«استفاده از اعتبار ۸ میـلـیــارد دلاری کره‌جنوبی برای تضمین پروژه‌های ایران، سیاست انقباضی برای هزینه‌های شهرداری، دریافت عادلانه عوارض و استفاده از ظرفیـت‌های کره‌جنــوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل عمومی؛ ۴ نکته‌ای بود که شهردار تهران پیش از ترک سئول با حضور در نشست خبری با حضور رسانه‌های کره‌جنوبی بیان کرد.

شهردار محمدعلی نجفی

به گزارش شهرنوشت، محمدعلي نجفي در اين نشست با بيان اينكه در مديريت جديد به مسئله شفافيت توجه ويژه‌اي داريم، گفت: تلاش خواهيم كرد كه مردم را بيشتر در فعاليت‌هاي شهري مداخله دهيم. وي افزود: سعي خواهيم كرد عوارض دريافتي از مردم شكل عادلانه‌تري پيدا كند و كساني كه درآمدهاي بيشتري دارند، عوارض بيشتري را نيز به شهرداري پرداخت كنند. شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره تضمين‌هاي موجود براي سرمايه‌گذاري در ايران به اعتبار 8ميليارد دلاري «اگزيم‌بانك» كره اشاره كرد و گفت: ما در تضمين‌ها به 2 شكل عمل مي‌كنيم؛ يك شيوه آن «تضـمـين دولت در قـبـال سرمايه‌گذاري‌هايي است كه در ايران انجام مي‌شود و دوم تضميني است كه خود شهرداري تهران براي بازگشت سرمايه به سرمايه‌گذاران ارائه مي‌كند.»

وي تأكيد كرد: مديريت جهاني به سمتي حركت مي‌كند كه شهرها به تدريج جانشين كشورها شوند، البته اين فرآيندي نيست كه به سرعت انجام شود. نجفي در پاسخ به سؤالي درباره آينده توافق هسته‌اي ميان ايران و1+ 5 و تهديد‌هاي ترامپ در اين زمينه تأكيد كرد: از زماني كه ترامپ رئيس‌جمهور شده حرف‌هاي زيادي زده كه به آنها عمل نكرده است؛ اگر آمريكا از برجام خارج شود، ما به منافع خود نگاه مي‌كنيم.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال ديگري درباره چشم‌انداز رشد صنعت توريسم در پايتخت ايران گفت كه تهران شهر بسيار جذابي براي توريست‌ها به شمار مي‌رود. وي سپس با اشاره به ديدار خود با رئيس سازمان گردشگري كره‌جنوبي، نسبت به تسهيل رفت‌وآمد گردشگران ميان تهران و سئول در آينده ابراز اميدواري كرد.

  • سهم 21درصدي تهران از كل توليد ناخالص داخلي ايران

نجفي در مراسم افتتاحيه سومين نشست شهرداران قهرمان براي رشد فراگير، پتانسيل‌هاي شهرداري تهران براي تحقق اين امر را تشريح كرد. به گزارش شهرنوشت، محمدعلي نجفي، شهردار تهران عصر پنجشنبه طي سخناني در «سومين نشست شهرداران قهرمان براي رشد فراگير» ، ضمن تقدير از ابتكار عمل سازمان OECD و ديگر سازمان‌هاي همكار در برگزاري اين نشست به تبيين استراتژي‌هاي شهري براي تحقق رشد فراگير در تهران پرداخت. شهردار تهران با بيان اينكه «اقتصاد ايران در حال رشد است، اما اين اقتصاد فراگير نيست»، تصريح كرد:

بيشتر از نيمي از اين رشد در بخش نفت بوده و آثار آن در ايجاد اشتغال و بهبود نابرابري مطلوب نبوده است. از اين‌رو ما به رشد فراگيرتري در ايران نياز داريم و دولت بايد از طريق هموارسازي زمين بازي براي كسب و كارهاي موجود و جديد و نيز بهبود فضاي كسب‌وكار و كارايي‌بخشي به بازار كار، بخش غيرنفتي را تقويت كند. وي با اشاره به نقش مهم تهران در رسيدن ايران به رشد فراگير ابراز داشت: تهران در سال2016 توليد ناخالص داخلي بالغ بر 101ميليارد دلار مـعـــادل 21درصد از كل توليد ناخالص داخلي ايران را خلق كرده است.

نجفي در ادامه پتانسيل‌هاي شهرداري تهران براي تحقق رشد فراگير را برشمرد و ابراز كرد: زيرساخت گسترده فناوري اطلاعات و ارتباطات در نظام مديريت شهري وجود دارد كه هوشمندسازي‌ شهر تهران و توسعه كسب و كارهاي مبتني بر فناوري‌هاي جديد و به‌ويژه ICT را از طريق توليد و فروش Big Data موجود و قابل توليد در شهرداري تهران، فراهم كرده است. وي با اشاره به قابليت‌هاي گردشگري در پايتخت، تصريح كرد: جاذبه‌ها و پتانسيل‌هاي پرشمار گردشگري در شهر تهران، امكان توسعه صنعت توريسم به‌عنوان يك صنعت اشتغال‌آفرين و ارزآور را ايجاد كرده است و به‌عنوان يكي از پتانسيل‌هاي شهري به‌منظور تحقق رشد فراگير به شمار مي‌رود.

  • تمايل سرمايه‌گذاران براي حضور در پروژه‌هاي شهري

شهردار تهران ظهر پنجشنبه نيز با تعدادي از مقامات و روساي شركت‌هاي بزرگ كره‌جنوبي و فعالان اقتصادي اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. در جريان اين ديدار محمدعلي نجفي با اشاره به روابط خوب تاريخي و اقتصادي ميان 2كشور تصريح كرد: خوشحالم كه بعد از برجام مي‌توانيم روابط خود را بيشتر گسترش دهيم و همكاري‌هاي خوبي ميان فعالان اقتصادي 2كشور داشته باشيم. شهردار تهران با اشاره به خط اعتباري گشوده شده از سوي كره‌جنوبي يادآور شد:

با قراردادي كه براي فاينانس بسته شده است، مي‌توانيم روابط خود را به‌صورت جدي‌تري دنبال كنيم. وي در ادامه با اشاره به استفاده از دانش و سرمايه شركت‌هاي كره‌اي در توسعه طرح‌هاي آتي خطوط مترو در شهر تهران، تأكيد كرد: درنظر داريم تعداد مسافران متروي تهران را از 2.5ميليون نفر فعلي به 5 ميليون مسافر در روز افزايش دهيم. نجفي در ادامه اين ديدار كه مديران شركت‌هاي هيوندايي و دوو نيز در آن حضور داشتند، برنامه‌هاي شهرداري تهران به‌منظور برقي‌كردن موتورسيكلت و خودروها در تهران را تشريح كرد.‌در جريان سفر هيأت ايراني به كره‌جنوبي زهرا صدر اعظم نوري، با رئيس كميسيون محيط‌زيست شوراي شهر سئول هم ديدار و گفت‌وگو كرد.

  • نقش شهرها در مقابله با تغييرات اقليمي

شهردار تهران همچنين در مراسم افتتاحيه اجلاس تغييرات اقليمي2017 در سئول هم حضور يافت.‌مراسم افتتاحيه اجلاس شهرداران پيرامون تغييرات اقليمي2017 صبح جمعه با حضور شهردار تهران و شهرداران و مقامات كشورهاي عضو گروه رهبري آب و هواي كلانشهرها (C40) در محل هتل كنراد سئول برگزار شد. در مراسم افتتاحيه اين اجلاس «آنا هيدالگو» شهردار پاريس طي سخناني با اشاره به توافقنامه پاريس به بيان نقش شهرها و رهبران حكومت‌هاي محلي در ايجاد پديده تغييرات اقليمي و راهكارهاي مقابله با آن پرداخت.

  • تهرانگردي نجفي در سئول

شهردار تهران صبح ديروز در ادامه ديدارها و بازديدهاي خود در شهر سئول با حضور در خيابان تهران واقع منطقه «گانگنام» در قلب تجاري سئول، از اين خيابان بازديد كرد. شهر سئول در سال1351 و در پي سفر غلامرضا نيك‌پي، شهردار وقت تهران به كره‌جنوبي به‌عنوان خواهرخوانده تهران برگزيده شد. محمدعلي نجفي همچنين با حضور در نمايشگاه گردشگري كره‌جنوبي، از بخش‌هاي مختلف آن بازديد كرد و با آخرين اقدامات صورت‌گرفته به‌منظور جذب گردشگران خارجي به شهرهاي توريستي اين كشور آشنا شد. شهردار تهران در ادامه با حضور در نمايشگاه عكس جاذبه‌هاي گردشگري كره‌جنوبي با پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي مختلف اين كشور در حوزه جذب گردشگر آشنا شد.

کد خبر 385684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha