فریبا خانی: در زیرزمین مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ و نوجوانان (خیابان حجاب)، یک موزه‌‌ی رازآلود وجود دارد.

چرا رازآلود؟ با من همراه شويد و از اين موزه ديدن كنيد تا خودتان ببينيد. البته من هم سال‌هاست كه به مركز آفرينش‌ها رفت و آمد داشتم، اما از وجود اين موزه بي‌خبر بودم.

موزه، فضاي خاص و آرامي دارد و با قدم‌زدن در آن مي‌تواني نمايي از سال‌ها فعاليت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را ببيني.

زهرا اطهري، رئيس موزه‌ است. او با ما همراه مي‌شود و بخش‌هاي گوناگون موزه را معرفي مي‌كند. هم‌چنين حسن جامه‌بزرگ، كارشناس موزه، اطلاعات خوبي به ما مي‌دهد.

اطهري درباره‌ي هدف تأسيس موزه مي‌گويد: «هدف اوليه‌ي تأسيس موزه، معرفي فعاليت‌هاي كانون پرورش فكري در دهه‌ها‌ي گذشته است. شما بيش از هرچيزي در موزه با دستاوردهاي توليدات كانون از ابتداي تأسيس تاكنون آشنا مي‌شويد.»

در بخش نخست موزه، نمايه‌اي از انتشارات كانون پرورش فكري را مي‌بينيم. سال انتشار كتاب‌ها، گروه‌سني و موضوع‌هاي كتاب‌ها را در يك تابلو‌ي بزرگ مي‌بينيم. اين نمايه آثار منتشرشده‌ي كانون را تا سال 79 نشان مي‌دهد و قرار است به‌زودي  نمايه‌ي ديگري براي سال‌هاي بعد تهيه شود.

 رئيس موزه درباره‌ي آثار گنجينه هم توضيح مي‌دهد و مي‌گويد: «علاوه برآثاري كه اين‌‌جا مي‌بينيد، در گنجينه‌ي موزه هم آثار ارزشمندي هست. مثلاً 12هزار قطعه تصويرگري در گنجينه‌ي كانون وجود دارد.»

اطهري مي‌گويد: «در اين فضا امكان به نمايش درآوردن همه‌ي گنجينه نيست و ما هر از گاهي آثار تصويرگري‌ها را به مناسبت‌هاي گوناگون در موزه به‌نمايش مي‌گذاريم.»

اخيراً قصه‌ي مهمان‌هاي ناخوانده كه در اولين كتاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان روايت شده در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس ايران به ثبت رسيد و به‌خاطر همين اطهري توضيح مي‌دهد كه اين كتاب در موزه معرفي شده و اين روزها بخشي از موزه به اين كتاب اختصاص يافته است.

به بخش توليدات نمايشي و پويانمايي كانون مي‌رسيم. اين كه چگونه آثار نمايشي توليد مي‌شد و عروسك‌هاي ساخته شده و تكنيك‌هاي آن چگونه بوده است. كانون پرورش ‌فكري سردمدار توليد پويانمايي (انيميشن) براي مخاطبان كودك و نوجوان است و در اين بخش با آثار ارزشمندي مانند قصه‌هاي بازار يا داستان اصحاب كهف آشنا مي‌شويم.

در اين فضا، بازديدكننده‌ها با تكنيك‌هاي مختلف پويانمايي آشنا مي‌شوند و ماكت‌ها و ابزارهاي ساخت فيلم‌هاي پويانمايي‌ را مي‌بينند. مثلاً نقش برجسته‌هاي اصحاب كهف يا ماكت زيباي انيميشن قصه‌هاي بازار قابل مشاهده است. قصه‌هاي بازار به کارگرداني عبدالله عليمراد در سال 1374 توليد شده است. ريزه‌كاري‌هاي بي‌نظيري درساخت ماكت اين فيلم به‌كار رفته؛ اثري كه هنرمنداني سال‌ها براي ساخت آن با يونوليت زحمت كشيده بودند.

جامه‌بزرگ، كارشناس موزه مي‌گويد: «بازديدكنندگان موزه مي‌توانند در اين موزه فيلم ببينند يا در آسمان‌نما به سير و سياحت ستاره‌ها و فضا بپردازند.»

فضاي موزه تاريك و ساكت ساكت است و كمي اسرارآميز به نظر مي‌آيد. در بخش سرگرمي‌ها، كتاب‌ها و توليدات كانون پرورش فكري را مي‌توانيد ببينيد يا به تماشاي تابلوي نقش برجسته‌ي«جاده‌ي ابريشم» اثر مرتضي سوري بايستيد.

دستاوردها و جايزه‌هاي كانون پرورش فكري از جشنواره‌هاي گوناگون هم در اين موزه به نمايش درآمده است؛ موزه‌اي كه به قول جامه‌بزرگ قرار است به‌زودي گسترش يابد و براي كودكان و نوجوانان كارگاه‌هايي برگزار كند تا خود‌شان عروسك بسازند و با موزه‌داري و چگونگي طبقه‌بندي اشيا آشنا شوند.»

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha