نیلوفر شهسواریان: هرجا که پایم را می‌گذارم، وسیله‌ یا چیزی هست که باید همین حالا دورریخته شود یا بعدها آن را به دورریختنی یا زباله تبدیل می‌کنم. یکی از آفرینندگان این زباله‌ها یا درست‌تر بگویم «پسماندها» خودم هستم، جالب نیست؟

فکر مي‌کنم پسماندهايي که به‌ظاهر زشت و بي‌ارزش‌اند و برخي‌شان را خودم به اين روز درآورده‌ام، چه حال و روزي دارند و چه بر سرشان مي‌آيد؟ همان دستمال‌کاغذي سفيد، همان شيشه‌ي نوشابه و همان سيب دست‌نخورده‌ي خوش‌آب‌ورنگ را به چه روزي که در نمي‌آورم!

به نظرتان كسي كه اين بلاها را سر وسايل، ابزار و خوراكي‌ها مي‌آورد، نبايد به وضعيت بعدي و درواقع سرنوشت آن‌ها فكر كند؟ خب اين‌جا مي‌خواهيم از اين‌همه مواد که به پسماند تبديلشان مي‌كنيم و به محيط‌زيست مي‌سپاريم‌، سراغي بگيريم. با هم به دفتر ثبت‌احوال پسماندها مي‌رويم كه بيش‌تر با انواع آن‌ها آشنا شويم و برخي از اطلاعاتشان را دقيق‌تر بدانيم.

 

نام و نام‌خانوادگي: پسماند عادي

محل تولد: شهرها، روستاها

اعضاي خانواده: پسماند خشک (کاغذ و مقوا، پلاستيک، فلزات، شيشه، منسوجات، چوب، نان خشک و نخاله‌هاي ساختماني) و پسماند تر (پسماند ارگانيک يا فساد‌پذير)

وضعيت خاص: از قديم وقتي اوضاع ناجور مي‌شد، مي‌گفتند كه تر و خشک با هم مي‌سوزند! اين دو برادر يعني پسماند تر و پسماند خشک براي زندگي‌کردن با هم نمي‌سازند. در مطالب بعدي به آن‌ها مي‌پردازيم و اين‌كه چگونه ممكن است بتوانند به زندگي مسالمت‌آميز در نزديكي هم دست يابند.

 

نام و نام‌خانوادگي: پسماند پزشکي

محل تولد: بيمارستان‌ها، مراکز بهداشتي و درماني، آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي و ديگر مراکز مشابه

اعضاي خانواده: پسماندهاي معمولي بيمارستان و مراكز درماني (پسماندهاي مربوط به بسته‌بندي مواد، پسماندهاي كاركنان مراكز درماني)، پسماندهاي پاتولوژيكي (سرنگ، چسب، باند و پنبه و گازاستريل مصرف‌شده براي پانسمان زخم‌ها، پارچه‌ها و اشياي آغشته به خون، مواد عفوني و مواد دفع‌شده‌ي بدن، بافت‌ها، ارگان‌ها و احياناً قسمت‌هاي قطع شده‌ي بدن)، مواد زايد راديو‌اكتيو (موادي كه به شكل جامد، مايع و يا گاز در برخي از بخش‌هاي بيمارستان‌ها و آزمايشگاه‌ها مورد استفاده است) و مواد زايد شيميايي (موادي كه در بخش‌هاي تشخيص و آزمايشگاه‌ها يا در نظافت و ضدعفوني‌كردن وسايل و ابزار يا محيط بيمارستان و ديگر مراكز درماني به‌كار مي‌رود، داروهاي اضافه و غيرقابل استفاده)

ويژگي: اين دسته از پسماندها دست‌كم يك خطر مانند سمي‌بودن، بيماري‌زايي، قابليت اشتعال يا انفجار، خورندگي و مانند اين‌ها را دارند. به‌خاطر همين لازم است از اين پسماندها به‌طور ويژه مراقبت شود و بايد به‌طور ويژه دفع شوند.

 

نام و نام‌خانوادگي: پسماند کشاورزي

محل تولد: زمين کشاورزي

اعضاي خانواده: فضولات، لاشه حيوانات، محصولات كشاورزي فاسد يا غيرقابل مصرف

نام و نام‌خانوادگي: پسماند صنعتي

محل تولد: كارخانه‌ها و مراكز صنعتي مانند نيروگاه‌ها، پالايشگاه‌ها و كارخانه‌هاي صنايع نفت و گاز و پتروشيمي

اعضاي خانواده: براده‌ها، سررريزها، لجن‌هاي صنعتي

 

نام و نام‌خانوادگي: پسماند ويژه

محل تولد: منازل، گاراژها، کارخانه‌ها

اعضاي خانواده: پاک‌کننده‌ها و ظروف آن‌ها، انواع باتري، لامپ، فيلم و عکس راديولوژي، لوازم آرايشي، باتري ماشين، بنزين، انواع کود شيميايي، آفت‌کش‌ها، ضايعات الکترونيک مانند تلفن‌همراه، رايانه، لوح‌فشرده و ديگر لوازم و متعلقات وسايل ‌الكترونيك

ويژگي: اين دسته از پسماندها قابليت آلوده‌كردن چيزهاي دور و بر خود را دارند. اين مواد معمولاً به دو شكل جامد و مايع مورد استفاده قرار مي‌گيرند و با توجه به كميت و غلظت و يا كيفيت فيزيكي، شيميايي يا بيولوژيكي محتواي خود مي‌توانند باعث آسيب ديدن افراد و اشيا بشوند و حتي ممكن است با بي‌ملاحظگي ما موجب بيماري‌هاي خطرناك يا مرگ و مير هم بشوند.

پس بايد توجه داشته باشيم آن‌ها را با ديگر پسماندها يك‌جا نريزيم و به دفع درست آن‌ها كمك كنيم.

کد خبر 373796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha