نیلوفر نیک‌بنیاد: امسال جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر، پنجره‌ای به‌روی کودکان و نوجوانان باز می‌کند تا اتفاق تازه‌ای رقم بخورد.

دوچرخه شماره ۹۱۶

سي و ششمين دوره‌ي جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر، بخش جديدي براي نمايش فيلم‌ها و انيميشن‌هاي ويژه‌ي کودکان و نوجوانان اختصاص داده است. اين بخش که «زنگ هفتم» نام دارد، به اکران فيلم‌هايي براي اين گروه سني مي‌پردازد.

«سيداحد ميکائيل‌زاده»، مدير ارتباطات و دبير ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم در سي ‌و ‌ششمين جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «در پي اين هستيم که با مشارکت آموزش و پرورش، اين بخش از جشنواره را براي دانش‌آموزان دوره‌هاي اول و دوم دبيرستان و سال آخر دبستان برگزار کنيم.

طراحي و اجراي بخش دانش‌آموزي، بستري فراهم مي‌كند كه مي‌توانيم تجربيات متفاوت تربيتي و آموزشي را از منظر فيلم و سينما با دانش‌آموزان به اشتراك بگذاريم. سينما مي‌تواند به مهارت‌افزايي و شناخت و آموزش بعضي مفاهيم كمك كند.»

زمان برگزاري جشنواره از سي‌ام فروردين ماه 1397 تا هشتم ارديبهشت است و پرديس‌هاي گوناگون سينمايي در سانس‌هاي صبح، به نمايش فيلم براي دانش‌آموزان خواهند پرداخت.

ميکائيل‌زاده در مورد پرديس‌هاي ميزبان زنگ هفتم مي‌گويد: «در مناطق گوناگون شهر، پرديس‌هايي براي نمايش فيلم‌هاي اين بخش در نظر گرفته شده و مدارس با هماهنگي قبلي با دبيرخانه‌ي جشنواره و تهيه‌ي بليت، مي‌توانند در سانس‌هاي صبح از اين برنامه استفاده کنند.»

به گفته‌ي دبير ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم، مدارس از همين حالا مي‌توانند براي هماهنگي با دبيرخانه‌ي جشنواره تماس بگيرند، اما تهيه‌ي بليت و تنظيم دقيق روز و ساعت حضور پس از اعلام نهايي اسامي فيلم‌ها و پرديس‌ها صورت مي‌گيرد.

او هم‌چنين اضافه مي‌كند كه «دانش‌آموزان، مخاطبان اصلي اين بخش از جشنواره هستند، اما خانواده‌ها و عموم مردم هم مي‌توانند با دبيرخانه‌ي جشنواره تماس بگيرند تا در صورت امکان در اکران‌ها حضور داشته باشند.»

او درباره‌ي فيلم‌هاي حاضر در بخش کودک و نوجوان اين دوره‌ي جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر مي‌گويد: «اين بخش از جشنواره تنها براي نمايش فيلم است و رقابتي نيست. تاکنون نيز هفت فيلم و انيميشن مراحل نهايي دريافت و آماده‌سازي را براي نمايش طي كرده‌اند. اين فيلم‌ها، آثار به‌روزي هستند که در جشنواره‌هاي داخلي يا بين‌المللي برگزيده شده‌اند.»

ميکائيل‌زاده براي دانش‌آموزان علاقه‌مند به تماشاي اين فيلم‌ها خبر خوشي دارد و مي‌گويد براي آسودگي دانش‌آموزان هنگام تماشاي فيلم و لذت‌بردن بيش‌تر از فيلم‌ها، آثار غير‌ايراني به‌صورت دوبله‌شده نمايش داده خواهند شد.

خبر خوش ديگر براي نوجوانان اين است که نمايش فيلم، تنها هدف اين بخش از جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر نيست و به فعاليت‌هاي ديگري هم در کنار اکران فيلم‌ها فکر شده است. ميکائيل‌زاده در اين‌باره مي‌گويد:

«قبل از نمايش هرفيلم در پرديس‌ها، يکي از هنرمندان مشهور کشور، آن فيلم را معرفي خواهد كرد که اين کار جنبه‌ي آموزشي دارد. هم‌چنين در پرديس چارسو صبح‌ها کارگاه‌هاي آشنايي با سينما و بخش‌هاي گوناگون آن برگزار خواهد شد تا دانش‌آموزان بتوانند در اين كارگاه‌ها شرکت کنند و اطلاعات خود را درباره‌ي سينما افزايش دهند.

سومين فعاليتي که براي اين بخش در نظر گرفته‌ايم مسابقه‌هايي است که نوجوانان بعد از پايان هر فيلم مي‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. اين مسابقه‌ها جنبه‌ي مهارت‌افزايي و فرهنگي دارند.»

جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر هم مانند جشنواره‌ي ملي، طرفداران فراواني دارد. به گفته‌ي مدير ارتباطات اين جشنواره، هر‌ سال استقبال بي‌نظيري از جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر مي‌شود: «سال گذشته فيلم‌سازان، تهيه‌كنندگان، عوامل فيلم و پخش‌كنندگان بين‌المللي بيش از 60كشور جهان در جشنواره حضور داشتند.»

دوچرخه اميدوار است با اختصاص بخش کودک و نوجوان جشنواره، توجه هنرمندان و کارگردانان ايراني و خارجي به ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم جلب شود و هر سال شاهد نمايش آثار جذاب‌تري براي اين گروه سني باشيم.

هرچند اميدواريم كه تا دير نشده، مدارس دست به‌کار شوند و براي حضور دانش‌آموزان در جشنواره‌ي سي و ششم برنامه‌ريزي کنند، اما خود شما هم مي‌توانيد از حالا با مسئولان مدرسه در اين‌باره صحبت كنيد.

گفتني است مدارس علاقه‌مند، براي هماهنگي و تهيه‌ي بليت مي‌توانند با شماره‌ي 0212316105، دبيرخانه‌ي ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم تماس بگيرند.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عكس: امير غضنفري

کد خبر 400159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha