سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: قطع خدمات اینترنت ای. دی. اس. ال برخی مشترکان اینترنت شرکت‌های خصوصی و افزایش تقاضا برای دریافت خدمات اینترنت خانگی بر بستر فیبر نوری موجب تسریع در روند ارائه خدمات به کاربران با وجود کمبود تجهیزات و سرمایه‌گذاری شده است.

دکتر محمدجواد آذری جهرمی

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ديروز در مراسم افتتاح نمايشگاه تلكام اعلام كرد، طي 6‌ماه گذشته در تهران ۱۴ هزار پورت فيبر نوري واگذار شده و انتظار مي‌رود تا پايان سال به ۱۰۰ هزار پورت افزايش يابد، هر چند اين عدد بزرگ نيست اما موانع توسعه در حوزه ثابت زياد است چرا كه سال‌هاست در اين زمينه سرمايه‌گذاري نشده است. محمد جواد آذري جهرمي با بيان اينكه بايد سرمايه‌گذاري مناسبي در اين حوزه انجام شود، افزود: ازجمله اين سرمايه‌گذاري‌ها، سرمايه‌گذاري شركت ايرانيان نت از طريق MTN است كه مراحل نهايي خود را طي مي‌كند و تا سال آينده ۳۰۰ ميليون دلار در اين حوزه سرمايه‌گذاري خواهد شد. مخابرات نيز افزايش سرمايه‌گذاري در اين حوزه را در دستور كار قرار داده است.

وي با بيان اينكه مخابرات توان خود براي اصلاح زيرساخت‌ها را به‌كار گرفته است، افزود: با وجود اين مخابرات بايد امكان فعاليت بخش خصوصي وFCP ها را فراهم كند تا با استفاده از مصوبه ۲۳۰ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات بتواند ظرفيت VDSL را فعال كند. انتظار داريم در حوزه ثابت ظرفيت مناسبي كه هنوز ميزان رشد آن اعلام نشده، رشد قابل توجهي داشته باشد و با اصلاح سياست‌ها با رشد قابل توجهي در حوزه ثابت روبه‌رو خواهيم شد. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين با تأكيد بر اصلاح نظام تعرفه اينترنت ثابت افزود: ملزم به توسعه بازار ICT هستيم و با توجه به شرايط بازار موبايل، توسعه را در بازار ثابت مي‌بينيم. نظام تعرفه نياز به اصلاح دارد و انتظار داريم با اصلاح نظام تعرفه تقاضا نسبت به بازار ثابت افزايش يابد.

  • واگذاري 100هزار فيبر تا پايان سال

معاون شركت مخابرات ايران نيز در پاسخ پرسش خبرنگار ما مبني بر كمبود تجهيزات براي ارائه اينترنت‌خانگي در بستر فيبر نوري و تأمين آن از محل توليد داخل، گفت: سياست مخابرات آن است كه حتي اگر قيمت توليدات داخلي ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر و كيفيت آنها ۲۰ تا ۲۵ درصد پايين‌تر باشد، اين تجهيزات از منابع داخلي تأمين شود، همانطور كه فيبر مصرفي ما هم‌اكنون عمدتا داخلي است اما در مورد واگذاري تانوما كار جدي در زمينه توليدات داخلي انجام نشده و تنها فيبر ما توليد داخل است و بقيه تجهيزات را بايد وارد كنيم. داوود زارعيان با بيان اينكه سال گذشته مخابرات واگذاري اينترنت در چارچوب طرح تانوما به يك ميليون مشترك فيبرنوري را در برنامه داشته است، افزود: امسال واگذاري‌ها را آغاز كرديم البته تجهيزاتي مانند مودم براي اين كار مورد نياز است. همچنين وزير ارتباطات از واگذاري 100هزار فيبر نوري خبر دادند و با روندي كه مخابرات دارد، رسيدن به اين هدف تا پايان سال كار سختي نيست.

  • ارائه فيبر نوري طي 3روز

سخنگوي مخابرات با اشاره به روند واگذاري فيبر نوري، افزود: تاكنون در تهران 27هزار قرارداد براي واگذاري فيبر نوري منعقد و نزديك به 9هزار فيبر نوري واگذار شده كه در مجموع 14هزار مشترك دارند. هدف اوليه ما اين بود كه در استان‌هاي تهران، اصفهان، فارس، مازندران، خوزستان، البرز، قم، خراسان و آذربايجان شرقي واگذاري داشته باشيم اما به‌دليل رشد تقاضا اكنون واگذاري فيبر نوري در 31استان را آغاز كرده‌ايم. زارعيان با بيان اينكه از سال 85واگذاري فيبر نوري به همه دانشگاه‌هاي متقاضي انجام شده، در پاسخ به خبرنگار ما در مورد علت كندي واگذاري فيبر نوري به متقاضيان خانگي و تجاري افزود: به‌دليل كمبود منابع مالي امكان خريد تجهيزات و دپو به مقدار زياد وجود ندارد، اما اكنون واگذاري تجهيزات به استان‌ها را آغاز كرده‌ايم و در چارچوب طرح فعلي براي ارائه اينترنت بر بستر فيبر به متقاضياني كه در مسير فيبر قراردارند، حداكثر 3روز زمان مورد نياز است.

به گزارش همشهري از چندي پيش جايگزيني واگذاري اينترنت فيبر نوري با كابل مسي به كاربران خانگي، ادارات و مؤسسات آغاز شده كه برخورداري از اينترنت پرسرعت براي دانلود فيلم و نرم‌افزار، تلفن تصويري، مشاهده برنامه‌هاي زنده تلويزيوني با كيفيت HD و 4K، بانكداري الكترونيك، بازي و خريد آنلاين، آموزش و پزشكي از راه دور و اينترنت اشيا ازجمله سرويس‌هاي قابل ارائه به‌صورت همزمان بر بستر فيبر نوري است.

  • 600هزار تومان متوسط هزينه كابل‌كشي فيبر نوري

معاون شركت مخابرات در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد هزينه فيبركشي به اماكن تجاري و مسكوني، گفت: اين موضوع بستگي به كيفيت اجراي طرح و پيمانكاران دارد، مثلا برخي مي‌خواهند كابل‌كشي فيبر از طريق لوله‌كشي داخل ساختمان باشد و برخي مدل‌هاي ساده‌تر را اجرا كردند. اما اكنون متوسط هزينه كابل كشي براي هر واحد مسكوني 600هزار تومان است. همچنين اكنون سرعت تا نزديك به 600مگابيت بر ثانيه در تهران براي اينترنت فيبرنوري را ثبت كرده‌ايم اما حداقل سرعت فيبرنوري واگذار شده به مشتركان از 16تا 250مگابيت خواهد بود.

کد خبر 385343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha