«پهاک»، هنرمندی اسپانیایی است که در بارسلونا زندگی می‌کند. او ماهرانه و با به‌کارگیری ابزار غیرمتعارف، آثاری خلق می‌کند که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

او در آثارش، نگاهي انتقادي به جهان پيرامون خود دارد. نقد او گاه جهان سياست را هدف مي‌گيرد و گاه بي‌توجهي انسان امروز به محيط‌زيست يا جنگ‌افروزي و صدمه‌زدن به زيستگاه موجودات زنده.

اين هنرمند توانا، در برخي كارهايش با الهام از آثار هنرمندان بزرگ و به‌نوعي براي اداي دين به آن‌ها، با خلاقيت‌هاي ويژه‌ي خود، به‌خوبي از پيچيدگي‌هاي تصاوير آشنا استفاده مي‌كند تا هوشمندانه از نو، كليت اثر را به پيام خود نزديك كند؛ پيامي كه شاعرانه و متناسب با فضاي عمومي اين سال‌ها به مخاطب مي‌دهد.

بنا به نوشته‌ي «ساشا بگووف» عكاس آثار مشهور پهاك، استحكام آثار و زبان جهاني او از ترکيب مناسب مهارت‌هاي نقاشي، دانش گسترده‌‌اش در حوزه‌ي هنر کلاسيک و فرهنگ عامه و هم‌چنين انتخاب مفاهيم اصيل و مؤثر مي‌آيد.

از نگاه بگووف، براي پهاك مهم نيست بر روي کاغذ، بوم و يا در فضايي عمومي کار مي‌کند. او توانايي فوق‌العاده‌اي براي تطبيق کار خود دارد تا پيام واضح و قدرتمندش را منتقل کند. مثلاً نقشه‌ي جهان را در حالتي به‌تصوير مي‌کشد که در يک فاضلاب، تخليه مي‌شود.

هنر او تحريک‌آميز و انتقادي است و مي‌تواند تماشاگر را به فكر وادارد. براي رسيدن به چنين آثاري، او از زبان‌هاي مختلف بصري استفاده مي‌کند، به ابزارهاي غيرمتعارف دست پيدا مي‌کند و يا روش‌هاي متفاوتي را براي ارائه کار خود تجربه مي‌كند.

بگووف مي‌نويسد كه هرچند پهاك واقعاً مهارت و توانايي بازسازي شاهکارهاي آثار هنر کلاسيک مانند آثار کلود مونه و ايوژن دلکرويکس، يا ارجاع به آثار لوسيو فونتنا و آلبرتو جياکومتي را دارد؛ اما هنگام كار راحت است و در صورت لزوم، مي‌تواند اثر خود را به‌طور خميده يا سايه ارائه كند.

او توانايي پرداختن به موضوع‌هاي مختلف و استفاده از ابزارهاي متنوع، از رسانه‌ها گرفته تا تکنيک‌ها، فرمت‌ها و سبک‌هاي هنري گوناگون را دارد و کاري مي‌كند که آثارش منحصر به فرد شوند. او با رويكردي متفاوت، صداي خود را در ميان انواع سبک‌ها و صداها متمايز مي‌سازد.

اين هنرمند منتقد، پس از ارائه‌ي آثار خود در اسپانيا و برخي شهرهاي اروپا، به كشورهاي آسيايي هم سفر كرده و ردي از خود، در شهرهايي در شرق آسيا مانند هنگ‌كنگ، سئول و توكيو يا برخي از كشورهاي خاورميانه مانند فلسطين گذاشته است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵