پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

دریاها و اقیانوس‌ها برای آدم‌ها جذابند و نمی‌شود اهمیتشان را نادیده گرفت، به‌خصوص اهمیت آبزیانی که به‌عنوان غذا از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

اما علاوه بر جانوراني که منبع تغذيه‌ي انسان‌ها هستند، جانوران عجيب و غريب زيادي در دريا زندگي مي‌کنند. پنجم مهرماه روز ملي آبزيان است و فرصتي براي اين‌كه نگاهي به زندگي بعضي آبزيان کوچک و بزرگ درياها و اقيانوس‌ها بيندازيم.

بعضي ازجانداران دريايي اندازه‌ي بزرگي دارند؛ مثل گرازماهي كه دوباله‌ي بزرگ هم دارد که به او امکان مي‌دهد از ته دريا به هوا بپرد. پرنده‌ماهي هم که طول آن حدود 23 سانتي‌متر است دو باله دارد که با آن‌ها مي‌تواند از آب بپرد و تا مسافت 46 متر در هوا پرواز کند.

كوسه نيز‌ درون جمجمه‌ي بزرگ خود دو گوش داخلي دارد که به او امکان مي‌دهد صدا را از فاصله‌ي 250 متري بشنود. يکي از انواع کوسه‌ها، کوسه‌ي نهنگي است که بيش‌تر از 300 دندان ريز دارد.

راستي تا به حال درباره‌ي کرم کشتي که نام علمي‌اش تِرِدو است شنيده‌اي؟ اگر تعداد زيادي از اين جانوران خراب‌کار به قايقي بچسبند، مي‌توانند در مدت سه‌ماه آن را غرق کنند.

 

مرضيه اعتباري از بوشهر

عكس: كيميا مذهب‌يوسفي از رباط‌كريم

 


منابع:

* عجيب‌ترين ماهي‌هاي درياها و اقيانوس‌ها، جلد 5 و 6، نوشته‌ي ابراهيم حلمي الغوري، ترجمه‌ي دکتر ليلا قاسمي، نشر نورالثقلين

* اقيانوس و وحشت،‌ نوشته‌ي کلر اليور، ترجمه‌ي هايده فياض واثقي، نشر گام

* عجايب جانوران اقيانوس، نوشته‌ي بوريس آرنوف ، هلن مادر ، اسميت ميتدلين، ترجمه‌ي محمد سلامت، نشر فرجام

کد خبر 384086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha