سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

اصغر بادپر: راه‌هایی هست که می‌توان پیاده رفت؛ پله‌هایی هست که بالارفتن از آن‌ها لذت‌بخش‌تر از آسانسور است؛ پریدن و دویدن هست...

دوچرخه شماره ۸۹۳

اصلاً تا به حال به این‌ها فکر کرده‌ای؟

پارسا، 15ساله است. او در اطراف خانه‌شان مردها و زن‌هايي را مي‌بيند که براي حفظ سلامتي پياده‌روي مي‌کنند. اما او احساس مي‌کند هنوز خيلي جوان است و نبايد پياده‌روي کند.

غزاله‌، 14ساله، فکر مي‌کند همين بازي‌هاي روزانه براي سن او کافي است و حالاحالاها نياز به پياده‌روي ندارد.

فاطمه، 16ساله، وقتي براي پياده‌روي ندارد. او ترجيح مي‌دهد در وقت اضافه‌اش به‌جاي پياده‌روي استراحت کند تا بتواند به کارهاي درسي و غيردرسي‌اش برسد.

اميرعلي، 16ساله است و  بدون برنامه‌ريزي قبلي، هرروز مقداري پياده‌روي مي‌کند؛ براي خريدهاي مادرش و براي رفتن به باشگاه که دو خيابان بالاتر از خانه‌ي آن‌هاست.

اما جالب است بدانيم که به گفته‌ي کارشناسان، پياده‌روي مي‌تواند به‌عنوان تمرين هوازي روزانه‌ي نوجوانان انتخاب شود. راه‌رفتن، دويدن و پريدن مي‌تواند پاهاي نوجوان‌ها را تقويت كند، يک ورزش روزانه و سبک که در هر وضعيتي قابل انجام است و هزينه‌اي ندارد.

به‌خصوص حالا که هوا کم‌کم خنک مي‌شود، شايد پياده‌روي راحت‌تر و دل‌چسب‌تر باشد با بازگشايي مدرسه‌ها هم ممكن است بتوانيد بخشي از راه مدرسه را پياده برويد. اين کار در صورتي که هرروز و در ساعت مشخصي تکرار شود مي‌تواند تبديل به ورزش شود.

 

  • در پياده‌روي چه اتفاقي مي‌افتد؟

دکتر «محمد فيروز» پزشک عمومي، به هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «پياده‌روي اولين فعاليت فيزيکي انسان است که در آن از عضلات حرکتي بدن استفاده مي‌شود و سوخت و ساز بدن را افزايش مي‌دهد.

وقتي شروع به پياده‌روي مي‌کنيد مواد توليدکننده‌ي انرژي شيميايي در سلول‌ها آزاد مي‌شوند تا به پاهايتان سوخت‌ برسانند. در پياده‌روي تمام سلول‌هاي بدن شروع به فعاليت مي‌کنند، ضربان قلب بالا مي‌رود، جريان خون بهتر مي‌شود و عضلات گرم مي‌شوند.

پژوهش‌هاي پزشکي بسياري بر روي پياده‌روي انجام شده و اغلب آن‌ها نشانگر تأثيرات شگرف پياده‌روي برروي بدن انسان‌هاست؛ مثل اين‌که پياده‌روي باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود و يا بر روي عملکرد مغز و استخوان‌ها تأثير مي‌گذارد و البته در بسياري از بيماري‌ها، پياده‌روي به‌عنوان يکي از مراحل درمان به بيماران توصيه مي‌شود.»

او ادامه مي‌دهد: «پياده‌روي سن و سال نمي‌شناسد و در صورتي که درست و مداوم انجام شود، به تقويت استخواني نوجوانان کمک مي‌کند. البته از اين که بدنتان به پياده‌روي عادت ندارد هم نترسيد، چون در پياده‌روي خشکي و گرفتگي مفاصل با آزادشدن مايع روان‌کننده در مفاصل، برطرف مي‌شود.»

گفتني است که سازمان جهاني بهداشت (WHO) پيشنهاد مي‌دهد که قبل از رسيدن به مقصد از ماشين پياده شويد و کمي از مسير را پياده برويد و يا به‌جاي آسانسور از پله استفاده کنيد تا فعاليت فيزيکي بدنتان بيش‌تر شود.

شايد اين حرف‌ها تکراري باشد، اما اين تکرار را براي يک‌بار هم که شده به‌خاطر بسپاريم که زندگي اين‌روزها با ماشين پيوند خورده و از طرفي ديگر حياط و بازي‌هاي فيزيکي هم در اين زندگي چندان جايي ندارند و بدن ما نياز به فعاليت دارد.

براي همين هروقت امکان داشت پياده‌روي کنيم چون يکي از مفيدترين و در دسترس‌ترين ورزش‌هاست که هزينه‌اي هم ندارد. کار سختي نيست کمي زودتر راه‌افتادن... فقط يادتان باشد کفش مناسب بپوشيد که قوس مناسب داشته باشد و پايتان را اذيت نکند.


عكس: محمود اعتمادي

کد خبر 382615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha