خبر > پنج‌شنبه (بیست و هشتم اردیبهشت) روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است و به همین به‌خاطر، بازدید از موزه‌ها رایگان بود.

عکس: محمود اعتمادی
  • روز جهاني موزه

در دوازدهمين مجمع عمومي كميته‌ي بين‌المللي موزه‌ها، ايكوم (ICOM) كه در 28 مه 1977 ميلادي در مسكو برپا شد، روز 18 مه برابر با 28 ارديبهشت به‌عنوان روز جهاني موزه‌ها تعيين شد و از آن سال در روز جهاني موزه درهمه‌ي كشورهاي عضو، مراسمي برگزار مي‌شود. در ايران هم هرسال اين موقع برنامه‌هاي گوناگوني برگزار مي‌شود.

«ليلا كفاش‌زاده»، مسئول دفتر كودك و نوجوان پژوهشگاه ميراث فرهنگي به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه درباره‌ي برنامه‌هاي روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي مي‌گويد: «روز اول خرداد، چهارمين نشست تخصصي كودك و نوجوان با موضوع پرهيز از خشونت در كاخ نياوران برگزار مي‌شود.

اين چهارمين نشست است كه در خصوص كودكان و ميراث فرهنگي  و موزه‌ برگزار مي‌شود. تاكنون موضوع‌هاي متنوعي در اين نشست‌ها مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. در اين نشست‌ها سازمان‌هاي فعال در حوزه‌ي كودك و نوجوان حضور پيدا مي‌كنند و مباحثي را مطرح مي‌كنند.

«موزه‌ها مكاني براي گفت‌وگوهاي مناقشه برانگيز است.» اين شعار امسال ايكوم است.

به گفته‌ي كفاش‌زاده «كشور ما تنوع قومي دارد و شايد موزه‌ها مكان مناسبي براي بحث‌ و گفت‌وگو درباره‌ي مسائل و گرايش‌هاي قومي باشند و حتي بتوان اين مسائل را براي كودكان نوجوانان هم مطرح كرد.»

آموزش و پرورش، هلال احمر، سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در حوزه‌ي كودكان مثل شوراي كتاب كودك و پژوهشگاه تاريخ ادبيات كودك و نوجوان، نمايندگاني در اين نشست دارند.

اين كارشناس درباره‌ي برنامه‌ي باغ قصه‌ها كه در موزه‌ي ملك برگزار مي‌شود، مي‌گويد: «برنامه‌ي باغ قصه‌ها كه چندي است در موزه‌ي ملك برگزار مي‌شود؛ هم‌چنان در اين هفته هم فعال خواهد بود و موضوع‌هاي ميراث‌فرهنگي  با زبان قصه براي كودك و نوجوان اجرا مي‌شود.»

 

  • گنجينه‌اي در موزه‌ي ملي

مجموعه‌اي از گنجينه‌ي آثار تاريخي و پيش از تاريخ ايران در موزه‌ي ملي ايران (در تهران) نگه‌داري مي‌شود. اين موزه در سال 1316 گشايش يافت و اكنون هشتادسالگي موزه را بايد جشن بگيريم.

به همين مناسبت امروز در روز جهاني موزه و ميراث ‌فرهنگي، فعاليت‌هاي ويژه‌اي به‌اجرا درمي‌آيد كه تا هفته‌ي آينده ادامه خواهد يافت.

 

  • نمايشگاه‌هاي سعدآباد

در كاخ موزه‌ي سعدآباد هم اين ‌روزها نمايشگاهي در موزه‌ي كتابت ميرعماد برپا است. نمايشگاه كتابت و نگارگري را به‌مناسبت روز جهاني موزه و هفته‌ي ميراث فرهنگي برپا كرده‌اند.

اين نمايشگاه از پنج‌شنبه 21 ارديبهشت آغاز به‌كار كرده و تا پنج‌شنبه چهارم خرداد داير است. در اين نمايشگاه، نگارگري و آثار خوش‌نويسي بسيار فاخري از شاهنامه‌ي فردوسي مي‌توانيد ببينيد.

نمايشگاه پوشاك «كرته» تركمن هم از دو روز پيش در موزه‌ي پوشاك سلطنتي اين مجموعه گشايش يافته و تا شنبه ششم خرداد داير خواهد بود.

 

  • كودكان در كاخ گلستان

كاخ موزه‌ي گلستان هم اين روزها ميزبان كودكان بسياري است. هر روز گروه‌هاي كودك و نوجوان به اين كاخ موزه مي‌آيند و با ديدن بخش‌‌هاي مختلف موزه و مخصوصاً بخش موزه‌ي مردم‌شناسي با ميراث فرهنگي بيش‌تر آشنا مي‌شوند و از كارگاه‌هاي متنوع آن استفاده مي‌كنند.

کد خبر 370662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha