یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: تولید برق دست ما نیست، اما بخش مهمی از مصرف برق در دستان ماست. در واقع این ما هستیم که می‌توانیم با راهکارهای ساده به کاهش مصرف برق کمک کنیم.

دوچرخه شماره ۸۸۷

راهکارهایی که ممكن است قبلاً درباره‌ي آن‌ها شنیده باشيم، اما در عمل، تاكنون چندان به اين راهكارها توجه نکرده‌ایم.

کارشناسان صنعت برق و انرژی پیشنهادهایی برای کاهش مصرف برق دارند که برخی از آن‌ها را می‌توانیم رعایت کنیم و یا در خانه به بزرگ‌ترها یادآوری کنیم. این موارد را با هم مرور می‌کنیم:

 

1. لوازم برقی زیادی هستند که ما روزمان را با آن‌ها سر می‌کنیم. در اولین مرحله از صرفه‌جويي، تصميم بگیریم که امروز و یا در این ساعت از کدام وسایل باید حتماً استفاده کنیم. بياييم وسایلی مانند شارژرها را زمانی که استفاده نمی‌کنیم از پریز برق جدا کنیم. یا زمانی که تلویزیون نگاه نمی‌کنیم و یا برنامه‌ی مورد علاقه‌ي ما را نشان نمی‌دهد بهتر است آن را خاموش کنیم.

 

2. رایانه‌ي خود را طوری تنظیم کنیم که مانیتور پس از چند دقیقه بی‌کاربودن، خاموش شود. مانیتور، پرمصرف‌ترین بخش رایانه است. استفاده از یک تصویر تاريك براي پس‌زمینه‌ و محافظ صفحه‌ي نمايش (ScreenSaver) می‌تواند مقدار زیادی در مصرف برق مانیتور صرفه‌جویی کند.

 

3. اگر از کسانی هستید که وقت بی‌کاری یا فکرکردن، مدام سریخچال می‌روند باید بگوییم باز و بسته‌کردن بی‌دلیل در یخچال باعث اتلاف انرژی می‌شود و البته يادتان باشد در یخچال را به مدت زیادی باز نگذارید، چون دمای گرم محیط خانه وارد یخچال می‌شود و موتور یخچال برای این‌که دمای داخل یخچال را تنظیم کند انرژی زیادی مصرف می‌کند.

 

 4. وقتی مسافرت می‌روید فقط چمدان می‌بندید؟ حواستان هست که بسیاری از وسایل برقی، وقتی که خاموش هستند برق مصرف مي‌كنند اين اتفاق وقتي مي‌افتد كه دو شاخه‌ی آن‌ها به پریز وصل است، پس همه‌چیز را از برق بکشید. کامپیوتر، سیستم‌های صوتی، سشوار، چای‌ساز و شارژرها و... اصلاً چرا وقت سفر؟ هروقت کارتان با وسیله‌ی برقی تمام شد، آن را از پریز بکشید.

 

5. بعضی‌ها در تابستان هم دوش آب گرم می‌گیرند. اگر شما هم این عادت را دارید زمان استحمام و دوش‌گرفتن را کوتاه کنید. در این صورت میزان انرژی که آب‌گرم‌كن برای گرم کردن آب لوله‌ها به‌طور روزانه مصرف می‌کند کاهش می‌يايد.

 

6. این را به خانواده یادآوری کنید که تمیزکردن لامپ‌ها و حباب‌ها باعث افزایش نور آن‌ها می‌شود، کارشناسان معتقدند گردوغبار می‌تواند 50 درصد کارآیی لامپ را کاهش دهد.

 

7. نوبت لامپ رسید. این درست که از تاریکی خوشتان نمی‌آید، اما حداقل از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید چون كارشناسان معتقدند یک لامپ رشته‌ای به اندازه‌ی یک بخاری برقی کوچک عمل می‌کند.

علاوه بر اين لامپ‌های اضافه را هم، درصورت روشن‌ماندن، خاموش کنید و البته بهتر است در روز از نور طبیعی استفاده کنید و فعالیت‌هایی مثل کتاب‌خواندن، نقاشی و استفاده از لپ‌تاپ را در روشن‌ترین و نورگیرترین اتاق‌ها انجام دهید.

 

8. حالا ساعت اوج مصرف برق است، در این ساعت‌ها، فعالیت‌های غیرضروری برقی را براي زمان ديگري بگذاريم. مثلاً  اتوکشی لباس‌ها یا استفاده از جاروبرقی.

 

9. راه‌های دیگری هم هست؛ مثلاً پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن که باعث شود کم‌تر احساس گرما كنیم و هی کولر را روی دور تند نگذاریم و یا زمانی که قرار است از آسانسور استفاده کنیم، تک به تک سوار نشویم. کمی صبرکردن و با هم سوارشدن می‌تواند به استفاده‌ی بهینه از آسانسور و صرفه‌جویی در مصرف برق هم کمک کند.

 

10. براساس اعلام وزارت نیرو، زمان اوج مصرف برق درطول سال تقریباً ازغروب آفتاب شروع می‌شود و تا حدود چهارساعت بعد از آن ادامه دارد و در فصل تابستان زمان پیک بار مصرف علاوه بر این ساعات، از ساعت 12 تا 16 است.

کد خبر 378339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha