رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به حفاری ۱۰کیلومتر و ۲۰۰متر از تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، گفت: اجرای این طرح در ۳ نوبت کاری دنبال می‌شود.

دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ايرنا با بيان اينكه طول اين تونل انتقال آب 36كيلومتر است، افزود: حفاري تونل توسط 2دستگاه حفاري مكانيزه (TBM) از ورودي و خروجي اين تونل توسط قرارگاه خاتم الانبياء(ص) در حال انجام است.وي با اشاره به اينكه بخش مياني اين تونل نيز در حال حفاري دستي است، ادامه داد: تاكنون 6هزار و 200ميليارد ريال براي اين طرح هزينه شده است.

به گفته وي طبق برنامه‌ريزي انجام‌شده، طرح حفاري تونل براي انتقال آب از سد كاني سيب به درياچه اروميه در سال 1398شمسي به اتمام مي‌رسد و سالانه 650ميليون مترمكعب آب به پيكره درياچه منتقل مي‌شود.

حجم آب درياچه اروميه در آغاز كار دولت يازدهم 500ميليون مترمكعب بود اما با شكل‌گيري ستاد احياي درياچه اروميه و اقدامات صورت‌گرفته اكنون حجم آب اين درياچه به 2/5ميليارد مترمكعب رسيده است. 412كيلومتر لايروبي رودخانه‌هاي اصلي منتهي به درياچه اروميه، ساماندهي سردهنه‌هاي رودخانه‌ها، انسداد يكهزار و 200چاه غيرمجاز و اصلاح آبياري در 6هزار و 200هكتار از اراضي كشاورزي از اقدام‌هاي زودبازده دولت يازدهم براي تثبيت وضعيت اين درياچه بوده است.

درياچه اروميه در قالب طرح احياي درياچه اروميه قرار است ظرف مدت 10سال به سطح تراز اكولوژيك خود برسد و يكي از مهم‌ترين مصوبه‌هاي اين ستاد كاهش 40درصدي مصرف آب كشاورزي در حوضه آبريز اين درياچه به واسطه انتقال آب با لوله‌هاي پلي اتيلني از منبع تأمين تا سر مزرعه است.

در سال‌هاي 93 و 94 در مجموع 414كيلومتر عمليات انتقال آب با لوله پلي‌اتيلن به اجرا درآمده و 12هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي شهرستان‌هاي آذربايجان غربي در حوضه آبريز درياچه اروميه را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.طرح تشكيل و تجهيز شبكه سنجش منابع آب سطحي و زيرزميني استان نيز در راستاي اجراي مصوبه‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه در زمان حاضر 68درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

تصفيه‌خانه گلمان از ديگر طرح‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه براي احياي درياچه، در سال‌جاري به بهره‌برداري مي‌رسد و سالانه 5/2ميليون مترمكعب آب به درياچه اروميه روانه مي‌كند. تاكنون ستاد احياي درياچه اروميه 100ميليارد ريال براي مقابله با ريزگردهاي اين درياچه هزينه كرده است.

کد خبر 371669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha