چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: کند و سنگین‌شدن ترافیک، یعنی تو به مدرسه دیر می‌رسی؛ یعنی لحظه‌های دلشوره و اضطراب.

دوچرخه شماره ۹۱۵

راستش فکر نمي‌کنم کسي از ترافيک سنگين خاطره‌ي خوشي داشته باشد؛ چه در جاده و چه در شهر. حالا به اسفند، ماه راه‌بندان و ترافيک سنگين شهري رسيده‌ايم و بعد از آن به فروردين و روزهاي ترافيک سنگين جاده‌اي نزديک مي‌شويم.

راستي مي‌دانستيد ترافيک فقط به عبور و مرور ماشين‌ها محدود نمي‌شود و در واقع اين واژه، در مورد عبور و مرور وسايل نقليه، انسان‌ها و حيوانات در راه‌ها صدق مي‌كند.

اما ترافيک مورد نظر ما از سه عامل انسان، وسيله‌ي نقليه و راه تشکيل شده است و البته در حالتي که عبور و مرور وسايل نقليه در راه زياد باشد، ترافيك سنگين و حركت وسايل نقليه كند مي‌شود و گاه نيز به راه‌بندان منجر مي‌شود.

 

  • دلايل

بعضي وقت‌ها ساعت‌ها در جاده يا بزرگ‌راهي در راه‌بندان مي‌مانيم، اما وقتي راه باز مي‌شود، واقعاً دليل مشخصي براي اين همه راه‌بندان پيدا نمي‌کنيم. نه تصادفي بوده و نه اتفاق ديگري! راه هم که بالأخره به جايي مي‌رسد و تمام مي‌شود.

گاهي هرچه فکر مي‌کنم نمي‌توانم علت سنگيني ترافيک را پيدا کنم و البته همه مي‌دانيم که در روزهاي باراني و احياناً برفي، ترافيک سنگين‌تر مي‌شود.

کارشناسان حمل و نقل و ترافيک معتقدند يکي از مهم‌ترين دلايل سنگين‌شدن ترافيک، عدم رعايت مقررات و قواعد رانندگي است و اميدوارند که با پايبندي رانندگان به‌طرح خط سفيد و رانندگي بين خطوط، کمي از بار ترافيک کم شود. راستي پدر يا مادر شما بين خطوط سفيد رانندگي مي‌کنند؟

استفاده‌ي بيش از حد از خودرو، دليل ديگري براي افزايش ترافيک است. وقتي شهروندان براي هر کار کوچکي ازخودرو شخصي استفاده مي‌کنند و حتي گاه بي هدف درشهر گشت مي‌زنند، باعث افزايش ترافيک مي‌شوند.

البته بعضي از زيرساخت‌هاي جاده‌اي و شهري هم مشکل دارد و باعث سنگيني ترافيک مي‌شود. مثلاً بعضي راه‌ها از جايي به بعد، ناگهان باريک مي‌شوند و يا بعضي از تابلوهاي راهنمايي خروجي‌هاي اصلي بزرگ‌راه‌ها و خيابان‌ها در جاي مناسبي نصب نشده و باعث مي‌شود بعضي از خودروها  راه را گم ‌کنند و...

از طرفي همه‌ي امكانات در محله‌هاي شهر به‌طور مناسب تقسيم نشده است و گاهي براي استفاده از امکانات شهري، نياز به سفرهاي درون شهري داريم؛ مثلاً هنگام مراجعه به مرکز آموزشي، سينماها و گاهي مراکز خريد.

افزايش ميزان مراجعه به مراکز خريد از مهم‌ترين علت‌هاي ترافيک اين ماه است و شهروندان مي‌توانند با برنامه‌ريزي درست زماني و مکاني، به حل‌شدن  اين مشکل كمك کنند.

 

  • راه حل

تا به حال راه‌حل‌هاي زيادي براي حل مشکل ترافيک ارايه شده، اما مهم‌ترين آن، آموزش مقررات ترافيک و فرهنگ‌سازي در اين زمينه است.

مثلاً بسياري از مخاطبان نشريه‌ي دوچرخه تا چند سال آينده به رانندگي مي‌پردازند. آگاهي شما مي‌تواند به بهبود فرهنگ رانندگي و وضعيت ترافيکي در آينده كمك كند.

كارشناسان شهري معتقدند كه با آگاهي دادن در مورد استفاده‌ي بهينه از وقت، انرژي، سوخت و تأثير رفتار مردم در افزايش ترافيک و آلودگي شهر، مي‌توان از سنگيني بار ترافيك كاست.

البته اين موضوع آن‌قدر جدي و تخصصي است كه در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي، رشته‌ي مهندسي ترافيک ارائه و تدريس مي‌شود.

مهندسي ترافيك فقط به چگونگي و محل نصب تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و يا چراغ راهنمايي و دوربين‌هاي بيش‌تر، يا زوج و فرد کردن اجازه‌ي تردد وسايل حمل و نقل در مناطق مختلف شهر و طرح ترافيك شهري محدود نمي‌شود. حل موضوع سنگيني بار ترافيك نياز به بررسي و تحليل وضعيت خيابان‌ها و نقاط مختلف شهري دارد.

به تعبيري شايد بتوان نقش مهندسان ترافيک را با تأثير پزشکان در حفاظت از سلامتي مردم مقايسه کرد. مهندسان ترافيک به‌عنوان متخصصان آموزش ديده، به نشانه‌هاي شرايط عمومي ترافيک نگاه مي‌کنند و تشخيص صحيح مي‌دهند؛ آمار تردد خودروها و تعداد و دلايل تصادف‌ها را تجزيه و تحليل مي‌کنند، داده‌هاي سرعت را مطالعه مي‌کنند و  براساس آن، به راه‌حل مي‌رسند و درست همان‌طور که تصميم پزشکان در مورد سلامت پذيرفته مي‌شود، تصميم مهندسان ترافيک حرفه‌اي بايد مورد توجه قرار گيرد.

 

  • پيامدها

روان يا كندبودن ترافيک مهم است، چون بخش مهمي از زمان باارزش زندگي ما ممكن است در آن به هدر برود و گاهي روي وقت‌شناسي و خوش‌قولي ما هم تأثير مي‌گذارد.

روان يا كند‌بودن ترافيك مهم است، چون در هرراه‌بندان و ايست خودروها، سوخت زيادي هدر مي‌رود و باعث آلودگي هوا و به دنبال آن شيوع بيماري‌هاي گوناگون مي‌شود.

از طرف ديگر کساني که زمان زيادي را در راه‌بندان يا ترافيک سنگين مي‌مانند، خسته مي‌شوند و آمادگي بيش‌تري براي پرخاشگري پيدا مي‌كنند. به‌خاطر همين، گاهي تصادف کوچکي باعث درگيري‌ها، تنش‌ها و نزاع‌هاي خياباني مي‌شود.

کد خبر 399934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha