دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
۰ نفر

معرفی کتاب > ریحانه قاسم‌رشیدی: مسافرت در زمان، یکی از هیجان‌انگیزترین ایده‌های انسان تا امروز بوده که هنوز به مرحله‌ی اجرا نرسیده است.

دوچرخه شماره ۸۹۶

بعضي دانشمندان حدس مي‌زنند با ورود به سياه‌چاله‌هاي فضايي بتوان به زمان ديگري وارد شد، اما در کتاب «يک‌سال بدون او»، «ليز کسلر»، نويسنده‌ي انگليسي، از مسير ساده‌تر و در دسترس‌تري استفاده کرده است. کاري روزمره مـثل سوارشدن به آسانسور.

آسانسور، «جني گرين» 12ساله را بدون اين‌که خودش بخواهد يا حتي آرزويش را داشته باشد، به يک سال بعد مي‌برد و با رويدادهاي غم‌انگيزي روبه‌رو مي‌کند که هرگز فکرش را هم نمي‌کرد. اما آيا قهرمان داستان موفق مي‌شود به زمان حال برگردد و جلوي حوادث را بگيرد؟

نويسنده با نثري ساده و طنزآميز ما را با خانواده‌ي منظم و مقرراتي گرين آشنا مي‌كند و ما را همراهشان به تعطيلات مي‌برد؛ به مرکزي سياحتي که از پنج سال قبل آپارتماني را براي آخرين هفته‌ي آگوست در آن‌جا اجاره کرده‌اند.

جني، دختري معمولي‌ است که گاهي از دست برادر کوچکش «کرگ» ديوانه مي‌شود، اما او را عاشقانه دوست دارد. پدر معلم و مادر روان‌شناس جني هنوز عاشق هم هستند و به نظر مي‌رسد که خوشبختي‌شان با تولد فرزند ديگري تکميل مي‌شود.

جني با «اتمن ليونارد» فوق‌العاده و عجيب و غريب هم دوست است. آن‌ها هرروز حتي در تعطيلات هم‌ديگر را مي‌بينند، هرچند كه قطب مخالف يك‌ديگرند. جني، منظم، مطيع، سربه‌زير و محتاط است و در مقابل اتمن، وحشي، ماجراجو و غيرقابل پيش‌بيني.

آن‌ها تيم فوق‌العاده‌اي مي‌سازند و تصور مي‌کنندكه مي‌توانند تا ابد با هم صميمي بمانند، اما وقتي در اولين صبح تعطيلات‌، جني مي‌خواهد به ديدن دوستش برود، متوجه مي‌شود كه آسانسور جديد خراب است و در عوض، آسانسور قديمي و از رده‌خارج ساختمان كار مي‌كند.

او سوار آسانسور کهنه مي‌شود و وقتي بيرون مي‌آيد، نمي‌داند که وارد سال بعد شده و در اين مدت زندگي زيبا و شاد آن‌ها به‌علت وقوع حادثه‌اي ويرانگر، از بين رفته است.

قهرمان داستان تصوري از اين جا‌به‌جايي جادويي ندارد و هيچ‌کس حرف‌هايش را باور نمي‌کند. ابتدا به نظرش مي‌رسد که اتمن دارد سر‌به‌سرش مي‌گذارد و مي‌خواهد غافلگيرش کند؛ اما با ديدن خواهر يک‌ساله، موهاي کوتاه خودش، مادر افسرده و نشانه‌هاي ديگر مي‌پذيرد که سالي هولناک بر آن‌ها گذشته و خواننده هم همراه جني از کل رويداد باخبر مي‌شود.

خط روايي کتاب جذاب و هيجان‌انگيز است و مخاطب به‌سختي مي‌تواند آن را کنار بگذارد. «ليز کسلر» تناقض موجود در برداشت ما از سفر در زمان را به‌عنوان اتفاقي خوش‌آيند با حوادث تلخ زندگي درهم‌ آميخته و نشان‌ داده خوشبختي ما چه‌قدر مي‌تواند شكننده باشد و صميمانه‌ترين دوستي‌ها و عشق‌ها در چه فاصله‌ي کوتاهي مي‌توانند به نفرت تبديل شوند.

اين كتاب، داستاني اميدبخش و به همان اندازه سرگرم‌کننده دارد و ما را با اين پرسش مواجه مي‌کند که اگر بتوانيم اتفاق را تغيير دهيم، چه‌كار مي‌کنيم؟!

«يک‌سال بدون او» با ترجمه‌ي «شهلا انتظاريان» و به همت نشر ايرانبان با قيمت 20هزار تومان منتشر شده است. اين کتاب در فهرست منتخب لاک‌پشت پرنده هم قرار گرفته و در بازار کم‌رونق نشر به چاپ هشتم رسيده است.

اگر بخواهيد کمي درباره ي نويسنده بدانيد، بايد بگويم «ليز کسلر» متولد سال 1966 ميلادي (حدود 1345شمسي) است و براي بچه‌ها، از نوپا گرفته تا نوجوان، کتاب مي‌نويسد. البته هم‌زمان به روزنامه‌نگاري و تدريس هم مشغول است.

از او «جسيکا کجاست؟» داستاني درباره‌ي توانايي نامرئي شدن و «ماجراي پري دريايي» روايت تبديل‌شدن ناگهاني دختري به يك پري دريايي، به فارسي ترجمه شده است.

کد خبر 384721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha