سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

علی مولوی: او را بیش‌تر با نام «ال. ام. مونتگومری» می‌شناسند؛ نویسنده‌ی مشهور کانادایی که به‌خاطر رمان‌های متفاوتش برای نوجوانان در همه‌ی نسل‌ها مورد توجه بوده است.

دوچرخه شماره ۹۱۷

«لوسي ماد مونتگومري»، 30 نوامبر 1874 ميلادي در جزيره‌ي «پرنس‌ادوارد» به‌دنيا آمد. در 21ماهگي، مادرش را بر اثر بيماري سل از دست داد و پدرش هم به‌خاطر افسردگي مرگ همسرش، حضانت او را به پدربزرگ و مادربزرگ مادري‌اش سپرد و در هفت‌سالگي او را ترک کرد.

پدربزرگ و مادربزرگش با او خوش‌رفتار نبودند و او بيش‌تر دوران كودكي‌اش را در تنهايي گذراند و همين موضوع به او كمك كرد كه براي خودش دوستان و دنياهاي خيالي بسازد.

اولين شعرش را در دوره‌ي ابتدايي و در مجله‌ي شارلوت منتشر کرد. پس از پايان تحصيلات، به کالجي در شارلوت‌تاوْن رفت و توانست در رشته‌ي معلمي مدرک بگيرد. بعد هم رشته‌ي ادبيات را در دانشگاه ادامه داد.

پس از اتمام تحصيل، مونتگومري در مدارس مختلف جزيره‌ي پرنس ادوارد به‌عنوان معلم مشغول به کار شد. در همان دوران از حوالي سال 1897 تا 1907 ميلادي بيش از 100 داستان كوتاه در مجله‌ها و روزنامه‌هاي جزيره منتشر کرد. اما عمده‌ي شهرت جهاني مونتگومري، به‌خاطر مجموعه رمان‌هاي «آن شرلي در گرين گيبلز» است كه انتشار آن‌ها از سال 1908 ميلادي آغاز شد.

در سال 1920 ميلادي مونتگومري اعلام كرد كه از نوشتن درباره‌ي آن شرلي خسته شده و ديگر اين رمان را ادامه نخواهد داد. با اين‌حال در سال‌هاي بعد هم نوشتن آن شرلي را ادامه داد و چند كتاب ديگر درباره‌ي اين شخصيت محبوب نوشت.

او در آخرين سال زندگي‌اش، نهمين و آخرين كتابش درباره‌ي آن شرلي را نوشت. اين كتاب شامل 15داستان كوتاه و 41شعر درباره‌ي آن شرلي و  پسرش والتر بود كه در جنگ كشته شد.

گفته مي‌شود اين كتاب در روز مرگ مونتگومري به دست ناشر رسيد، اما به دلايل مبهمي چاپ نشد. برخي مي‌گويند ممكن است لحن تاريک و ضدجنگ کتاب باعث چاپ‌نشدن آن در اواسط جنگ‌جهاني دوم شده باشد.

اما در نهايت نسخه‌ي کامل اين كتاب، 67سال بعد و در سال 2009 ميلادي به چاپ رسيد. گفتني است نخستين جلد مجموعه‌ي آن شرلي كه محبوب‌ترين كتاب مونتگومري نيز هست، از سال 1908 ميلادي تا حالا به بيش از 36زبان دنيا ترجمه شده و بيش از 50ميليون نسخه در جهان فروش رفته است.

از آثار ال. ام. مونتگومري، بارها و بارها به صورت نمايش، فيلم و سريال اقتباس شده، اما شايد مهم‌ترين و طولاني‌ترين مجموعه‌اي كه براساس آثار او ساخته شد، «جاده‌اي به اَوُنلي» باشد كه در ايران با نام «قصه‌هاي جزيره» مشهور است.

اين سريال در فاصله‌ي سال‌هاي 1990 تا 1996 در 91 قسمت براساس كتاب‌هاي «دختر قصه‌گو» و «جاده‌ي طلايي» ساخته شد و به‌خاطر قصه‌هاي شيرين و دوست‌داشتني‌اش خيلي زود در تمام كشورهاي دنيا محبوب شد. اين سريال از زمان ساخت تا امروز در بيش از 41شبكه‌ي تلويزيوني دنيا، بارها و بارها نمايش داده شده و نسل‌هاي گوناگون با آن خاطره دارند.

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

«لوسي ماد مونتگومري»

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

«لوسي ماد مونتگومري» سال 1884 ميلادي در 10سالگى

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

نخستين چاپ كتاب «دختر قصه‌گو» 1911 ميلادي(راست) و نخستين چاپ كتاب «جاده‌ي طلايي» 1913 ميلادي(چپ)

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

نقشه‌ي طراحي خانه‌ي پدري خانواده‌ي كينگ در مزرعه‌ي گل سرخ براي سريال

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

نمايي از پشت‌صحنه‌ي سريال قصه‌هاي جزيره

کد خبر 400688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha