یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

معرفی کتاب > نیلوفر شهسواریان: داستان از چه قرار است؟ «نیت»، پسر کلاس ششمی، در مدرسه‌ی ۳۸ درس می‌خواند.

دوچرخه شماره ۹۲۸

او کميک‌استريپ دوست دارد و علاوه بر اين‌که بخش‌هاي زيادي از ماجراهايش با تصاوير روايت مي‌شود، خودش هم کميک‌استريپ مي‌کشد و داستان‌ها و تخيلاتش را به زبان تصوير ثبت مي‌كند.

فرانسيس دوست صميمي‌اش است، از دست بعضي‌ها، مانند جينا دانش‌آموز خيلي ‌درس‌خوان مدرسه، خواهر بزرگ‌ترش و آرتور که همه در مدرسه دوستش دارند، لجش مي‌گيرد.

نيت در جلد اول (اعجوبه‌ي كلاس) مدام از معلم‌هاي مدرسه برگه‌ي جريمه مي‌گيرد. در جلد دوم (يك حمله‌ي ديگر) با هم‌کلاسي روي مخش، جينا، هم در گروه کلاسي و هم در بازي فليس‌بال (بيس‌بال در سالن) هم‌گروه مي‌شود. در جلد سوم (خوش بيار محل) براي مسابقه‌ي پيشاهنگي با آرتور رقابت مي‌کند تا برنده‌ي اسکيت شود.

در جلد چهارم (كشته‌مرده‌ي موفقيت) از اين‌که مدرسه‌شان هميشه مقابل تيم مدرسه‌ي جفرسون کم مي‌آورد، خسته مي‌شود و دست به تغييراتي مي‌زند. در پنجمين جلد (نيت عوض مي‌شود)، نيت با شلختگي‌اش براي ديگران گرفتاري‌هايي ايجاد مي‌کند و در جلد ششم (يكه تازي مي‌كند) دچار بدشانسي‌هاي پشت سر هم مي‌شود. در آخرين جلد کتاب (رفيق با مرام) از او مي‌خواهند با يک دانش‌آموز تازه‌وارد و حوصله‌سربر دوست شود.

 

  • چرا بخوانيم؟ چرا نخوانيم؟

در مجموعه‌ي هفت‌جلدي بيگ نيت ماجراهاي بامزه و خنده‌داري اتفاق مي‌افتد. همراهي تصاوير گوناگون با گفت‌وگوها و اتفاقات، باعث مي‌شود مخاطب با اين مجموعه ارتباط بيش‌تري برقرار کند، مانند سريالي پرهيجان که بيننده را تا پايان با خود همراه مي‌کند.

نيت به‌‍‌‌ظاهر بازيگوش و درس‌نخوان به‌نظر مي‌رسد، اما استعداد او در کشيدن کميک‌استريپ و پيداکردن راه‌هاي خلاقانه براي حل دردسرهاي پيش‌آمده به کمکش مي‌آيد و ماجراهاي جالب و غافلگيرکننده‌اي خلق مي‌کند.

از آن‌جايي‌که لينکن پيرس به جزئيات زيادي دقت کرده و داستان هم از زبان خود نيت روايت مي‌شود، فاصله‌ي خواننده‌ي کتاب با شخصيت اصلي کم‌تر مي‌شود و مي‌تواند او را بهتر درک کند.

در اين مجموعه مي‌توان دغدغه‌هاي مهم دوره‌ي نوجواني مثل آرزو، تنبلي و زرنگي، قهرماني، عشق، خودنمايي، رقابت و... را مشاهده کرد که نشان‌دهنده‌ي شناخت نويسنده از اين دوره‌ي مهم است. نيت هميشه در حال حفظ تعادل در ارتباط با اطرافيان است.

نويسنده به هم‌کلاسي‌ها، دوستان و معلم‌هاي نيت بيش‌تر از اعضاي خانواده‌اش پرداخته است و اين اهميت دوستان و گروه دوستي را در دوره‌ي نوجواني نشان مي‌دهد. نيت مشکلاتش را با خانواده درميان نمي‌گذارد و با آن‌ها صميمي نيست. اين اتفاق به‌طور غيرمستقيم نشان‌دهنده‌ي واقعيت تلخي است که در اين روزگار براي نوجوانان اتفاق افتاده است؛ يعني صحبت نکردن و احساس غريبگي با اعضاي خانواده.

اين مجموعه نثري روان و صميمي دارد، اما مترجم براي اين‌که خوانندگان هنگام خواندن كتاب ترجمه شده، با مجموعه احساس غريبي نکنند، از اصطلاحات فارسي رايج در فرهنگ ايراني استفاده کرده، مثل «ما رو ببين با کي اومديم سيزده به در!» يا مواردي مثل بيسکوئيت ساقه طلايي، باقلوا و پفک‌نمکي، که گرچه در برخي فضاها بامزه است، گاهي زيادي به چشم مي‌آيد و مخاطب از خود مي‌پرسد مگر آن ها هم از اين چيزها دارند؟

هفت جلد بيگ نيت به‌ظاهر حجم زيادي دارد، اما خواندنش از آن‌چه فکرش را مي‌کنيم کم‌تر طول مي‌کشد؛ چون حجم زيادي از کتاب‌ها را تصاوير دربرگرفته‌ است. مخاطبان تنها نوجوانان نيستند و بزرگ‌ترها هم مي‌توانند از ماجراهاي يک پسر فعال و گاه دردسرساز لذت ببرند.

 

  • چه ويژگي خاصي دارد؟

براي نوجواناني که حوصله‌ي خواندن داستان‌هاي صرفاً متني را ندارند، از کتاب‌هاي تصويري خوششان مي‌آيد يا نياز به کمي طنز دارند، خواندن اين کتاب‌ها مي‌تواند جذاب باشد، چرا که اين كتاب‌ها مثل معجون، بخش‌هاي متنوعي براي سرگرم شدن مخاطبان داراي سليقه‌هاي گوناگون دارند. پرفروش‌ترين اثر اين نويسنده‌، همين مجموعه است كه در ايران هم به تجديد چاپ رسيده است.

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

 

  • مجموعه‌ي بيگ‌نيت

نويسنده: لينکن پيرس

مترجمان: نسترن فتحي، سارا فرازي، نيلوفر امين‌زاده و رقيه محمودي

ناشر: انتشارات پرتقال (02163564)

قيمت هرجلد: 12هزار تومان

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

کد خبر 407926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha