اگر دوست داری به یک بوستان قدیمی بروی که موزه هم داشته باشد و ساکن منطقه‌ی ۱۰ تهران هستی، بیا سری به بوستان هفت‌چنار بزن.

دوچرخه شماره ۸۸۴

هفت‌چنار، نام بوستاني است که با فضاي سرسبز و زيبايش، جذابيت ويژه‌اي به محله‌ي بريانك داده و با موزه‌ي حيات وحش خود، محلي شده براي بازديد دوستداران و برگزاري تورهاي علمي، آموزشي و تهرانگردي.

فضاي سبز اين بوستان يادگاري از باغ‌هاي قديمي و زيباي تهران است. چنارهاي بلند و پرتعدادش سايه‌هاي خنکي مي‌آفرينند و درخت‌هاي توت در فصل توت‌خوران از مهمانان زيادي پذيرايي مي‌کنند.

البته دليل نام‌گذاري منطقه‌ي هفت‌چنار به اين نام، به وجود درخت چنار کهنسالي برمي‌گردد که قطر آن به هفت متر مي‌رسد و هفت تنه دارد و در کنار چشمه‌اي بوده که حالا آن چشمه خشک شده است و به‌جايش سقاخانه‌اي در مجاورت درخت ايجاد شده تا هم درخت از آن سيراب شود و هم رهگذران از آن استفاده کنند.

حالا اين مجموعه، ترکيبي از معماري قديمي، فضاي سبز و موزه‌ي آثار طبيعي حيات‌وحش را يك‌جا گردآورده است. ساختمان قديمي و زيباي موزه از نمونه‌هاي ارزشمند معماري به يادگار مانده از اواخر دوره قاجار است.

ساختمان موزه، بنايي تاريخي متعلق به اوايل قرن بيستم (اواخر دور‌ه‌ي قاجاريه) است که در ابتدا به‌عنوان کارخانه‌ي برق شروع به کار کرد و پس از چند سال به کارخانه‌ي جوراب‌بافي تبديل شد.

موزه‌ي آثار طبيعي و حيات‌وحش اين مجموعه، تلفيقي از نمونه‌هاي زنده و غيرزنده‌ي بي‌مهرگان، مهره‌داران، آبزيان، خزندگان، پرندگان و پستانداران را در خود دارد. در اين موزه کارگاه تاکسيدرمي هم فعال است و علاقه‌مندان مي‌توانند با حضور در اين کارگاه با روش علمي و عملي تاکسيدرمي آشنا شوند.

در بخش زمين‌شناسي و آثار طبيعي موزه‌ي هفت چنار، سنگ‌ها و کاني‌هاي مختلف با منشأ آذرين، رسوبي و دگرگوني قرار دارند که فرمول شيميايي هر سنگ به همراه کاربرد و معادن مربوط به آن ذکر شده است. در اين بخش مجموعه‌اي از فسيل بي‌مهرگان هم به چشم مي‌خورد.

کتاب‌خانه‌ي موزه هم 4500 جلد کتاب تخصصي و عمومي دارد و دانش‌پژوهان علاقه‌مند مي‌توانند با عضويت در کتاب‌خانه‌ي مجموعه از خدمات آن بهره‌مند شوند.

بوستان هفت‌چنار در محله‌ي بريانک قرار دارد. از خيابان قزوين و خيابان شهيد عرب مي‌توان وارد محله‌ي بريانک شد. اين محله از شمال به خيابان کميل، از شرق به بزرگ‌راه نواب و از جنوب به خيابان قزوين منتهي مي‌شود.

گفتني است که اين بوستان براي استفاده‌ي معلولان و کم‌توانان جسمي مناسب‌سازي شده است.

 


عكس: محمود اعتمادى

کد خبر 375901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha