت را خریدی می‌توانی درباغ کتاب قدم بزنی و در گوشه‌ و کنار آن، تندیس‌هایی از شعرا و نویسندگان بزرگ و هم‌چنین مجسمه‌های شخصیت‌های کتاب‌های کودک و نوجوان را ببینی. می‌توانی پشت دیوارهای شیشه‌ای و در فضای مدرن نیمکت‌ها و میزها به تالار علم بروی و یا در بخش محیط‌زیست، رانندگی را با ماشین شبیه‌سازی شده تجربه کنی یا سری بزنی به باشگاه روباتیک و...

 

دوچرخه شماره ۸۷۵

عكس‌ها: اصغر بادپر

 

  • درمان با کتاب

یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه، کتاب‌درمانی است. کتاب‌درمانی روشی مؤثر و مفید در درمان بیماری‌ها با استفاده از مطالعه‌ي کتاب است که از سال‌ها پیش به‌عنوان یک روش بین‌رشته‌ای در کتابداری و روان‌شناسی دنبال شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که باغ کتاب، کلینیکی (درمانگاهی) به این منظور تأسیس می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به پزشکان این درمانگاه مراجعه و از خدمات آن‌ها استفاده کنند.*

 

  • انتهای گذر فرهنگ

اما ماجرای ساخت باغ کتاب به سال‌ها قبل باز می‌گردد. در سال ۱۳۸۳پس از تصمیم شهرداری تهران مبنی بر انتقال نمایشگاه کتاب تهران از محل نمایشگاه‌های بین‌المللی، ایده‌ی تأسیس باغ‌کتاب در تپه‌های عباس‌آباد شکل گرفت.

حالااین باغ در تپه‌های عباس‌آباد احداث شده است. چهار بزرگ‌راه اصلی شهر تهران رسالت، همت، حقانی و مدرس با عبور از تپه‌های عباس‌آباد آن را به شش تپه‌ی مجزا تقسیم کرده‌اند و چهار ایستگاه مترو شهیدبهشتی، مصلی، شهیدهمت و حقانی در اين محدوده قرار دارند.

بـاغ کتاب تهـران کـه در باغسـتان شـمالی این تپه‌ها واقع اسـت، بازدیدکنندگان را از گـذر فرهنـگ بـه باغ‌های هـنر، نمایش و موزه‌ي دفاع مقـدس و از آن‌جا بـه پـارک طبیعـی طالقانـی و بعدتـرازروی بزرگ‌راه مدرس بـه بوسـتان آب و آتش منتقل می‌کند.

 


*برگرفته از پايگاه تخصصی شهرسازی ایران:

 www.shahrsazionline.ir

کد خبر 368780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha