خبر > ویژه برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک امسال با شعار«هر کودک نشانی خداست...» از ۱۵ تا ۲۲ مهر، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت ۴۰ دستگاه و نهاد در حال برگزاری است.

دوچرخه شماره ۸۹۷

در نمايشگاهي كه به اين مناسبت برپاست، يك سالن به  فعاليت‌هاي كانون پرورش فكري اختصاص دارد و شما مي‌توانيد در اين سالن، با فعاليت مراكز كانون آشنا شويد؛ قصه‌گويي، نمايش، سفال، فعاليت‌هاي علمي، ستاره‌شناسي و...

 

  • غرفه‌ي نمايش

يكي از غرفه‌هاي اين سالن غرفه‌ي نمايش است. در روزهاي هفته‌ي ملي كودك، مخاطبان با حضور در اين غرفه‌ با نمايش‌هاي سنتي ايراني آشنا مي‌شوند.

داود زارع، مربي كانون در رشته‌ي نمايش خلاق درباره‌ي اين غرفه به خبرنگار دوچرخه مي‌گويد: « در اين غرفه، بخشي از فعاليت ما به تغزيه اختصاص دارد و در اين‌باره با مخاطبان صحبت مي‌كنيم و در بخشي ديگر به معرفي نمايش‌هاي سنتي و انواع عروسك‌هاي نمايشي مثل دستكشي، انگشتي، سايه‌اي، خيمه‌شب‌بازي و... مي‌پردازيم و براساس سن مخاطبان برنامه‌ها و نمايش‌هاي كوتاهي اجرا مي‌شود.»

 

  • غرفه‌ي قصه‌گويي

در غرفه‌ي قصه‌گويي، اميرحسين افكاري از مربيان كانون قصه مي‌گويد و شما مي توانيد در اين غرفه چند دقيقه‌اي قصه گوش كنيد. اين مربي كانون معتقد است: «هنوز براي كودكان و نوجوانان قصه ابزاري خيلي قدرتمند و تأثيرگذار است، اما كودك امروز فرصت قصه شنيدن ندارند يا كسي نيست برايش قصه تعريف كند.»

 

  • سفالگري و اريگامي

در غرفه‌ي سفالگري صورتك‌هاي زيادي را مي‌بينيم كه اعضاي كانون ساخته‌اند. شخصيت‌هاي مهربان، عصباني، خندان، خوشرو و...  مربي اين بخش، معصومه ناطقي است. او توضيح مي‌دهد:

«در مركز شماره‌ي هفت كانون و بعضي ديگر از مراكز، كودكان و نوجوانان صورت‌هاي دوستان خود را درست كرده‌اند و اين‌جا نتيجه‌ي كارآن‌ها ديده مي‌شود. بازديدكنندگان كودك و نوجوان هم اگر دوست داشته باشند، مي‌توانند شخصيت مورد علاقه‌ي خود را درست كنند. سفالگري باعث كشف خلاقيت كودكان و نوجوانان است. من در كار با بچه‌ها به  خيال‌پردازي ‌هاي خاصي مي‌رسم كه بي‌نظير است.»

كمي جلوتر در كارگاه اريگامي هم بچه‌ها درحال ساخت حيوانات گوناگون هستند؛ پرنده، ماهي و...

در سالن پايين، نمايندگان نهاد‌هاي متعددي حضور دارند. مثلاً در يك غرفه دانشگاه‌هاي تهران، شهيد بهشتي و علوم پزشكي ايران حضور دارند و كارشناساني از اين دانشگاه‌ها در زمينه‌ي بهداشت رواني، تغذيه و انواع بيماري‌ها اطلاع‌‌رساني مي‌كنند و نوجوانان مي‌توانند د‌ر زمينه‌هاي گوناگوني مشاوره بگيرند.

 

  • گروه سلامت و هنر

گروه سلامت و هنر هم در نمايشگاه غرفه دارند. اين گروه از شما مي‌خواهند كتاب‌هايي را كه قبلاً خوانده‌ايد، به كودكان بيمار هديه بدهيد. اين گروه با جمع‌آوري كتاب‌هاي مفيد براي كودكان و نوجوانان، كتاب‌خانه‌هاي بخش كودك بيمارستان‌ها را تجهيز مي‌كنند. يكي از مسئولان غرفه‌ مي‌گويد: «همه‌ي نوجوانان و كودكان مي‌توانند كتاب‌هاي خود را كه نو و قابل استفاده است به دوستان بيمار‌شان هديه كنند.»

او مي‌گويد: «امسال سومين سال است كه اين طرح را اجرا مي‌كنيم و نتايج خيلي خوبي گرفته‌ايم. خود ناشران و كتاب‌فروشي ‌ها هم كتاب‌هايي را به كودكان بيمار هديه كرده‌اند.»

 

  • نقاشي براي كودكان بيمار

در گالري مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان، آثار برتر سومين جشنواره‌ي بين‌المللي نقاشي براي کودکان بيمار، هم‌زمان با هفته‌ي ملي کودک برپا شده است و شما مي‌توانيد اين نقاشي‌ها را ببينيد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، 200 اثر ايراني راه يافته به کتاب «سومين جشنواره‌ي بين‌المللي نقاشي براي کودکان بيمار» در اين‌جا به نمايش گذاشته شده است.

اين جشنواره که مراسم پاياني آن 20 آبان در اکراين برگزار مي‌شود، در سومين سال برگزاري، 1400 اثر از 20 کشور دنيا را داوري کرده که از اين ميان 200 اثر ايراني به کتاب جشنواره راه يافته‌اند.

اين آثار را كودكان و نوجواناني پديد آورده‌اند که تجربه‌ي دست‌کم يک بار بستري شدن در بيمارستان را دارند. آثار اين كودكان در چهار گروه سني زير شش سال، هفت تا 10 سال، 11 تا 14 و 15 تا 18 سال داوري شده است.

نمايشگاه هفته ملي کودک در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب تهران از ساعت 9 تا 18 ميزبان شماست.

 

دوچرخه شماره ۸۹۷

عكس‌ها: محمود اعتمادي/ دوچرخه

کد خبر 384744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha