نیلوفر شهسواریان: از ناصرالدین‌شاه لقب «خان» گرفته و خارجی‌ها به او سفارش عکس می دهند. از موضوع‌های زیادی عکاسی می‌کند؛ از رجال و ابنیه گرفته تا آثار هنرهای تجسمی مثل سفال.

او مجموعه‌ي‌ عكس کاملي هم از تخت‌جمشيد دارد. در نمايشگاه عکس‌هاي «مردم معمولي» به لطف اين عکاس مي‌توانم تغييرات اجتماعي را مشاهده کنم، مي‌توانم تصوير زنان، مردان، کودکان، لباس‌ها، بناها، شهرها و روستاها را در دوره‌ي قاجار ببينيم كه به شکل ديگري بوده و بخشي از تاريخ را روايت مي‌کنند.

امير‌هوشنگ للهي، مسئول موزه‌ي عکس‌خانه‌ي شهر، درباره‌ي اين عکاس قديمي مي گويد: «آنتوان سوروگين، از مهم ترين عکاسان قاجار و روسي،گرجي، ارمني است که در ايران به دنيا آمده، بزرگ شده و همسر ايراني داشته است. به نقاط گوناگون ايران سفر کرده و در کشورهاي ديگر هم شناخته شده بوده.

تعداد زيادي عکس گرفته که گفته مي‌شود پنج‌هزارتا از عکس‌هايش در جريان انقلاب مشروطه از بين رفته و در حال حاضر حدود سه‌هزار عکس از او به جا مانده است. او نقاشي خوانده بود و با آثار نقاشان بزرگ آشنايي داشت، عکس‌هاي هنري هم مي‌گرفت، به‌خاطر همين پشت عکس‌هايش مُهر «عکس هنري» زده است.»

در کنار هرعکس تکه‌هاي بزرگ‌شده از همان عکس‌ روي ديوار نصب شده است. للهي درباره‌ي اين بخش مي‌گويد: «بعد از نمايشگاه، باوند بهپور از هنرمندان، پيشنهاد کرد جزئيات عکس‌ها را بزرگ کنيم و چهره‌هاي انساني را دربياوريم و به مخاطبان بگوييم که طور ديگري مي‌توان به اين عکس‌ها نگاه کرد.

به قول او بعد از خيره‌شدن به عکس‌ها احساس مي‌کني اين آدم ها از خودمان هستند و کرامت دارند، با اين‌که از لحاظ تاريخي دورند.»

 مسئول موزه مي‌گويد: «معمولاً از نمايشگاه‌هاي عکس تاريخي به نسبت عکس معاصر، كم‌تر استقبال مي‌شود، اما عجيب است که اين چندروزه تعداد بازديدکنندگان افزايش داشته است.»

اين جمله‌ي رايج را که «زمان مشخص مي‌کند چه کسي هنرمند واقعي است!» مي‌توانم در عکس‌هاي آنتوان سوروگين تماشا کنم. عکس‌هاي او بدون استفاده از تجهيزاتي که در حال حاضر وجود دارد، در طول 50 سال فعاليت هنري گرفته شده‌اند و بي ريا، انگار که آدم را سوار ماشين زمان مي کنند.

سخنراني‌هايي با موضوع زندگي مردم در دوران قاجار و عکس‌هاي اين نمايشگاه از ساعت 17 تا 19 روزهاي دوشنبه 18، سه‌شنبه 19 و چهارشنبه 20 دي 96 در موزه برگزار مي‌شود. براي تماشاي اين عكس‌ها تا پايان دي، روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 17 و پنج‌شنبه از ساعت 9 تا 13 به موزه‌ي عکس‌خانه‌ي شهر (ميدان هفت‌تير، خيابان بهار شيراز) برويد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha