امروز می‌خواهم خبری به‌شما بدهم که شاید خودتان هم متوجه‌اش شده‌اید یا خیلی زود متوجه می‌شوید. می‌خواهم بگویم دوچرخه هم از اوضاع و احوال روز تأثیر گرفته و از این هفته حسابی لاغرتر و کم‌صفحه‌تر به دیدنتان می‌آید.

دوچرخه شماره ۹۴۲

يعني از اين هفته ناچاريم در هشت صفحه خودمان را جا كنيم، ولي از گفت‌وگو با شما و ديدارتان دست نكشيم.

اما بگذاريد در چنين روزي كمي از خاطره‌ها هم برايتان بنويسم؛ خاطره‌هاي شيرين و لذت‌بخش دوستي با شما و ادامه دادن دوستي، حتي هنگام سختي. مي‌خواهم از روزهايي شروع كنم كه نوجوان‌هاي امروزي هنوز به‌دنيا نيامده بودند؛ از 26 سال پيش (آذر 1371) كه روزنامه‌ي همشهري با رنگ ‌و رويي جذاب براي بزرگ‌ترها منتشر شد.

همشهري براي بزرگ‌ترها طراحي شده بود؛ اما نه بزرگ‌ترهاي زمخت و عبوس و خيلي جدي. به‌خاطر همين، مدت زيادي نگذشت كه در دل روزنامه‌ي همشهري، اولين روزنامه‌ي نوجوانان كشور به نام آفتابگردان متولد شد. چون همشهري و بزرگ‌ترهايي كه نويسنده و خواننده‌ي همشهري بودند، هنوز لذت بازيگوشي‌هاي كودكانه و خيال‌پردازي‌هاي نوجوانانه را از ياد نبرده بودند.

آفتابگردان تا ارديبهشت 1376 منتشر شد و نسلي از نوجوان‌ها را با خودش به دنياي آرزوها برد. آن روزها و آن سال‌ها خبرنگارهاي افتخاري آفتابگردان جشن سبز برگزار مي‌كردند و با آواز‌هاي شاد و خيال‌هاي رنگارنگ خود، رنگ زندگي به دنيا مي‌پاشيدند.

آن روزها، خبرنگارهاي افتخاري آفتابگردان با رئيس‌جمهور وقت و وزير وقت آموزش و پرورش مصاحبه مي‌كردند و سؤال‌هاي نوجوان‌ها را با آن‌ها در ميان مي‌گذاشتند و از تأثير گراني بر زندگي نوجوان‌ها هم با رئيس‌جمهور صحبت مي‌كردند و از او توضيح مي‌خواستند.

چند وقتي گذشت و باز هم همشهري، دوري از نوجوان‌ها را طاقت نياورد. 18 سال پيش را مي‌گويم، نيمه‌ي دي 1379، كه از دل همشهري، دوچرخه‌ي 16 صفحه‌اي براي نوجوان‌ها به‌دنيا آمد. آن روزها بازهم نوجوان‌هاي اهل مطالعه شاد شدند و از آن زمان دوستي محكمي ميان دوچرخه و نوجوان‌ها شكل گرفت.

نوجوان‌هاي آن سال و چند سال بعد بزرگ شدند و به دانشگاه رفتند يا مشغول كار شدند و... نوجوان‌هاي چند سال بعد هم همين‌طور. بعضي از آن نوجوان‌ها به سمت كارهاي آزاد رفتند، برخي پزشك و مهندس، عكاس و طراح، يا روزنامه‌نگار و داستان‌نويس و... شدند. اما دوچرخه هم‌چنان نوجوان ماند و ماند و دوستي‌اش با نوجوان‌ها محكم و محكم‌تر شد؛ تا امروز كه كمي مانده تا جشن‌تولد 18 سالگي‌اش را بگيرد، شمع‌هاي تولدش را فوت كند و به 19 سالگي پا بگذارد.

دوچرخه در اين 18 سال، خاطره‌هاي بسياري از دوستي‌اش با نوجوانان و يا حتي با بسياري از بزرگ‌ترها دارد. دوچرخه هم مثل همشهري و همشهري هم مثل خوانندگان، در طور عمرشان لحظه‌هاي شيرين و تلخ، يا دوره‌هاي گشايش و سختي گوناگوني را از سر گذرانده‌اند؛ اما به همت مديريت روزنامه‌ي همشهري و اهميتي كه به تداوم ارتباط با مخاطبان كودك و نوجوان مي‌دهند؛  دوچرخه هم‌چنان با شما مي‌ماند ودر هواي كودكي و نوجواني پابه‌پاي شما ركاب مي‌زند.

البته ناگزير برنامه‌ي تازه‌اي براي تداوم ارتباط با شما مي‌ريزيم و برخي از مطالب را در فضاي همشهري آنلاين، بخش كودك و نوجوان برايتان منتشر و از شما دعوت مي‌كنيم بيش‌تر به اين بخش سر بزنيد. اين مطالب را در كانال و ديگر فضاهاي در دسترس در فضاي مجازي هم منتشر مي‌كنيم تا هرطور كه راحت‌تريد آن‌ها را بخوانيد. به اميد اين‌كه دوستي دوچرخه با نوجوانان هم‌چنان پايدار بماند و بتوانيم چاره‌اي بسازيم و با تخيل‌ و رؤياهاي نوجوانانه و كودكانه، جهان را بيش از پيش به سمت زيبايي و دوستي و مهرباني ببريم.   

سردبير هفته‌نامه‌ي دوچرخه

کد خبر 419551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha