سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

سپنتا سلیمی: اضطراب داری؟ بازی کن!

دوچرخه شماره ۸۹۲

حواس‌پرتي؟

بازهم بازي کن!

دانشمنداني که اين‌روزها در حال تحقيق بر روي سلامت روان آدمي هستند، اين مکالمه را تأييد مي‌کنند! پژوهش‌هاي زيادي امروز ثابت مي‌کنند که بازي مي‌تواندتأثير زيادي روي کاهش اضطراب و افزايش تمرکز داشته باشد.

اگر نوجواني‌کردن تابه‌حال برايت خيلي آسان نبوده و استرس و کاهش تمرکز را تجربه کرده‌اي؛ در باقي‌مانده‌ي روزهاي تابستان اين بازي‌ها را انجام بده. سه بازي اول براي کاهش اضطراب و سه بازي دوم براي افزايش تمرکز.

 

  • بازي مزه‌ها!

اين بازي به دو نفر احتياج دارد. كسي که مزه‌هايي را انتخاب کند و ديگري که با چشمان بسته آن‌ها را بچشد. حس چشايي مي‌تواند اضطراب را براي لحظه‌هايي سرکوب کند.

ممکن است در لحظه‌هايي که اضطراب داريم، حتي متوجه غذاهايي نشويم که مي‌خوريم. اما وقتي اين به بازي تبديل شود و ما ناچار باشيم مزه‌ها را روي زبانمان تحليل و بررسي کنيم، تمام حواسمان را به اين کار اختصاص مي‌دهيم.

وقتي بيش‌تر حواس درگير يک کار باشد و تمرکز ما به آن معطوف شود، اضطراب، ناخودآگاه کم‌تر مي‌شود. چرا که معمولاً بيش‌تر حواس ما درگير کار ديگري است.

 

  • بازي ويديويي!

بازي‌هاي بسياري هستند که منحصراً براي از بين بردن يا کاهش اضطراب طراحي شده‌اند. اين بازي‌ها مي‌توانند با رايانه‌هاي خانگي يا گوشي‌هاي هوشمند انجام شوند. با يک جست‌وجوي ساده مي‌توانيد اين بازي‌ها را با هر دستگاهي كه با آن راحت‌تريد، پيدا کنيد و مشغولش بشويد.

 

  • بازي با آب و حباب!

شايد کمي بچه‌گانه باشد، ولي امروزه ثابت شده که بازي با حباب‌ساز و نگاه به پرواز حباب‌ها در فضا بسيار آرامش‌بخش است. براي اين بازي فقط به مقدار کمي آب و کف و يک لوله براي ساختن حباب نياز داريم.

پس هروقت دچار تنش شدي، با اين وسايل ساده براي خودت حباب بساز و با آرامش به پرواز آن‌ها نگاه کن. نگراني‌هايت را درون حباب‌ها تصور کن و هرکدام ترکيدند، تصور کن نگراني‌هايي هستند که از بين مي‌روند.

 

بعد از اين‌که با اين بازي‌ها اضطراب و استرس‌ها را کاهش داديم، مي‌توانيم بازي‌هايي را شروع کنيم که مخصوص افزايش تمرکز هستند. اين بازي‌ها جذابترند و هيجان بيش‌تري هم دارند، به‌خصوص اگر گروهي انجام شوند.

 

  • چيز گمشده!

اين بازي دست کم نياز به سه‌نفر دارد. يک سيني يا جعبه برداريد و اشياي مختلفي در آن بچينيد:

کاسه، کلاه، عروسک، خودکار و...

حالا يک پارچه روي آن‌ها بيندازيد. لحظاتي پارچه را برداريد، چند ثانيه صبر کنيد و بعد دوباره پارچه را بيندازيد. حالا از هرکس بخواهيد ليست اشياي داخل جعبه را بنويسد. هرکس که اشياي بيش‌تري را نوشت برنده است.

در مراحل بعدي اين ليست مي‌تواند زير پارچه تغيير کند. هر کسي متوجه اين تغيير شد برنده است. اگر دوست داريد شبيه اين بازي را به‌طور انفرادي انجام دهيد، مي‌توانيد از کارت‌هاي حافظه استفاده کنيد.

 

  • قطار حافظه!

يک نفر با يک جمله شروع مي‌کند. جمله‌اي شبيه به اين: «من به مسافرت مي‌روم و چمدانم را مي‌بندم. در راه بنزين ماشين تمام مي‌شود.» نفر بعدي بايد به سليقه‌ي خودش اين داستان را ادامه دهد.

داستان به همين صورت مثل يک قطار ادامه پيدا مي‌کند و بين بازيکنان مي‌چرخد. هرکسي که جملات بيش‌تري را به‌ياد داشته باشد و ادا کند برنده است.

 

  • قافيه‌سازي با واژه‌ها !

من امروز ديدم يک موش! حالا نفر بعدي بايد بگويد: دوش. نفر بعدي شوش. نفر بعدي نوش...

اين کلمات هم‌قافيه همين‌طور ادامه پيدا مي‌کنند و نبايد تکراري باشند. هرکسي نتواند قافيه و وزن جديد بسازد يا از کلمه‌ي تکراري استفاده کند، بازنده است. اين بازي را مي‌تواني انفرادي و به‌صورت ذهني نيز انجام دهي.

کد خبر 382564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha