سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

«مریم احمدی» سال‌هاست مدرس‌ نجوم است و در زمینه‌ی ارتقای سطح دانش نجوم و افزایش جذابیت و اثرگذاری این علم برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند فعالیت می‌کند.

دوچرخه شماره ۸۷۸

در همايش نجوم كه به مناسبت هفته‌ي جهاني نجوم در بوستان آب‌وآتش برگزار شده با او آشنا شدم و گفت‌وگو كردم.

 

  • يادگيري نجوم را ازکجا شروع كرديد؟

از هشت‌سالگي با نجوم و علم زيباي ستاره‌شناسي آشنا شدم. با خواندن کتاب‌ها و مشاهده‌ي آسمان زيبا و صاف شهرم تلاش کردم با صورت‌هاي فلکي آشنا شوم و در 12‌سالگي در کلاس‌هاي نجوم کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان شركت كردم.

رصد خورشيدگرفتگي کلي سال 78 در ايران، انگيزه‌ي بيش‌تري براي ادامه‌ي راهم شد. سپس تحصيلاتم را در رشته‌ي فيزيک آغاز کردم و سپس فيزيك نجومي را ادامه دادم.

در انجمن نجوم مشغول فعاليت شدم و در كانون پرورش فكري شروع به تدريس نجوم كردم. هم‌چنين با گروه‌هاي نجومي و مراکز آسمان‌نما و رصدخانه آشنا شدم و فعاليت خود را به شکل گسترده‌تري ادامه دادم.

 

  • لطفاً درباره‌ي برنامه‌ي «عصرانه‌اي با طعم کيهان» براي نوجوانان توضيح بدهيد.

از سال 93 با همراهي و حمايت شرکت رشد و توسعه‌ي دانش‌سپهر و گروه کارشناسان باتجربه، مجموعه‌ي کارگاه‌هاي آموزشي‌‌ و ترويجي باعنوان عصرانه‌اي با طعم کيهان برگزار كرديم. هدف اين برنامه‌ها ترويج نجوم و کيهان‌شناسي است.

 

  • نوجوانان علاقه‌مند به نجوم از چه زماني و از کجا بايد يادگيري اين علم را آغاز کنند؟

با توجه به تجربه‌ا‌ي كه در تدريس نجوم کودکان دارم، خيلي مفيد است اگر افراد از سن‌ پايين که کنجکاوي انسان در آن بسيار بالاست شروع به يادگيري كنند.

علاقه‌مندان بايد در اين زمينه جست‌وجو كنند، مطالعه کنند، فيلم ببينند، با نرم‌افزارهاي نجومي به تثبيت اطلاعات بپردازند و هم‌چنين مي‌توانند با علاقه‌مندان و فعالان اين حوزه در ارتباط باشند. همه‌ي اين‌ كارها سبب افزايش خلاقيت و کنجکاوي در سنين بالاتر خواهد شد.

 

عكس و متن: فاطمه نريمان‌مسجل

 14 ساله، خبرنگار افتخاري از کرج

کد خبر 371273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha