سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: دوستی می‌گفت آمدن بهار را با روز درخت‌کاری می‌فهمد.

دوچرخه شماره ۹۱۶

15 اسفند که مي‌شود، هر قدر هم که در شلوغي و ازدحام کارهاي پايان سال باشد، به خودش مي‌آيد و راستي راستي باورش مي‌شود که بهار نزديک است.

راست مي‌گويد؛ مگر جوانه و زايش دوباره، نشانه‌ي بهار نيست؟ مگر سبزشدن درخت‌ها خبر از سالي ديگر و بهاري ديگر نمي‌دهد؟ مگر درخت، خود زندگي نيست که به ما و زمين،‌ حيات و اميد دوباره مي‌بخشد؟

پس بي‌راه نيست اگر بارها و بارها و به هرمناسبتي ياد درختان کنيم و شاکر باشيم که مي‌توانيم با کاشت هر درخت، به زندگي، نفسي دوباره ببخشيم!

در اين‌جا نگاهي دوباره مي‌اندازيم به نقش درختان در زندگي.

 

وقتي مي‌خواهيم از دود و آلودگي شهرها فرار کنيم، به جايي مي‌رويم که دار و درخت باشد تا در حضور طبيعت، اندکي آرامش بيابيم. اما وجود همين درختان در شهرها هم لازم و ضروري است؛ چرا که آلودگي‌ها را جذب مي‌کنند و کمک مي‌کنند بهتر نفس بکشيم!

هم‌چنين درخت‌ها در کاهش آلودگي صوتي نيز نقش دارند. براي همين توصيه مي‌شود كه در بزرگ‌راه‌ها و مکان‌هاي پر رفت‌و‌آمد، درختان بيش‌تري کاشته شود.

 

درست است كه درختان اکسيژن توليد مي‌کنند؛ اما فقط همين نيست؛ بلکه هوا را هم خنک‌تر مي‌کنند. شايد به ياد بياوريد وقتي كه در سفري، دشتي، جايي، از گرماي هوا کلافه‌ بوده‌ايد، چه‌قدر دلتان مي‌خواسته درختي باشد و سايه‌اي که زيرش پناه بگيريد.

به‌جز وجود سايه، در فضاهايي که درخت هست، دماي هوا به‌طور محسوسي کاهش پيدا مي‌کند. از بين رفتن جنگل‌ها باعث گرم‌شدن شهرها و در نهايت گرمايش کل کره‌ي زمين خواهد شد.

 

فرسايش خاک يکي از چالش‌هاي قرن حاضر است. درختان از فرسايش خاک جلوگيري و منابع آبي را حفظ مي‌کنند. برگ‌هاي ريخته از درخت، خاک را تقويت و نفوذپذيري آن را بيش‌تر مي‌کند. در نهايت درختان باعث کاهش تخريب‌هاي حاصل از سيل مي‌شوند.

از طرف ديگر درختان با داشتن ريشه‌هاي قوي و بزرگ، به افزايش ذخيره‌ي منابع زيرزميني آب کمک مي‌کنند. موضوعي که در شهرها و با قطع درختان، کم‌تر و کم‌تر به آن توجه مي‌شود.

 

تحقيقات نشان داده کاشت درختان در کنار خانه‌ها باعث کاهش مصرف انرژي مي‌شود. سايه‌ي ايجاد شده از درخت و خنکاي محيط اطراف آن به استفاده‌ي کم‌تر از کولر در گرما منجر مي‌شود.

اين موضوع آن‌قدر اهميت دارد که حتي در پارکينگ‌هاي سرباز تلاش مي‌شود درختان بيش‌تري کاشته شود تا کولر خودرو کم‌تر کار کند. اين يعني کاهش مصرف بنزين و در واقع هم به كاهش مصرف انرژي و هم به كاهش آلودگي هوا مي‌انجامد.

 

هر قدر در محيطي درخت بيش‌تر باشد، شادابي جسمي و روحي افراد آن منطقه نيز بيش‌تر است. بنا بر تحقيقات صورت گرفته فعاليت‌هاي جسمي و تحرک افراد در مناطق پر درخت بيش‌تر مي‌شود و اين موضوع از چاقي و بيماري‌هاي مرتبط به آن جلوگيري مي‌کند. سلامت روحي افراد و بازدهي کاري آن‌ها نيز در فضاهايي که درختان بيش‌ترند، افزايش مي‌يابد.

گفته مي‌شود در مناطقي که درختان بيش‌تري وجود دارد، تمايل افراد به خريد کردن و وقت‌گذراندن نيز بيش‌تر مي‌شود و اين يعني رونق اقتصادي در مکان‌هاي مورد نياز!

کد خبر 400172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha