ورزش > علی مولوی: ۹ سال زمان زیادی است، به‌خصوص اگر نوجوان باشی.

اگر در آخرين قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر خليج فارس در سال 1387 نوجوان بوده باشي كه حالا حداقل 21ساله‌اي و اگر امروز نوجوان باشي احتمالاً از زماني كه هوادار اين تيم شده‌اي، اين اولين قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر است كه آن را جشن مي‌گيري.

پس براي بسياري از هواداران نوجوان پرسپوليس  اين اولين قهرماني، دراماتيك‌ترين و شيرين‌ترين لحظه‌ي هواداري‌شان است. به مناسبت پايان ليگ برتر شانزدهم، خوب است نگاهي كوتاه بيندازيم به دهمين قهرماني پرسپوليس و تاريخ فوتبال و تيم‌هاي پرافتخار باشگاهي ايران.

فوتبال، اين بازي پر هيجان و پر طرفدار بيش‌تر از 100 سال است كه وارد ايران شده. اما برگزاري ليگ در ايران به 47 سال قبل، يعني سال 1349 هجري خورشيدي بر مي‌گردد؛ زماني كه اولين ليگ منطقه‌اي ايران برگزار شد و تيم‌هاي استقلال (تاج سابق) و پرسپوليس در دو دوره‌ي اين جام قهرمان شدند.

از سال 1352 تا سال 1357 جام تخت‌جمشيد برگزار شد و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، در سال 1368 جام تخت‌جمشيد به ليگ قدس تغيير نام داد و استقلال تهران، قهرمان تنها دوره‌ي ليگ قدس شد.

پس از آن هم از سال 1369 تا سال 1380 ليگ فوتبال ايران با نام جام آزادگان به كار خود ادامه داد. اما در دهه‌ي هشتاد، فوتبال كشورمان دوره‌ي تازه‌اي را آغاز كرد. از اين سال مسابقه‌هاي فوتبال ايران، به‌عنوان ليگ حرفه‌اي و با نام ليگ برتر شناخته شد.

از آغاز اين رقابت‌ها تا امروز كه 16دوره‌ي آن برگزار شده، تيم سپاهان اصفهان پنج‌بار، پرسپوليس و استقلال تهران هركدام سه‌بار، فولاد خوزستان دوبار و تيم‌هاي پاس تهران، سايپاي تهران و استقلال خوزستان هركدام يك‌بار قهرمان اين ليگ شده‌‌اند.

 

  •  10 قهرماني و اولين ستاره

تيم پرسپوليس تهران يكي از قديمي‌ترين و ريشه‌دارترين باشگاه‌هاي فوتبال ايران است كه در سال 1342 تأسيس شد. اين باشگاه 54ساله فراز و فرودهاي بسياري داشته اما همواره يكي از مدعيان قهرماني به‌شمار مي‌رود.

سال گذشته پرسپوليس بعد از چندين سال ناكامي، در كورس قهرماني قرار داشت و چيزي نمانده بود كه قهرمان ليگ شود، اما در روز پاياني با امتياز مساوي و تنها سه تفاضل گل كم‌تر، قهرماني را به تيم استقلال خوزستان واگذار كرد و در رتبه‌ي دوم ايستاد.

در اين دوره از همان ابتداي ليگ، تيم «برانكو ايوانكوويچ» باانگيزه و جدي در مسير قهرماني قرار گرفت و از همان بازي‌هاي نخست شانس اول قهرماني ليگ به‌شمار مي‌رفت. تيم برانكو روند صعودي خود را ادامه داد و در نهايت در هفته‌ي بيست و هفتم ليگ به قهرماني زودهنگام رسيد.

هرچند كه اين سومين قهرماني پرسپوليس تهران در ليگ برتر خليج فارس است، اما آن‌ها با مجموع قهرماني‌هايشان كه شامل یک جام منطقه‌ای، دو جام تخت‌جمشید، چهار جام آزادگان و سه جام خلیج‌فارس است به مجموع 10 قهرماني در ادوار ليگ فوتبال ايران دست‌ يافتند.

به همين مناسبت هم‌چون بسياري از تيم‌هاي جهان كه براساس مجموع قهرماني‌هاي ليگ داخلي كشورشان  ستاره‌اي را روي لوگويشان اضافه مي‌كنند، ستاره‌اي طلايي را به بالاي لوگوي پرسپوليس اضافه كردند.

با اين حساب تيم فوتبال پرسپوليس در مجموع ليگ‌هاي گوناگون فوتبال در ايران با 10 قهرماني و 9 نايب‌قهرماني پرافتخارترين تيم ايران لقب گرفته و پس از آن استقلال تهران با هشت قهرماني و هشت نايب‌قهرماني، پاس تهران با پنج قهرماني و پنج نايب‌قهرماني و سپاهان اصفهان با پنج قهرماني و يك نايب‌قهرماني در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha