خبر > این روز‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ کشور حال و هوای رمضان را احساس می‌کنیم، از جمله افطاری‌ها و سحری‌ها. فعالیت‌های متنوع در فضاهای فرهنگی و...

دوچرخه شماره ۹۲۵

در سال‌هاي قبل كارشناسان محيط‌زيست با مراجعه به مسجدها از نمازگزاران مي‌خواستند كه براي نذورات اين ماه از ظرف‌هاي يك‌بارمصرف استفاده نكنند. اما امسال مركز آموزش تخصصي و نمايشگاه دائمي سازمان مديريت پسماند، از امامان جماعت مسجد‌ها و نمازگزاران مي‌خواهد براي آموزش به اين مركز بيايند و با خطراتي كه ظرف‌هاي يك‌بارمصرف براي بدن ايجاد مي‌كنند، آشنا شوند و كمك كنند كه در اين ماه كم‌تر پسماند توليد شود.

همان طور كه مي‌دانيد شعار روز جهاني زمين پاك، نه به پلاستيك است. گفتني است که اين موضوع تنها به ظروف يک‌بارمصرف و کيسه‌هاي پلاستيکي محدود نمي‌شود، بلکه موضوع پلاستيک بايد در تمام زندگي مورد توجه قرار گيرد.

هنگامه قديري، كارشناس اين مركز مي‌گويد: «در گذشته‌ي نه چندان دور، ما حليم و آش را در ظرف‌هاي چيني توزيع مي‌كرديم يا براي خريد حليم با خود قابلمه مي‌برديم، اما متأسفانه اين‌روزها بدون توجه از ظرف‌هاي يك‌بارمصرف استفاده مي‌شود.»

او مي‌گويد: «استفاده از ظرف‌هاي يك‌بارمصرف پلاستيكي بسيار خطرناك است. وقتي مواد داغ دراين ظرف‌ها مي ريزيم، مونومرهاي آزاد شده  سمي به نام مونوكسين ايجاد مي‌كنند. اين مواد در بافت چربي بدن استقرار پيدا مي‌كنند، ايجاد توده مي‌كنند و بسيار خطرناك‌اند.»

او با اشاره به ظرف‌هاي كاغذي و ظرف‌هاي ذرت مي‌گويد: «از بين بد و بدتر مي‌توان بد را انتخاب كرد، يعني در زمان ناچاري ظرف‌هاي مقوايي و ذرت بهتر هستند،‌ اما آ‌ن‌ها هم به طبيعت آسيب وارد مي‌كنند.»‌

 

 


عكس: جعفر سميعي/ آرشيو عكس همشهري

کد خبر 406217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha