علی مولوی: به همین زودی و به همین سرعت، چهار هفته گذشت و ۶۲ بازی این جام شگفت‌انگیز و پراز اتفاق‌های عجیب و غریب تمام شد.

دوچرخه شماره ۹۳۲

وقتي شما اين مطلب را مي‌بينيد، فقط دو بازي فينال و رده‌بندي جام‌جهاني 2018 مانده است. كم‌كم دل‌تنگي‌مان براي اين روزهاي پرهيجان شروع مي‌شود و بايد چهار سال ديگر منتظر بمانيم تا جام‌جهاني 2022 قطر را ببينيم.

در اين‌جا، مطالب جالب كوتاهي را همراه با گزارش تصويري چهار بازي پاياني مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي و بازي‌هاي مرحله‌ي يك‌چهارم نهايي برايتان آماده كرده‌ايم.

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

 

  • 14دقيقه روي زمين!

«نيمار»، فوق ستاره‌ي تيم ملي برزيل، بيش‌تر از آن‌كه به‌خاطر مهارت‌ها و تكنيك‌هاي مثال‌زدني‌اش تيتر رسانه‌ها شود، به‌خاطر رفتارهاي حاشيه‌اي‌اش مطرح شد. مثلاً مدل موهاي عجيب و غريبش كه در هربازي فرق مي‌كرد، سوژه‌ي رسانه‌ها شد. غلت‌زدن‌هاي متعدد و پرتكرارش هم در فضاي مجازي بارها و بارها دست به دست شد و فيلم‌ها و عكس‌هاي بسياري از غلت‌زدن‌هاي او ساخته شد.

اما شايد عجيب‌ترين رفتار حاشيه‌ا‌ي‌اش، آماري باشد كه شبكه‌ي «آرتي‌اس اسپورت» سوئيس از او ارائه كرد. طبق آناليز اين شبكه، نيمار در مجموع سه بازي گروهي و بازي با مكزيك در مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي، نزديك به 14دقيقه وقت بازي‌ها را تلف كرده و روي زمين بوده است!

او در بازي نخست برزيل با سوئيس، سه دقيقه و 40ثانيه، در بازي دوم با كاستاريكا دو دقيقه و 45ثانيه، در بازي سوم با صربستان يك دقيقه و 56 ثانيه و در بازي مقابل مكزيك پنج دقيقه و 29ثانيه روي زمين بازي بوده و وقت بازي را نگه داشته است. البته نيمار در بازي برزيل و بلژيك، به‌خاطر نتيجه‌ي بازي و فرصت كمي كه براي جبران داشتند، تلاش كرد كم‌تر روي زمين بماند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

شادي پس از گل «كيليان ام‌باپه»

 

  • بازي پرهياهو!

بازي فرانسه و آرژانتين بي‌ترديد از زيباترين‌ بازي‌هاي اين دور‌ه‌ي جام‌جهاني بود. هواداران اين دو تيم شاهد هفت گل زيبا بودند و صحنه‌هاي شگفت‌انگيز بسياري هم ديدند كه به گل تبديل نشدند.

اين بازي علاوه بر نتيجه‌ي پرگلش، ركوردهاي بسياري هم خلق كرد. به‌عنوان مثال «كيليان ام‌باپه» با 19 سال و 192 روز سن، چهارمين بازيكن جوانى شد كه در مراحل حذفى جام‌جهانى گل زده است؛ جلوتر از او «په‌له»، «مايكل اوون» و «جولين گرين» قرار دارند. او هم‌چنين پس از په‌له در جام‌جهاني 1958، اولين بازيکن زير 20 سالي است که موفق شده در يک بازي جام‌جهاني، دوبار گل‌زني کند.

هرچه‌قدر آمار اين ستاره‌ي جوان فرانسوي خوب است، آمار «ليونل مسي»، فوق‌ستاره‌ي آرژانتين ضعيف بوده است. او در چهار جام‌جهاني بازي كرده و در مجموع فقط شش گل زده است؛ يك گل در جام‌جهاني 2006، چهار گل در جام‌جهاني 2014 و يك گل هم در اين جام.

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

 

  • سوئيس طلسم‌شده!

سوئيسي‌ها كه چاقوي مشهور و مشكل‌گشايشان را همه مي‌شناسند، 64 سال است كه در جام‌جهاني طلسم شده‌اند! آخرين‌باري كه سوئيسي‌ها موفق شدند در بازي‌هاي حذفي جام‌جهاني گل بزنند به جام‌جهاني 1954 آلمان برمي‌گردد كه تازه آن‌جا هم شكست خوردند!

آن سال، سوئيسي‌ها در پرگل‌ترين بازي تاريخ جام‌جهاني، در بازي يك‌چهارم نهايي كه اولين بازي حذفي پس از مرحله‌ي گروهي به‌شمار مي‌رفت، بازي را هفت بر پنج به اتريش واگذار كردند.

از آن‌زمان تا حالا سوئيسي‌ها هفت‌بار به جام‌جهاني راه پيدا كرده و چهاربار از گروهشان بالا آمد‌ه‌اند، اما هربار بدون گل زده، با جام خداحافظي كرده‌اند.

آن‌ها در جام 1994 بازي را سه بر صفر به اسپانيا واگذار كردند. در جام‌جهاني 2006 با اكراين صفر بر صفر مساوي شدند و در ضربات پنالتي هم هيچ‌كدام از توپ‌هايشان گل نشد و حذف شدند! در جام‌جهاني 2014 بازي را يك بر صفر به آرژانتين واگذار كردند و در اين جام هم يك بر صفر مغلوب سوئد شدند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

عروسك «زابي‌واكا» در ورزشگاه «نيژني نووگورود»، پيش از بازي فرانسه و اروگوئه

کد خبر 410328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha