سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۹
۰ نفر

معرفی کتاب > ویدا مراد‌خانی: اواخر بهمن، در آمریکا فصل درو است؛ البته نه دروی محصولات کشاورزی، بلکه دروی محصولات نویسندگان کودک و نوجوان آمریکا.

دوچرخه شماره ۹۱۵

چراکه برگزيدگان قديمي‌ترين جايزه‌ي ادبيات کودک و نوجوان دنيا، يعني برندگان مدال و نشان افتخار نيوبري، در اين ماه معرفي مي‌شوند.

اين جايزه را انجمن كتاب‌خانه‌هاي آمريكا، از سال 1922 ميلادي تا کنون هرسال اهدا مي‌كند و يکي از معتبرترين جوايز ادبي کودک و نوجوان است؛ طوري که هر مخاطبي در هرکجاي دنيا به محض ديدن نشان نيوبري روي جلد کتاب‌هاي داستان، با خيال راحت آن را براي خواندن انتخاب مي‌کند.

هيئت داوران اين جايزه، هرسال يک کتاب را به‌عنوان برنده‌ي مدال و چند کتاب را به‌عنوان برنده‌ي نشان افتخار انتخاب مي‌کنند. در بخش ديگري که مدال «کالدِکات» نام دارد، بهترين کتاب تصويري آمريکا هم معرفي مي‌شود.

اكنون اسامي برندگان سال 2018 ميلادي اعلام شدند.

کتاب سلام دنيا (Hello Universe) به‌عنوان برگزيده‌ي مدال نيوبري انتخاب شد. اين کتاب را «اِرين اينترادا کِلي» نوشته و موضوع آن ترکيبي از افسانه‌هاي فيليپيني و واقعيت است. شخصيت‌هاي اصلي داستان چهار نوجوان‌اند که يکي از آن‌ها در چاه مي‌افتد و سه نفر ديگر به دنبال نجات او هستند. کتاب مي‌خواهد مفاهيمي مثل دوستي، شجاعت و متفاوت‌بودن را به نوجوانان يادآوري کند.

در سال 2018 ميلادي سه کتاب هم موفق به دريافت نشان افتخار نيوبري شدند. اولين کتاب، تاج: شعري براي مدل موي جديد
(Crown: An Ode to the Fresh Cut ) نام دارد و نويسنده‌ي آن «دِريک بارنِس» است. اين کتاب داستان آرايشگاهي را روايت مي‌کند که با هرقيافه‌اي داخلش برويد، شکل يک شاهزاده بيرون مي‌آييد و مشغول آواز‌خواندن و شادي‌کردن مي‌شويد.

دومين کتابي که نشان افتخار نيوبري گرفت راه طولاني تا پايين (Long Way Down) است. اين کتاب داستان پسري را تعريف مي‌کند که تفنگش را برداشته تا انتقام برادرش را از قاتل بگيرد، اما در آسانسور اتفاقي مي‌افتد که او را شوکه مي‌کند. اين کتاب را «جيسون رِينولد» نوشته است.

سومين کتاب برنده‌ي نشان افتخار نيوبري هم مرا به هم وصله‌ کن (Piecing Me Together) نوشته‌ي «رِنه واتسون» است و داستان يك دختر را مي‌گويد؛ دختري که مي‌خواهد از منطقه‌ي خودشان خارج شود و دنبال موفقيت بگردد؛ دختر نوجواني که بايد از تک‌تک فرصت‌هايش استفاده کند.

مدال کالدِکات يا همان بهترين تصويرگري کتاب کودک آمريکا هم به کتاب گرگي در برف (Wolf  In The Snow) تعلق گرفت که تصويرگري‌اش را «ماتيو کوردل» به عهده داشته است.

اميدواريم اين کتاب‌هاي خواندني و ديدني هرچه زودتر به زبان فارسي ترجمه و منتشر شوند تا نوجوانان ايراني هم از خواندنشان بي‌نصيب نمانند.

کد خبر 399941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha