نفیسه مجیدی‌زاده: وقتی داشتیم در مدرسه دوست پیدا می‌کردیم به فکرمان هم نمی‌رسید که در حال تمرین یک مهارت هستیم؛ خب شاید نمی‌دانستیم که پیداکردن دوست و حفظ دوستان خوب، از مهارت‌های زندگی است.

دوچرخه شماره ۸۹۵

البته وقتي زمان حفظ دوستي‌هايمان رسيد، به اهميت دوست در زندگي بيش‌تر فکر کرديم و وقتي فردي که به ظاهر نامش دوست بود از زندگي ما حذف شد، فهميديم که دوست چه نقش مهمي در آينده و حال ما دارد.

سال تحصيلي جديد آغاز شد؛ بعضي‌ها در همان مدرسه‌‌هاي قديم خود هستند، بعضي‌ها به مدرسه‌ي جديد رفته‌اند، بعضي‌ها در مدرسه‌ي قديم هستند، اما دوست صميمي‌شان از مدرسه رفته است و بعضي‌ دوستي‌ها کم‌رنگ شده‌اند.

هرچه هست، سال جديد مي‌تواند آغازي باشد براي حفظ دوستي‌هاي قديمي و پيداکردن دوستان جديد؛ دوستاني بهتر از برگ درخت... پس بياييد همه با هم از دوست بگوييم.

 

  • سوء تفاهم و خيال‌بافي

بهاران، 17ساله‌ است. او براي ما از به‌هم‌خوردن دوستي‌اش با يک هم‌کلاسي فوق‌العاده خوب مي‌گويد: «وقتي ماجراي به‌هم‌خوردن دوستي‌مان را براي مشاور مدرسه تعريف کردم، گفت که بين من و دوستم سوءتفاهمي جدي اتفاق افتاده است.»

او به من گفت که بهتر است وقتي از هم ناراحت مي‌شويم علت ناراحتي‌مان را به هم بگوييم. خيال‌بافي را کنار بگذاريم و وقتي با دوستمان درمورد مشکلي که بينمان پيش آمده صحبت مي‌کنيم، بي‌انصاف نباشيم و گاهي خودمان را جاي طرف مقابل بگذاريم. البته اگر دوستي و حفظ آن برايمان مهم است.

 

  • دوست يابي

سعيد سلطاني، روان‌شناس و مشاور مي‌گويد: «مراجعان نوجوان زيادي داريم که در مدرسه تنها هستند و اين برايشان مشکل‌ساز شده است. البته اين مسئله دلايل بسياري دارد، مثلاً در برخي از موارد اين افراد، خجالتي هستند و يا اعتماد به‌نفس پاييني دارند.

ما به اين افراد تمرين‌هايي براي بالابردن اعتماد به نفس مي‌دهيم اما به‌طور کل، هم‌زباني و هم‌سليقه‌بودن، پيداکردن افرادي که علاقه‌مندي‌هاي مشترک با شما دارند و صحبت‌کردن درباره‌ي آن موضو‌ع‌ها، مي‌تواند سرآغازي براي يک دوستي باشد و اين ساده‌ترين و راحت‌ترين راه براي دوست‌يابي است.»

 

  • حفظ دوستان قديمي

احسان مشرقي، 16ساله، به گفته‌ي خودش مي‌داند چه‌طور دوستي‌هاي خوب را حفظ کند و کلي دوست خوب دارد. او مي‌گويد:

«من بين هم‌کلاسي‌هايم ديده‌ام بعضي‌ها خيلي لاف مي‌زنند و درباره‌ي خودشان دروغ مي‌گويند. اما واقعاً يک دوستي، با راست‌گويي و صداقت مي‌تواند ادامه داشته باشد. بالأخره دروغ يک‌جا معلوم مي‌شود و دوستي به هم مي‌خورد. اگر به ادامه‌ي دوستي‌هاي خود علاقه داريد، هيچ‌وقت به دوستانتان دروغ نگوييد.»

 

  • تشخيص بدهيم

پدر يک نوجوان، هميشه نگران دوستي‌هاي فرزندش است!

اين را سعيد عبادپور، پدر يک نوجوان 15ساله مي‌گويد: «دلم مي‌خواهد پسرم بداند چرا نگران هستم. من به او اعتماد دارم و يادش داده‌ام دوستش را امتحان کند و بعد اعتماد کند. فقط به ظاهر دوستانش نگاه نکند و افراد دروغگو، حسود و افراد نادان را به‌عنوان دوست انتخاب نکند.»

 

  • تأثير هم‌نشين

اغلب روان‌شناسان و رفتارشناسان معتقدند وقتي انسان به فردي علاقه‌مند باشد و زمان زيادي را در کنار او و هم‌کلام با او باشد، اين هم‌نشيني باعث مي‌شود بدون اختيار کم‌کم در رفتار و صحبت، شبيه او شود.

در واقع ما رنگ و بوي دوستانمان را مي‌گيريم و گاه اين تأثير تا مدت‌هاي طولاني در زندگي و حتي آينده‌ي ما باقي مي‌ماند. اگر کمي به اطرافمان دقت کنيم، تأثير حضور دوستان را در زندگي خودمان خواهيم ديد. اين تأثير مي‌تواند مثبت و يا منفي باشد.

 

  • دوست خوب

اين را همه مي‌دانيم که دوستان خوب، همه نقطه‌هاي اشتراکي دارند، مثلاً همه‌ي ما دنبال دوستي هستيم که به ما دروغ نگويد و حسادت نکند. دوستي که دانا باشد و در هنگام مشکلات ما را تنها نگذارد؛ دوستي که اگر انتقادي به رفتار ما دارد آن را درست بگويد تا دلمان نشکند. رازداري هم مهم است بايد بتوان به دوست اعتماد کرد.

مسئله‌ي ديگري هم هست؛ در روايات ديني گفته مي‌شود كه اگر خواستي کسي را بشناسي، دوستان او را بشناس! پس بياييم ببينيم دوستمان غير از ما با چه کساني نشست و برخاست دارد.

 

  • اعتدال در دوستي

در آخر فاطمه مهدوي، مادر دو فرزند نوجوان و جوان براي ما مي‌گويد: «فرزندان من دوستان خوبي دارند، اما بعضي وقت‌ها يادشان مي‌رود آن‌ها فقط دوست هستند!

مثلاً دخترم تا ظهر در مدرسه با دوستش است، بعدازظهر هم در خانه با هم از طريق تلگرام چت مي‌کنند يا تلفني با هم صحبت مي‌کنند. بعضي وقت‌ها دير سر شام مي‌آيد، چون در حال گفت‌وگو با دوستش است. من فکر مي‌کنم اگر اعتدال داشته باشد، حتي مي‌تواند دوستي محکم‌تري داشته باشد.»

البته شيما دختر او هم مي‌گويد: «بعضي وقت‌ها در مدرسه اتفاقي افتاده که ما، هي در موردش حرف مي‌زنيم، اما من هرروز بعدازظهر تا شب با دوستم چت نمي‌کنم و حرف نمي‌زنم.»

 شيما صحبت مادرش را قبول دارد که اعتدال در رفتار و روابط باعث مي‌شود دوستي‌ها صميمي‌تر و پايدارتر شوند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۵

عكس‌ها: محمود اعتمادي

کد خبر 384063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha