دکتر محمد مهدی حجت: یکی از مهم‌ترین نقاطی که در تمام ایران وجود دارد مشهد مقدس و بارگاه ثامن‌الحجج(ع) است.

حریم بافت تاریخی مشهد

ايران قطب نخست تشيع در جهان و شهر مشهد نيز قطب نخست تشيع در ايران است. با توجه به اهميت شهر مشهد و حرم مطهر رضوي در جهان تشيع بايد مجموعه اقداماتي كه در حريم حرم مطهر رضوي انجام مي‌شود با وجود ويژگي‌هاي فوق‌العاده حساس حرم مطهر رضوي براي سيل زائراني كه به بارگاه امام رضا(ع) مشرف مي‌شوند، از دقت بسيار بالا و طراحي‌هاي ويژه برخوردار باشد.

توجه به اين نكته ضروري است كه ساخت‌وسازهاي امروز در شهر مشهد تا 100سال آينده باقي مي‌مانند و به همين دليل بايد به‌گونه‌اي طراحي شوند كه 100سال آينده موجب فخر جهان تشيع شود. در اين ديدگاه نمي‌توان با روش‌هاي معمولي و مطالعات 6ماهه و مشاهده 4مطلب و تهيه يك طرح، پاسخگوي نياز كنوني حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد بود.

نياز بافت تاريخي مشهد، مطالعات دقيق و استفاده از بهترين كارشناسان كشور براي صيانت از حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد است كه مصوبه ابلاغ شده عرصه و حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد اين امكان را فراهم كرده است. در اين مصوبه پيشنهاد شده است كه شوراي‌عالي با حضور همه افراد دخيل در بافت تاريخي مشهد و حرم مطهر رضوي و كارشناسان طراز اول كشور براي حركت و طراحي و مطالعات صيانت از حرم و بافت تاريخي مشهد تشكيل شود.

مشهد شهري كوچك نيست كه بتوان با روش‌هاي معمول به آن پرداخت و تنها به طرح‌هاي جامع و تفصيلي كه خود آنها نيز منسوخ شده و كنار گذاشته شده‌اند نظر داشت. مصوبه اخير عرصه و حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد كه چندي پيش به استاندار خراسان رضوي ابلاغ شد اين امكان را فراهم مي‌كند كه بتوان با يك شوراي‌عالي ناظر و ياري همه ارگان‌ها با مطالعات وسيع، بودجه و سرمايه‌گذاري معقول كاري نمونه و قابل عرضه كرد كه بتواند سندي براي جهان تشيع باشد. با ابلاغ مصوبه عرصه و حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد همگان متوجه اين مهم خواهند شدكه بايد مطالعات مرتبط با حفظ حريم حرم رضوي و بافت تاريخي مشهد چنان دقيق صورت بگيرد كه آبروي جهان تشيع را حفظ كند.

نكته اصلي در اين مصوبه آن است كه با استفاده از تمام امكانات علمي، فني، اداري، محيطي و فرهنگي، شرايطي در بافت تاريخي اطراف حرم مطهر رضوي ايجاد ‌شود كه موجب فخر جهان تشيع باشد. در اين مصوبه همچنين تأكيد شده است كه حداقل مداخله در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) صورت بگيرد و امكان اقدامات بلندمدت براي صيانت از حريم حرم رضوي و بافت تاريخي مشهد پس از انجام مطالعات دقيق فراهم شود. آنچه مسلم است هيچ‌يك از مسئولان كشور در اهميت ابلاغ اين مصوبه شك ندارند.

کد خبر 381309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha