چهارشنبه 2 خرداد 1397 | به روز شده: 4 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 5 شهریور 1396 - 05:30:00 | کد مطلب: 379136 چاپ

وقتی نوجوان‌ها شادند

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - نفیسه مجیدی‌زاده:
ما هرروز کلی استیکر شاد برای هم می‌فرستیم؛ استیکرهایی که از شدت خنده، اشک از چشمانشان سرازیر شده یا دندان‌هایشان پیداست و یا حلقه‌ای رؤیایی روی سرشان دایره بسته است.

وقتي‌که اين استيکرها را مي‌فرستيم، واقعاً شاد هستيم يا آن‌ها به‌جاي ما مي‌خندند؟ اصلاً شادي چيست؟ ما مي‌توانيم به‌ اجبار، شادي را در خودمان ايجاد کنيم؟

به گفته‌ي روان‌شناسان، شادي حالتي رواني است که در آن احساس رضايت از زندگي و يا رضايت و لذت‌بردن از يک لحظه‌ و زمان خاص وجود دارد. يعني ممکن است شما کلاً از زندگي‌تان راضي نباشيد اما در لحظه‌هايي احساس شادي کنيد؛ احساس نشاط و خوشحالي و راضي‌بودن از موقعيتي که در آن هستيد.

اين‌روزها روش‌هاي ساده و متنوعي براي شاد‌بودن در سايت‌هاي اينترنتي و کانال‌هاي تلگرامي پيشنهاد مي‌شود که بعضي از آن‌ها واقعاً انجام‌شدني هستند و روان‌شناسان هم آن‌ها را توصيه مي‌کنند.

* * *

اما در اولين مرحله بهتر است از خودمان بپرسيم چه چيزي ما را شاد مي‌کند؟

روشا، 15ساله، با خريدکردن واقعاً شاد مي‌شود.

اميرمهدي، 16ساله، بودن در جمع دوستان شادش مي‌کند و البته لايک‌خوردن مطالبش هم به او احساس شادي مي‌بخشد.

پارسا، 14ساله، با برنده شدن تيم محبوبش از ته دل شاد مي‌شود.

فاطمه، 14ساله، وقتي نمره‌ي خوبي مي‌گيرد شاد مي‌شود، چون اين کار علاوه بر موفقيت خودش، پدر و مادر را هم شاد مي‌کند.

و محمد،13ساله، را سفررفتن و تفريح شاد مي‌کند.

* * *

بسياري از ما فکر مي‌کنيم شادي قرار است از بيرون بيايد و براي ما اتفاق بيفتد، اما واقعيت عكس اين است، شادي در درون ما اتفاق مي‌افتد و خود ما مسئول ايجاد آن هستيم.‌ حالا بهتر است به اين باور برسيم که هيچ‌کس مسئول شاد‌کردن ما نيست و خودمان بايد خودمان را شاد کنيم.

روان‌شناسان معتقدند شادي واقعي، بيش‌تر از يک لبخند روي صورت و يا قهقهه‌زدن است. ما بايد خودمان را بشناسيم و خودمان را دوست داشته باشيم. نگاه ما به دنيا و البته مشکلات و پيروزي‌ها و موفقيت‌هاي کوچک مي‌توانند به داشتن رواني شاد و آرام کمک کنند؛ تا به‌جاي ترس و نگراني در هرموقعيتي، بيش‌تر احتمالات خوب بدهيم و درصدد ايجاد تغيير و يا درک درست آن وضعيت باشيم.

در اين صورت با اعتماد به نفس بالايي که کسب مي‌کنيم شادي دروني در ما به‌وجود مي‌آيد و به سلامتي جسمي ما هم کمک مي‌کند دانشمندان معتقدند که شادي و خوشحالي سبب تقويت سيستم دفاعي و هم‌چنين سيستم اعصاب انسان مي‌شود.

* * *

حالا از دوستانمان مي‌پرسيم اگر امکان حضور در جمع دوستان وجود نداشت و تيمتان برنده نبود، نمره‌ي خوب نگرفتيد و يا کلاسي نداشتيد كه نمره‌اي بگيريد، امکان سفر و خريد نبود و... چه‌طور خودتان را شاد مي‌کنيد؟

روشا: «خب، فقط خريد خوشحالم نمي‌كنه. البته که مهم‌ترينش خريده، اما اين موقع‌ها يا دوستام رو پيدا مي‌کنم يا با هم چت مي‌کنيم يا با مامانم مهموني مي‌ريم و... بالأخره يه کاري مي‌کنم. شايدم بخوابم!»

اميرمهدي: «من موسيقي‌ گوش‌كردن رو خيلي دوست دارم و به‌تازگي کلاس موسيقي هم مي‌رم. ساززدن کمک مي‌کنه شاد بشم.»

پارسا: «فوتبال بازي‌کردن هم شادم مي‌کنه، اگه نشه سعي مي‌کنم با يک دوست يا فاميل شلوغم تماس بگيرم يا قرار بذارم.»

فاطمه: «من تو يه کانال خوندم براي شادشدن گاهي خوبه براي خودمون هديه‌هاي کوچک بخريم. من اين کار رو مي‌کنم و خوشحال مي‌شم. اگه هم نشه يه کتابي که خيلي دوست دارم رو مي‌خونم يا براي خودم چيزهايي مي‌نويسم.»

محمد: «نمي‌دونم چي‌کار کنم!»

* * *

تو مي‌داني محمد! فقط بايد کمي بيش‌تر خودت را بشناسي و از امکاناتي که داري هرچند که کم يا زياد باشند براي شادشدن و آرامش دروني خودت استفاده کني.