دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

مدتی پیش در فرانسه روز مبارزه با آزارگری و قلدری بود. اتفاقی که بیش از هرجا در مدرسه‌ها رخ می‌دهد؛ مدرسه‌های سراسر دنیا و هم‌چنین مدرسه‌های ایران.

دوچرخه شماره ۹۰۲

شايد خيلي از نوجوان‌هاي ايراني هم هرروز با اين پديده‌ي ناخوشايند مواجه مي‌شوند و در چرخه‌ي معيوب آزارگر قرار مي‌گيرند. چرخه‌اي بسيار دردناک که روح را مي‌خراشد و زخم‌هايي بزرگ از دوران نوجواني به يادگار مي‌گذارد.

اما چه‌طور مي‌توان با اين پديده مقابله کرد و بدون خشونت از معرکه‌ي آزارگري جان سالم به‌در برد؟

نشريه‌ي فرانسوي لوموند نوجوان، به همين مناسبت با دکتر «ژان شامبري»، روان‌شناس حوزه‌ي کودک و نوجوان، گفت‌وگو كرده كه بخشي از اين گفت‌وگو را برايتان مي‌آوريم.

  • آزارگري دقيقاً چيست و از کجا مي‌آيد؟

اين پديده سه ويژگي دارد: 1. ميل به آزار 2. تکرار نظام‌مند آزار 3. نياز به تماشاچي در هنگام آزار.

اين آزار انواع گوناگوني دارد؛ مثلاً فقط کلامي باشد درحد فحاشي و تمسخر يا فيزيکي باشد و به زد و خورد بينجامد. تهديد و باج‌گيري هم نوع ديگري از آزارگري است.

  • آزارگر کيست؟

آزارگر فردي شکننده و آسيب‌ديده از درون است كه معمولاً براي پنهان‌كردن ضعف و آسيب خود، به زورگويي و آزار ‌ديگران مي‌پردازد. از طرف ديگر او به تماشاچي نياز دارد تا با نمايش زور به قدرتش مشروعيت ببخشد.

  • چه‌طور مي‌توان از چنگ آزارگر، جان به‌در برد؟

در اولين قدم بايد اين مسئله را با يک فرد بزرگ‌سال و منطقي در ميان بگذاريم. فردي که بايد بلافاصله وارد اين چرخه شود و آن را قطع کند. اما قبل از آن بايد کمي شجاعت به‌خرج دهيم و اين موضوع را علني کنيم. کمي سخت، اما ممکن است.

کد خبر 390961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha