ورزش > علی مولوی: کاروان ورزشی ایران در پنجمین دوره‌ی بازی‌های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا در عشق‌آباد ترکمنستان، حسابی خوش درخشید و با کسب ۳۶ مدال طلا، ۲۳ مدال نقره، ۵۹ مدال برنز و مجموع ۱۱۸ مدال، در جایگاه سوم در بین ۶۳ کشور حاضر در این رقابت‌ها ایستاد.

ايران امسال با 157 ورزشكار مرد، 70 ورزشكار زن و در مجموع 227 ورزشكار به اين رقابت‌ها پا گذاشت كه ورزشكاران ايراني تقريباً در تمام رشته‌هاي ورزشي ‌درخشيدند و مدال‌هاي رنگارنگي براي كاروان ايران به ارمغان آوردند.

در اين مطلب، نگاهي مي‌اندازيم به برخي از رشته‌هاي طلايي كاروان ورزشي ايران.

گفتني است بازي‌هاي داخل سالن و هنرهاي رزمي آسيا در واقع تركيب‌شدن رقابت‌هاي آسيايي بازي‌هاي داخل سالن آسيا و بازي‌هاي آسيايي هنرهاي رزمي است.

اولين‌ دوره‌ي بازي‌هاي داخل سالن آسيا سال 2005 ميلادي در بانكوك (تايلند) برگزار شد و قرار بود هردوسال يك‌بار برگزار شود. دوره‌ي دوم و سوم اين رقابت‌ها در سال‌هاي 2007 و 2009 ميلادي در ماكائو (چين) و هانوي (ويتنام) برگزار شد و قرار بود دوره‌ي چهارم آن در دوحه‌ي قطر برگزار شود، اما لغو شد و برگزاري اين مسابقه‌ها در سه دوره خاتمه يافت.

بازي‌هاي آسيايي هنرهاي رزمي نيز تنها يك دوره در سال 2009 ميلادي در بانكوك برگزار شد و برگزاري آن ناتمام ماند. اما از سال 2013 ميلادي در اينچئون (كره‌ي جنوبي) اين دو مجموعه‌بازي آسيايي با هم ادغام و يك‌جا برگزار شدند و حالا اين مسابقه‌ها هرچهارسال يك‌بار برگزار مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

 

سال‌هاي سال است كه عادت كرده‌ايم در رشته‌ي فوتسال از قدرت‌هاي برتر جهان باشيم و به آسيا بسنده نكنيم. براي همين مدال طلاي تيم ملي فوتسال مردان ايران از قابل پيش‌بيني‌ترين مدال‌هايي بود كه به دست آمد.

ايران با پيروزي‌هاي پرگل برابر تيم‌هاي تاهيتي، اردن و قرقيزستان از گروه خود صعود كرد و تايلند و افغانستان را هم از پيش رو برداشت تا در فينال با نتيجه‌ي هفت بر يك ازبكستان را شكست دهد.

گفتني است در اين رقابت‌ها تيم ملي فوتسال ايران با 58 گل زده، صاحب بهترين خط حمله‌ي جام شد و دربرابر، تنها 11 گل دريافت كرد.

جالب است بدانيد كه تيم ملي فوتسال در تمام پنج دوره‌ي اين رقابت‌ها قهرمان بي‌رقيب مسابقات بوده است.

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

«مجتبي گليج»، اولين طلاي تيم كشتي را به‌دست آورد

 

كشتي هميشه از مدال‌آورترين رشته‌هاي ورزشي براي كاروان ايران بوده و اين‌بار نيز تيم‌هاي كشتي فرنگي و كشتي آزاد ايران با دست پر و 9 مدال طلا، سه نقره و چهار برنز به ايران برگشتند.

در كشتي فرنگي، هرهشت شركت‌كننده‌ي ايراني به فينال رسيدند كه  «مهدي ابراهيمي»، «فرشاد بلفکه»، «پژمان پشتام»، «اميرحسين حسيني»، «سامان عزيزي» و  «بهنام مهدي‌زاده» مدال طلا و «محسن حاجي‌پور» و «امين سوري» مدال نقره گرفتند.

در كشتي آزاد نيز، «عزت‌الله اكبري»، «ايمان صادقي» و «مجتبي گليج»، سه مدال طلا گرفتند و «حسين الياسي» صاحب مدال نقره و «نادر حاجي‌آقانيا»، «سعيد داداش‌پور»، «فرزاد عموزاده‌خليلي» و «يدالله محبي» صاحب مدال برنز شدند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

عكس‌ها: محمدرضا عباسي/ خبرگزاري مهر

 

تيم ملي فوتسال بانوان ايران نيز با تمام محدوديت‌ها و مشكلاتي كه دارد، چندسالي است كه جاي خود را در بين قدرت‌هاي فوتسال بانوان آسيا باز كرده است. اين تيم كه در دوره‌ي قبل بازي‌هاي داخل سالن و هنرهاي رزمي آسيا نايب‌قهرمان شده بود، اين‌بار نتوانست در بازي نيمه‌نهايي تيم ملي ژاپن را شكست دهد و به مقام سوم رقابت‌ها رسيد و مدال برنز را كسب كرد.

گفتني است بانوان ايراني در اين رقابت‌ها 21 گل به ثمر رساندند و شش گل دريافت كردند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

حسين وفايي در فينال/ عكس: سايت كميته‌ي ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران

 

بيليارد يكي از كم‌سروصداترين رشته‌هاي ورزشي در ايران است و انگشت‌شمارند كساني كه اعضاي تيم ملي بيليارد ايران را به‌خوبي بشناسند. اما اين تيم خوب و حرفه‌اي، با انگيزه‌ي بالا دربازي‌هاي داخل سالن و هنرهاي رزمي آسيا حاضر شدند و توانستند علاوه بر دو مدال نقره و دو مدال برنز در رشته‌هاي انفرادي، مدال طلاي تيمي اسنوكر مردان را كسب كنند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

لحظه‌ي پيروزي/ عكس: سايت كميته‌ي ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران

 

يكي از عكس‌هايي كه از اين رقابت‌ها به‌طور ويژه در شبكه‌هاي اجتماعي مورد توجه قرار گرفت، تصوير چشم‌هاي اشك‌بار «زهرا يزداني» هنگام دريافت مدال نقره‌ي كشتي آزاد با كمربند بود كه گفته مي‌شد با تصميم اشتباه داور، مدال طلا را از دست داده است.

اما اين نوجوان 18ساله چهار روز بعد در رشته‌ي كشتي آليش كلاسيك با كمربند، توانست به‌راحتي و بدون دادن امتياز در مرحله‌هاي يك‌چهارم‌نهايي و نيمه‌نهايي به فينال برسد و در فينال حريف ازبكستاني خود را ضربه‌ي فني كند تا تنها مدال طلاي كاروان كشتي با كمربند را برگردن بيندازد.

گفتني است زهرا يزداني، پس از رضا يزداني و حسن يزداني، قهرمانان جهان و المپيك در كشتي، سومين قهرمان خاندان يزداني است.

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

عكس: سايت رسمي بازي‌هاي داخل سالن و هنرهاي رزمي آسيا

 

«سهراب مرادي»، ملي‌پوش 29ساله‌ي دسته‌ي 94 كيلوگرم تيم ملي وزنه‌برداري ايران به‌عنوان يكي از چهره‌هاي برتر اين رقابت‌ها شناخته شد.

او كه پيش از اين دو مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي و يك مدال طلاي المپيك تابستاني ريو 2016 را به‌دست آورده بود، در ششمين روز از رقابت‌هاي وزنه‌برداري پنجمين دوره‌ي بازي‌هاي داخل سالن و هنرهاي رزمي آسيا در سالن المپيک شهر عشق‌آباد ترکمنستان، موفق شد علاوه بر كسب مدال طلا، ركورد جهان را هم بشكند.

مرادي در حرکت يک‌ضرب هرسه وزنه‌ي درخواستي 176، 181 و 185 کيلوگرم خود را به‌راحتي مهار کرد. سپس در دومين حركت خود در دوضرب، اين وزنه‌ي 220 كيلوگرمي را بالاي سر برد و مدال طلا را به‌دست آورد.

او در سومين حرکت دوضرب خود نيز وزنه‌ي 228 کيلوگرمي را بالاي سر برد تا با مجموع  413 کيلوگرم، پس از 18سال، رکورد «کاخي کاشياشويلي» وزنه‌بردار يوناني را به ميزان يک کيلوگرم ارتقا دهد و به‌نام خود ثبت كند.

گفتني است سهراب مرادي تنها مدال طلاي كاروان وزنه‌برداري ايران را به‌نام خود ثبت كرد و «علي هاشمي» مدال نقره و «علي ميري» و «همايون تيموري» مدال برنز اين رقابت‌ها را به‌دست آوردند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

 

گفتني است كاروان ورزشي ايران در تمام پنج دوره‌ي گذشته‌ي اين رقابت‌ها حاضر بوده، اما هرگز به‌خوبي اين دوره در كسب مدال موفق نبوده است.

در اولين دوره‌ي بازي‌هاي داخل سالن آسيا در بانكوك، كاروان ورزشي ايران با 48 ورزشكار در پنج رشته‌ي ورزشي در اين رقابت‌ها حاضر شد كه حاصل آن سه مدال طلا، پنج مدال نقره و دو مدال برنز بود.

در دومين دوره‌ي بازي‌ها در ماكائو نيز كاروان ايران با 133 ورزشكار در 17 رشته‌ي ورزشي به چين سفر كرد و با چهار مدال طلا، چهار مدال نقره و 9 مدال برنز برگشت.

در سومين دوره‌ي اين بازي‌ها در هانوي ويتنام، وضع كاروان ورزشي ايران تفاوت چنداني با دوره‌ي قبل نداشت و با 131 ورزشكار در 17 رشته‌ي ورزشي در اين رقابت‌ها حاضر شد، اما رشد چشم‌گيري در دريافت مدال داشت و 17 مدال طلا، 15 مدال نقره و 13 مدال برنز به‌دست آورد.

در چهارمين دوره‌ي اين بازي‌ها كه با عنوان بازي‌هاي داخل سالن و هنرهاي رزمي آسيا برگزار شد، كاروان ايران با 89 ورزشكار در 9 رشته‌ي ورزشي به شهر اينچئون كره‌ي جنوبي رفت و ‌سه مدال طلا، شش نقره و دو برنز از اين رقابت‌ها كسب كرد.

با احتساب مدال‌هاي خوش‌رنگ و متعدد اين دوره و دوره‌هاي گذشته، ورزشكاران ايراني 63 مدال طلا، 53 مدال نقره، 85 مدال برنز و در مجموع 201 مدال كسب كرده‌اند و در بين پرافتخارترين كشورهاي اين رقابت‌ها پس از چين، تايلند، قزاقستان، تركمنستان، كره‌ي جنوبي و ويتنام در جايگاه هفتم ايستاده‌اند.

کد خبر 384718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha