همشهری آنلاین: فیس‌بوک از خود در برابر اتهاماتی مبنی براینکه این شبکه اجتماعی می‌تواند بر سلامت روان افراد اثر منفی بگذارد دفاع کرد.

براساس گزارش BBC، فيس‌بوك در وبلاگ اتاق خبر خود اعلام كرد اگرچه شواهدي مبني بر اثرات منفي فيس‌بوك بر حالات روحي افراد وجود دارد،‌اما نوع اثرگذاري فيس‌بوك بر انسان‌ها تحت تاثير شيوه استفاده از اين شبكه است. جنبه‌هاي منفي فيس‌بوك را مي‌توان با استفاده بيشتر از اين وب‌سايت و تعاملات مثبت از بين برد.

بحث برسر اثرات منفي فيس‌بوك از هفته گذشته و با اظهار نظر شان پاركر مدير سابق فيس‌بوك و چامات پاليهاپيتيا يكي از مديران سابق اجرايي اين شركت آغاز شد، پاركر درباره اين شبكه اجتماعي گفت فيس‌بوك با ايجاد حلقه‌هاي بازخوري كاربران را وادار به بازگشت به اين شبكه مي‌كند و پاليهاپيتيا نيز فيس‌بوك را متهم به از هم دريدن جامعه و بهره‌برداري از روانشناسي انساني براي حفظ سلطه بر كاربرانش كرد.

فيس‌بوك در پاسخ اعلام كرد طي 6 سال گذشته تغييرات زيادي ايجاد كرده و گسترش مبتني بر كاربر ديگر تنها هدف اين شبكه نيست. ديويد گينزبرگ مدير تحقيقات فيس‌بوك نيز به تازگي اعلام كرد بحث و جدل درون سازماني مداومي درباره فوايد گذران زمان در شبكه‌هاي اجتماعي وجود داشته‌است. به گفته او نتايج تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام گرفته نشان مي‌دهد ميان افزايش افسردگي و افزايش وقت‌گذراني در شبكه‌هاي اجتماعي در ميان نوجوانان ارتباط مستقيمي وجود دارد.

اما در برابر اين اين مضرات،‌كه دگرگوني نوع روابط نيز شامل آنها مي‌شود، شواهدي نيز وجود دارند كه نشان مي‌دهند شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند وضعيت روحي افراد را به واسطه كمك در حفظ روابط اجتماعي بهبود بخشد. مرز ميان اين دو،‌نحوه استفاده افراد از شبكه‌هاي اجتماعي است.

به گفته گينزبرگ، درست مانند روابط ميان انسان‌ها، زماني كه فرد با افرادي كه برايش اهميت دارند تعامل برقرار مي‌كند اين رابطه سودمند است اما اگر تنها از دور شاهد تعاملات ديگران باشد، احساس منفي در او ايجاد خواهد شد. از اين رو وي معتقد است فعال‌تر بودن در فيس‌بوك و تعامل فعالانه برقرار كردن با ديگران بهتر از استفاده منفعلانه از پست‌هاي جديد ديگران است.

گينزبرگ مي‌گويد در همين راستا فيس‌بوك در تلاش است تا سايتش را به گونه‌اي مهندسي كند تا افراد به جاي اينكه تنها نظاره‌گر باشند، فعالانه با ديگران تعامل پيدا كنند. با اينهمه برني هوگان محقق ارشد موسسه اينترنت آكسفورد چندان نسبت به توانايي افراد در استفاده مثبت از فيس‌بوك خوش‌بين نيست زيرا معتقد است ساختار فيس‌بوك از ابتدا متناسب با جنين هدفي طراحي نشده‌است.

کد خبر 393037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha