منیر دارایی*: استاد محمد مهروان نگارگر چیره‌دست و بزرگترین طراح تمبرهای ایران در سال 1305 در تهران در خانواده‌ای متدین و هنرپرور دیده به جهان گشود.

پدرش استاد علی مهروان معمار و طراح بناهای سنتی مساجد و خانه‌های اصیل ایرانی، هنرمند چیره دست عصر خود به حساب می‌آمد. در کنار این مرد هنرمند، کودکی ، عشق به هنر و ایمان به پروردگارش و حس میهن‌دوستی را در مکتب پدر آموخت و آن کسی نبود جز استاد محمد مهروان.

استاد مهروان پس از اتمام تحصیلات ابتدایی  توسط یکی از بستگانشان که عشق و علاقه او را به نقاشی متوجه شده بود در سال 1321 شمسی به مدرسه صنایع قدیمه معرفی شده تا بتواند فن نگارگری را به طور آکادمیک آموزش ببیند.

در زمان ورود استاد به مدرسه صنایع قدیمه این کانون بزرگ هنری، به دست توانمند هنرمند گرانقدر استاد حسین طاهرزاده بهزاد طراح فرش و نگارگر نامی ایران اداره می‌شد. او پس از  یک امتحان ورودی افتخار شاگردی استاد علی کریمی را نصیب خود کرده و  زیر نظر استاد کریمی رمز و راز نگارگری ایرانی را به طور کامل فرا گرفت.

او پس از ورود به مدرسه صنایع قدیمه یا مدرسه عشق و هنر- این کانون بزرگ فرهنگ و هنر ایرانی-  تحولی عظیم و وصف‌ناپذیر در خود احساس نموده به گونه‌ای که هر روز عشق و دلبستگی خود را به هنر نگارگری دوچندان می‌دیده و به تجربه اندوزی در کنار اساتید بزرگ مدرسه و خلق آثار هنری زیبا پرداخت.

به طوری که بعداز مدت کوتاهی کار پرتره‌سازی روی عاج او سبب شد که مورد تحسین و تشویق اساتید مدرسه قرار گیرد، به خصوص استاد علی کریمی که همیشه ذکر می‌کردند که مهروان یکی از بهترین شاگردان من به خصوص در طراحی چهره (پرتره سازی) روی عاج بودند. استاد کریمی همیشه در زمان حیات خود از تواضع و فروتنی و ایمان وافر و عشق و علاقه استاد به نقاشی سخن می‌گفت.

پس از طی چند سال استاد مهروان به سمت استادی مدرسه صنایع قدیمه رسید. و شاگردانی چون استاد کنی، استاد پرویز فکری، استاد کلارا آبکار و... را تربیت کرده و تقدیم جامعه هنری نمود. مهروان تا سال 1336 در مدرسه صنایع قدیمه به کار خود ادامه داد  و بعد از آن در سال 1338 در چاپخانه دولتی کار خود را شروع کرده و در قسمت تهیه طرح تمبر مشغول به کار شد.

 از استاد مهروان طراح بزرگ تمبر ایران،  تمبرهای زیبایی (حدود 4هزار اثر هنری)  بر جای مانده است.

 او این طرح‌ها  را به مناسبت‌های مختلف از شخصیت‌ها، روزهای خاص، بزرگداشت‌ها و... طراحی نمود. طرح‌های تمبر استاد در موزه پست ایران، موزه ملی ملک، موزه آستان قدس رضوی و... نگهداری می‌شود .

استاد مهروان در سال 1367 از خدمات دولتی بازنشسته شد. استاد مهروان یکی از اعضای شورای تمبر کشور بود و در این راستا به طراحی تمبر ادامه داد و در کنار آن به خلق آثار زیبای مینیاتور (پرتره‌سازی) قلم پرتوان خویش را هیچگاه برزمین نگذاشت و شاگردان بسیاری در طراحی تمبر تربیت کرد. از جمله محمد صنعتی از شاگردان به نام استاد است.

استاد محمد مهروان در 17 آبان ماه 1386 در سن 81 سالگی به دیدار حق شتافت.
یاد و نامش در عرصه هنر ایران زمین همیشه جاودانه و ماندگار و روحش قرین رحمت ایزدی باد.

* مدیر موزه هنرهای ملی ایران

کد خبر 39709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز