پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رجیستری گوشی‌های تلفن همراه به منظور شناسایی گوشی‌های قاچاق طراحی شده است. با رجیستری گوشی‌ها، آن دسته از تلفن‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند، قابلیت ارتباط تلفنی خود را از دست می‌دهند.

موبایل

به طور کلی هر گوشی موبابل نیازمند یک سیم کارت است تا از طریق آن به شبکه مخابراتی وصل شود. این سیم‌کارت اطلاعات را برای اپراتور ارسال می‌کند. یکی از این مولفه‌ها شماره دستگاه یا IMEI آن است، مولفه دیگر شماره موبایل کاربر یا MSISD است و مولفه سوم شماره چیپ‌ست سیم‌کارت یا IMSI است. در واقع برای برقراری هر تماس ابتدا هر یک از طرفین باید این اطلاعات را ارسال کنند و سپس می‌توانند امکان تماس مخابراتی داشته باشند.

طرح جدید رجیستری براساس ترکیب این سه مولفه تنظیم شده است. در این طرح سیستم جدید CID که توسط سازمان تنظیم مقررات اداره می‌شود به وجود آمده که ترکیب مولفه‌های مختلف یعنی شماره دستگاه، شماره موبایل و شماره چیپ‌ست سیم‌کارت را کنار هم نگه‌داری می‌کند.

وقتی مصرف کننده گوشی را دریافت کند همراه با آن یک کد فعال‌سازی هم دریافت خواهد کرد. به محض اینکه مصرف‌کننده سیم‌کارت را داخل محصولی که به شکل قانونی وارد شده قرار دهد و کد را فعال کند شماره دستگاه، شماره موبایل و شماره چیپ‌ست سیم کارت در داخل سیستم همتا ضبط می‌شود. در این شرایط اطلاعات در اختیار سامانه CID قرار می‌گیرد و اپراتورهای مخابراتی برای در اختیار قراردادن امکان اتصال به شبکه باید از سامانه CID استفاده کند. به این شکل گوشی‌ها قاچاق که کد فعال‌سازی ندارند نمی‌توانند از امکانات مخابراتی استفاده کنند.

  • نحوه استعلام شماره سریال گوشی

خریداران گویش موبایل می‌توانند با استعلام شماره سریال گوشی از طریق یک سامانه پیامکی، گوشی‌های قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهند. برای این کار ابتدا کد IMEI درج شده در داخل گوشی و پشت باتری را با کد نوشته شده بر روی جعبه تطبیق داده و سپس آن را از سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۷ استعلام بگیرید. پس از آن، پیامکی در رابطه با ثبت یا عدم ثبت شناسه استعلام شده از پنجره واحد تجاری گمرک به شما ارسال می‌شود.

کد خبر 398347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha