علی مولوی: فوتبال فقط یک ورزش نیست. فوتبال فقط برای سلامتی و هیجان نیست که این‌قدر محبوب است. فوتبال یک جهان است؛ جهانی بی‌انتها و بزرگ.

دوچرخه شماره ۹۳۰

جام‌جهاني كه باشد، ديگر نمي‌شود فوتبال نديد يا درباره‌ي فوتبال حرف نزد. اين‌روزها حتي كساني هم كه زياد اهل فوتبال نيستند، درگير اين جهان زيبا شده‌اند.

در اين‌جا، مطالب جالب كوتاهي را همراه با گزارشي تصويري از مسابقه‌هاي هفته‌ي دوم جام‌جهاني 2018 روسيه برايتان آماده كرده‌ايم.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

 

  • فراتر از يك بازي

بعضي از بازي‌هاي جام‌جهاني هستند كه فراتر از يك بازي عادي‌اند. مثال روشن اين بازي‌ها، بازي ايران و آمريكا در جام‌جهاني 1998 فرانسه بود كه به «بازي قرن» مشهور شد. در اين دوره‌ي جام‌جهاني نيز بازي تيم‌هاي صربستان و سوئيس، بازي مهم و حساسي بود كه علاوه بر حساسيت فوتبالي، چاشني تاريخ و سياست هم با آن همراه شد.

در اين بازي، «گرانيت ژاكا» و «ژردان شكيري» براي تيم ملي سوئيس گل زدند و هردو پس از گل‌زني دست هاي خود را به شکل عقاب دوسر پرچم آلباني درآوردند. بال‌هاي عقاب آلباني، نمادي است که اهالي کوزووُو در دهه‌ي نود به نشانه‌ي مقاومت در برابر کشتار صربستان، از آن استفاده مي کردند. کشتاري که خانواده‌ي ژاکا و شکيري را به سوئيس کشاند.

اين حركت آن‌ها باعث شد تماشاگران صرب در ورزشگاه آن‌ها را هو كنند، ضمن اين‌كه فدراسيون فوتبال صربستان هم از آن‌ها شكايت كرد. حالا فيفا هم اين دو بازيكن را در جام‌جهاني با محروميت دو جلسه‌اي جريمه كرده است.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

 

  • غوغاي جواني در دروازه

«فرانسيس ازوهو»، دروازه‌بان جوان تيم ملي نيجريه در بازي با ايسلند، توانست دروازه‌ي خود را بسته نگه دارد و كلين‌شيت كند. اين دروازه‌بان جوان در تيم‌ب باشگاه ديپورتيوو لاكرونيا در اسپانيا بازي مي‌كند. او حالا با 19 سال و 237 روز سن، دومين دروازه‌بان جوان تاريخ است كه در جام‌جهاني کلين‌شيت مي‌کند.

رده‌ي نخست اين آمار متعلق به «لي‌چان‌ ميونگ» از کره‌ي ‌شمالي است كه با 19 سال 198 روز سن در جام‌جهاني 1966 انگليس كلين‌شيت كرد. او در آن جام‌جهاني موفق شد دروازه‌اش را دربرابر ايتاليا بسته نگه دارد تا تيم ملي كره‌ي شمالي به‌جاي ايتاليا به مرحله‌ي بعد صعود كند.

گفتني است در بازي نيجريه و ايسلند، يك ركورد ديگر هم براي نيجريه‌اي‌ها خلق شد. «احمد موسي» به اولين بازيكن نيجريه در تاريخ جام‌جهاني تبديل شد كه توانسته در دو جام‌جهاني گل‌زني كند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

 

  • جوان‌ترين گل‌زن فرانسه

«کيليان ام‌باپه»، ستاره‌ي جوان و آينده‌دار تيم ملي فرانسه كه به‌طور قرضي در باشگاه پاري‌سن‌ژرمن بازي مي‌كند، گل مهم و سرنوشت‌ساز كشورش در برابر پرو را در دقيقه‌ي 34 بازي به ثمر رساند. با اين گل و پيروزي يك بر صفر در برابر تيم ملي پرو و با توجه به پيروزي در بازي مقابل استراليا، صعود فرانسه به دور بعد قطعي و خيال هواداران فرانسه راحت شد. اين گل هم‌چنين تيم ملي پرو را از جام‌جهاني خيلي زود كنار زد.

اما اين گل مهم، يك ركورد را هم براي ام‌باپه‌ي جوان به ارمغان آورد. او حالا با 19 سال و شش‌ماه سن، جوان‌ترين بازيکن تاريخ فوتبال فرانسه است که در جام‌جهاني يا ‌جام‌ملت‌هاي اروپا موفق به گل‌زني مي‌شود.

گفتني است اين ستاره‌ي جوان تا پيش از اين بازي 16بار لباس آبي‌رنگ تيم ملي فرانسه را به تن كرده بود و چهار گل نيز به ثمر رسانده بود.

کد خبر 409044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha