علی مولوی: سی و ششمین جشنواره‌ی فیلم فجر به دبیری «ابراهیم داروغه‌زاده» از ۱۲ بهمن‌ماه ۹۶ کار خود را آغاز کرد و تا شانزدهم ادامه داشت.

دوچرخه شماره ۹۱۳

همان‌طور كه مي‌دانيد امسال هم‌ مثل سه سال گذشته، جشنواره‌ي فيلم فجر به‌صورت تفكيك‌شده برگزار شده؛ يعني در ايام دهه‌ي فجر، تنها آثار سينمايي ايراني با هم رقابت مي‌کنند و بخش‌هاي بين‌الملل جشنواره در فصل بهار و در ماه ارديبهشت رقابت خود را آغاز خواهند كرد.

در اين مطلب به معرفي برخي از فيلم‌هاي جشنواره‌ي سي و ششم  مي‌پردازيم.

 

دوچرخه شماره ۹۱۳

نمايي از انيميشن «فيلشاه»

 

  • تنها انيميشن بخش مسابقه

شاهي در دنياي فيل‌ها

كم‌تر پيش مي‌آيد كه انيميشن‌ها در بخش مسابقه‌ي اصلي جشنواره حضور داشته باشند، چون جنس آن‌ها با فيلم‌هاي زنده متفاوت است و داوري بين انيميشن و فيلم زنده كار را سخت مي‌كند. اما امسال هم مثل سال گذشته كه انيميشن سينمايي «رهايي از بهشت» به كارگرداني علي نوري‌اسكويي، به‌عنوان تنها انيميشن جشنواره در كنار 32 فيلم ديگر بخش سوداي سيمرغ حاضر بود، انيميشن سينمايي «فيلشاه» به كارگرداني هادي محمديان با 22 فيلم سينمايي و دو فيلم مستند بخش سوداي سيمرغ رقابت مي‌كند.

فيلشاه محصول جديد گروه «هنر پويا» پس از انيميشن «شاهزاده‌ي روم» است. اين انيميشن 90دقيقه‌اي، 120 شخصيت دارد و داستان «شادفيل»، فرزند رئيس گله‌ي فيل‌هاست كه همه انتظار دارند جانشين رئيس گله باشد، اما او فيل متفاوتي است.

 

 

دوچرخه شماره ۹۱۳

«سعيد آقاخاني» در فيلم «كاميون»/ عكس‌: كسري پرتوي

 

  • يكي از چهار فيلم جشنواره با موضوع داعش

در جست‌وجوي پدرخوانده

كامبوزيا پرتوي، فيلم‌ساز پيش‌كسوت و شناخته‌ي شده‌ي سينما كه آثاري مثل «ماهي»، «گلنار» و «گربه‌ي آوازه‌خوان» را براي كودكان و نوجوانان ساخته، امسال و 13 سال پس از ساخت فيلم «كافه‌ترانزيت»، يك‌بار ديگر ميهمان جشنواره‌ي فيلم فجر است.

فيلم سينمايي «كاميون»، داستان يک راننده‌ي کاميون ايراني با بازي متفاوت و درخشانِ سعيد آقاخاني است كه خانواده‌اي از اهالي کردستان عراق را براي يافتن پدرخوانده‌شان به تهران مي‌آورد.

اين فيلم در مرزهاي سوريه و عراق، روستاهاي منطقه‌ي سيلوانا در آذربايجان غربي و شهرهاي اروميه، ميانه و تهران فيلم‌برداري شده است. فيلم‌نامه‌ي اين فيلم 17سال قبل و درباره‌ي طالبان نوشته شده بود، اما با تأخير در ساخت و با توجه به روي كارآمدن  داعش، موضوع آن تغيير كرد.

 

 

دوچرخه شماره ۹۱۳

«مهناز افشار» در فيلم «داركوب»/ عكس: مريم تخت‌كشيان

 

  • روايتي متفاوت از موضوع اعتياد

نگاه مادرانه‌ي داركوب

فيلم سينمايي «دارکوب»، چهارمين فيلم سينمايي بهروز شعيبي پس از فيلم‌هاي «باغ آلوچه»، «دهليز» و «سيانور» است. به گفته‌ي بهروز شعيبي، اين فيلم براي سنين 13 تا 30 سال، به‌خصوص مناسب دختران است. كساني که با مسايل ناگفته‌اي روبه‌رو هستند.

او مي‌گويد كه روي موضوع فيلم بسيار تحقيق شده و شايد مخاطبان كم‌تر از 13 سال، نقطه‌ي مشترکي با فيلم پيدا نکنند.

داركوب با بازي مهناز افشار، امين حيايي، سارا بهرامي، جمشيد هاشم‌پور و... روايتي متفاوت از موضوع اعتياد ارائه مي‌كند. در اين فيلم موضوعي اجتماعي با پس‌زمينه‌ي اعتياد به‌تصوير کشيده‌شده و داستان مادري را مي‌گويد که به‌ عشق رسيدن به فرزندش، اعتيادش را ترک مي‌کند. گفتني است بهروز شعيبي اين‌روزها درحال ساخت سريال «گلشيفته» است.

 

 

دوچرخه شماره ۹۱۳

«امين حيايي» در فيلم «شعله‌ور»/ عكس: اميرحسين شجاعي

 

  • فيلم ديگري از حميد نعمت‌الله

روايت شعله‌ور يك زندگي

حميد نعمت‌الله هواداران بسياري دارد. او بيش از 20سال است كه در سينما و تلويزيون فعاليت مي‌كند، اما عمده‌ي شهرت و محبوبيتش را با سريال «وضعيت سفيد» در سال 1390 به دست آورد. فيلم «شعله‌ور»، تازه‌ترين اثر او قرار بود پارسال در جشنواره‌ي فيلم فجر به‌نمايش درآيد، اما به‌دليل ناتمام‌ماندن مراحل فني از حضور در جشنواره انصراف داد.

شعله‌ور داستان زندگي مردي با بازي امين حيايي است که احساس مي‌کند در زندگي عددي نشده و اين احساس، همه‌ي زندگي‌اش را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

گفتني است اين فيلم در استان سيستان و بلوچستان فيلم‌برداري شده و دارا حيايي، فرزند امين حيايي هم نقش پسرش را در اين فيلم بازي مي‌كند. ضمن اين‌كه مثل فيلم‌هاي «آرايش غليظ» و «رگ خواب»، همايون شجريان و سهراب پورناظري خواننده و آهنگساز اين فيلم هستند.

 

 

دوچرخه شماره ۹۱۳

«چهارراه استانبول»/ عكس: ميلاد كيايي

 

  • در حاشيه‌ي آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو

داستاني در ميان آتش

مصطفي كيايي پس از فيلم‌هاي «بعد از ظهر سگي»، «ضدگلوله»، «خط ويژه»، «عصر يخبندان» و «باركد»، اين‌بار با فيلم «چهارراه استانبول» ميهمان جشنواره‌ي فيلم فجر است.

اين فيلم داستان «بهمن» و «احد» را روايت مي‌كند كه توليدي ورشکسته‌اي در ساختمان پلاسکو دارند. آن‌ها از دست طلب‌کاران و اهالي پلاسکو فراري‌اند و روز حادثه، بهترين زمان براي فرار است.

به گفته‌ي كيايي، اين فيلم كه در ابتدا «پلاسكو» نام داشت،  قصه‌ي پلاسكو نيست، اما داستان اين فيلم با واقعه‌ي آتش‌سوزي گره مي‌خورد.

بهرام رادان، محسن کيايي، سحر دولتشاهي، رعنا آزادي‌ور، ماهور الوند، مهدي پاکدل و مسعود کرامتي از بازيگران اين فيلم پربازيگر هستند.

 

 

دوچرخه شماره ۹۱۳

«مسعود رايگان» در فيلم «سرو زير آب»/ عكس: آرشا عقيقي

 

  • تازه‌ترين فيلم ِمحمدعلي باشه‌آهنگر

درباره‌ي شهداي گمنام

محمدعلي باشه‌آهنگر با فيلم‌هاي «فرزند خاك»، «بيداري رؤياها» و «ملكه» در كارنامه‌ي هنري‌اش نشان داد نگاه متفاوت و خاصي به موضوع دفاع مقدس دارد.

فيلم «سرو زيرآب»، تازه‌ترين اثر او نيز به موضوع دفاع مقدس پرداخته و درباره‌ي شهداي گمنام است. باشه‌آهنگر پروانه‌ي ساخت اين فيلم را در سال 1391 دريافت کرد، اما از آن زمان تاکنون توليد آن به دلايل مختلف به تعويق افتاد.

سرو زير آب هم از فيلم‌هاي پربازيگر اين دوره‌ي جشنواره است و بازيگراني چون بابک حميديان، مسعود رايگان، رضا بهبودي، مينا ساداتي، همايون ارشادي، مهتاب نصيرپور، هومن برق‌نورد و شهرام حقيقت‌دوست در آن به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

گفتني است مثل فيلم‌هاي فرزند خاك و ملكه، عليرضا زرين‌دست، فيلم‌بردار محبوب و نام‌آشناي سينماي ايران فيلم‌برداري اين فيلم را برعهده داشته است.

 

 

دوچرخه شماره ۹۱۳

«پيمان معادي» و «ليلا حاتمي»  در «بمب، يك عاشقانه»/ عكس: حبيب مجيدي

 

  • دومين فيلم سينمايي پيمان معادي

عاشقانه‌اي زير موشك‌باران

«برف روي کاج‌ها»، اولين فيلم پيمان معادي در مقام کارگردان بود که در سي‌امين جشنواره‌ي فيلم فجر توانست سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را به دست بياورد.

پيمان معادي از بازيگران بين‌المللي ايراني به‌شمار مي‌آيد و علاوه بر بازي در ايران، در فيلم‌ها و سريال‌هاي متعددي در خارج از كشور هم بازي كرده است. او حالا با فيلم «بمب، يك عاشقانه»، ميهمان جشنواره‌ي فيلم فجر است.

داستان اين فيلم در ميانه‌ى سال‌هاي جنگ و در اوج بمباران‌هاى تهران مي‌گذرد. اين فيلم يكي از پربازيگرترين فيلم‌هاي اين دوره‌ي جشنواره است و پيمان معادي، ليلا حاتمي، حبيب رضايي، سيامک انصاري، سيامک صفري و بهادر مالکي از بازيگران اصلي آن هستند. گفتني است موسيقي متن اين فيلم را الني کاريندرو،‌ آهنگ‌ساز يوناني ساخته است.

 

کد خبر 398517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha