تصمیم به فیلترینگ تلگرام برای دولت روسیه دردسرهای فراوانی به همراه داشته است.

تلگرام

هرچند که در ابتدا تصور می‌شد این کار به‌سادگی امکان‌پذیر است اما اجرای این تصمیم حالا تبدیل به یک موضوع جنجالی شده و حتی باعث شده کاربران این پیام‌رسان در روسیه بیشتر از گذشته شود.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده با مشکلات فنی فیلترینگ تلگرام میلیون‌ها کاربر همچنان در این کشور به اپلیکیشن تلگرام دسترسی دارند و تنها امکان دسترسی به نسخه وب تلگرام به‌طور کامل وجود ندارد. براساس این گزارش، سازمان نظارت بر امور ارتباطات روسیه برای فیلترینگ تلگرام در ابتدا اقدام به بستن میلیون‌ها آی‌پی کرد که باعث شد سرویس‌های آمازون و همچنین گوگل کلود هم از دسترس کاربران و شرکت‌های مهم خارج شود.

بلاک‌شدن ۱.۸میلیون آی‌پی متعلق به آمازون و گوگل در روسیه مشکلات بسیاری را برای کاربران این سرویس‌های مشهور ازجمله بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌وجود آورد.

بلاک‌کردن آی‌پی‌ها باعث شد تا چندین سرویس بانکی پرداخت از کار بیفتند و حتی دسترسی به پیام‌رسان‌های دیگر مثل وایبر و تام‌تام هم غیرممکن شود.

تلگرام که طی روزهای اخیر به این نتیجه رسیده بود که در روسیه فیلتر خواهد شد، برخی زیرساخت‌های خود را به سرویس‌های آمازون و سرورهای ابری گوگل منتقل کرده بود. انتقال برخی سرورهای تلگرام به آمازون و گوگل با این هدف صورت گرفت که کاربران روس بتوانند به تلگرام همچنان دسترسی داشته باشند. اسپوتنیک گزارش داده با دورزدن فیلترینگ ،تلگرام بار دیگر در دسترس بسیاری از کاربران روسی قرار گرفته‌است.

دولت روسیه از روز دوشنبه به‌دنبال شکایت سرویس امنیت فدرال روسیه(اف‌اس‌بی) و رأی دادگاه، فیلترینگ تلگرام را در دستور کار خود قرار داد. براساس این شکایت به تلگرام فرصت داده شده بود تا کلید رمزنگاری پیام‌ها به سرویس امنیتی روسیه تحویل داده شود اما تلگرام از این اقدام سر باز زد.

  • عرضه نسخه جدید همراه با فیلترشکن داخلی

دولت روسیه برای فیلترینگ تلگرام وارد یک تعقیب و گریز تمام‌عیار با کاربران شده است. روز گذشته تلگرام نسخه 4.8.6 را که فعلا مختص کاربران روسی است ارائه کرد که در آن فیلترشکن داخلی وجود دارد. به گزارش اینترفکس، دولت برای جلوگیری از نصب این اپلیکیشن‌ها به‌صورت رسمی از گوگل و اپل هم خواسته‌است تا اپلیکیشن تلگرام را از فروشگاه‌های برنامه خود در روسیه حذف کنند. اما گزارش‌ رسانه‌های روسی نشان می‌دهد اقدام به فیلترینگ تلگرام باعث شده تا دانلود و استفاده از این پیام‌رسان بیشتر شود.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم روز گذشته با اشاره به همین مسئله گفت: دولت روسیه در روزهای اخیر فرایند فیلترینگ تلگرام را آغاز کرده که به محبوبیت بیشتر این پیام‌رسان منجر شده است. همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده میزان جست‌وجو و دانلود نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی یا همان فیلترشکن‌ها به‌شدت در این کشور افزایش پیدا کرده است.

به‌خاطر همین مسئله رئیس سازمان نظارت بر امور ارتباطات روسیه اعلام کرده که فیلترشکن‌ها هم زیر نظارت این سازمان قرار گرفته‌اند و دولت تلاش می‌کند جلوی دسترسی به آنها را هم بگیرد. در نظرسنجی اینترنتی یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های رادیویی روسیه ۸۲درصد کاربران اعلام کرده‌اند که برای عبور از فیلترینگ تلگرام با استفاده از فیلترشکن تلاش می‌کنند.

پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام روز گذشته در صفحه خود در شبکه اجتماعی وی‌کی درباره تلاش روسیه برای فیلترینگ تلگرام اعلام کرد این اقدام کیفیت زندگی ۱۵میلیون نفر از شهروندان روس را پایین می‌آورد. او فیلترینگ را اقدامی موقتی دانست که می‌تواند تنها برای مدتی کوتاه جلوی دسترسی کاربران را بگیرد.

دوروف همچنین اتهام دولت روسیه و فیلترینگ این پیام‌رسان به‌خاطر استفاده تروریستی را ناوارد دانسته و گفته است که تروریست‌ها به‌راحتی می‌توانند از پیام‌رسان دیگری یا از تلگرام با استفاده از فیلترشکن استفاده کنند. وی هشدار داده با این اقدام این گروه‌ها به پلتفرم‌های تحت کنترل دولت آمریکا ازجمله واتس‌اپ و فیسبوک منتقل می‌شوند.

کد خبر 403120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha