خبر > مجموعه‌ی باغ کتاب تهران افتتاح شد. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های فرهنگی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده است و کودکان و نوجوانان در آن سهمی جدی دارند.

دوچرخه شماره ۸۸۴

در اين باغ، بزرگ‌ترين كتاب‌فروشي دنيا قرار دارد و در بخش كودك و نوجوان باغ كتاب، 400هزار عنوان كتاب ارائه مي‌شود .

 مجموعه‌ي باغ کتاب تهران، شامل دو بخش اصلي باغ کتاب و باغ علم است. بخش باغ کتاب شامل دو بخش خردسال و کودک و نوجوان و بخش بزرگ‌سال و عمومي است. بخش باغ علم نيز سه فاز دارد که ويژه‌ي كودكان دو تا هشت سال و هشت تا 12 سال و نوجوانان زير 12 سال است که در روز افتتاحيه، دو فاز پاياني آن افتتاح‌شد.

دكتر سيد مجيد حسيني، مدير عامل مجموعه‌ي باغ کتاب تهران، دراين‌باره به خبرنگار دوچرخه مي‌گويد: «فرهنگ كتاب‌خواني بايد ازكودكي و نوجواني آغاز شود و معمولاً عادت به مطالعه در سن 45 سالگي در كسي نهادينه نمي‌شود. به‌خاطر همين، هدف اصلي مجموعه‌ي باغ كتاب ايجاد علاقه و لذت كتاب‌خواني در كودكان و نوجوانان است. ما دوست داريم كودكان و نوجوانان بدانند كتاب خواندن امري تلكيفي و اجباري نيست، خشن نيست. بلكه كتاب پديده‌ا‌ي جذاب، لذت‌آور  و شگفت‌انگيز است.»

او از سيستم آموزشي انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: «متأسفانه در سيستم آموزشي ما كودكان و نوجوانان فقط كتاب‌ها را حفظ مي‌كنند تا در جلسه‌ي امتحان و كنكور دانسته‌هاي حفظ كرده‌ را پس بدهند و اين خوب نيست.»

به‌گفته‌ي حسيني «باغ كتاب، يك فضاي ميداني است كه مي‌تواند كودكان و نوجوانان را از حالت كنسروي، از آن حالت بسته‌بندي درآورد كه خلاقيت و استعدادهايشان از خاك بيرون بيايد. آن‌ها در اين‌جا با كتاب‌هاي علمي و با  قصه‌ها بيش‌تر آشنا مي‌شوند.»

مدير عامل باغ کتاب تهران با اشاره به فاز علمي مجموعه براي كودكان و نوجوانان مي‌گويد: «در اين بخش كودكان و نوجوانان مي‌توانند با سيستم‌هاي علمي بيش‌تر آشنا شوند و با فرآيند بازي‌هاي علمي كار كنند. دستگاه‌ها و وسايل علمي براي استفاده‌ي آن‌ها هم در نظر گرفته شده است.»

حسيني از بخش قصه هم مي‌گويد كه «قصه‌گويي و كتاب‌خواني در اين بخش انجام مي‌شود.» و البته معتقد است «قصه بهترين وسيله براي درمان كودكان است» و مي‌افزايد كه «ما در باغ كتاب به موضوع قصه و بازي‌درماني هم اهميت داده‌ايم.»

او به بخش نوستالژيك باغ كتاب اشاره مي‌كند و مي‌گويد:«بخش ديگر، بخش خاطرات نوستالژيك است. 82 مجسمه از شخصيت‌هاي محبوب كتاب‌هاي كودك و نوجوان توسط هنرمندان ايراني ساخته شده است كه در اين باغ مي‌توانيم آن‌ها را مشاهده كنيم؛ شخصيت‌هايي مثل شازده كوچولو، مجيد و... البته در بخش بزرگ‌سال هم شخصيت‌هاي بسياري داريم؛ مانند شخصيت‌هاي شاهنامه‌ي طهماسبي.»

باغ كتاب كافه‌ي كودك و نوجوان هم دارد كه به‌گفته‌ي مديرعامل اين باغ «كودكان و نوجوانان مي‌توانند در اين كافه براي خود چاي و قهوه و خوراكي تهيه كنند و خودشان دست به كار شوند.»

باشگاه‌ علمي، فرهنگي و روباتيك هم از ديگر بخش‌هاي باغ كتاب به‌شمار مي‌آيد كه به‌گفته‌ي حسيني «كودكان و نوجوانان با عضويت در اين باشگاه‌ مي‌توانند در زمينه‌هاي علمي، نجوم، موضوع‌هاي فرهنگي و روباتيك به فعاليت‌ بپردازند.»

باغ کتاب تهران در كنار فضاي سبزش، يک درياچه‌ي مصنوعي دارد و فضاي داخلي آن نيز شامل 16 سالن نمايشگاهي است كه هر يک به مساحت 20 هزارمتر مربع و در دو طبقه بنا شده است. ساعت كار مجموعه‌ي باغ كتاب تهران از 10 صبح تا 10 شب است و ورود به آن براي عموم آزاد. براي رسيدن به اين باغ مي‌توانيد از مترو حقاني استفاده كنيد.

کد خبر 375895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha