همشهری‌آنلاین: ان‌بی‌سی(شرکت ملی پخش) یک شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان آمریکایی است که در سال ۱۹۳۹ تاسیس شد.

ان‌بی‌سی

وبگاه رسمی: NBC

ان‌بی‌سی(National Broadcastin Company) تحت مالکیت ان‌بی‌سی یونیورسال، بخشی از کام‌کست(Comcast) است.

ان‌بی‌سی در حقیقت در سال ۱۹۲۶ توسط شرکت رادیو آمریکا(RCA) تاسیس شد. در آن زمان شرکت مادر "آر سی ای"، جنرال الکتریک بود.

جنرال الکتریک در سال ۱۹۳۰ مجبور شد آر سی ای را به اتهام رعایت نکردن قانون ضدترویج، بفروشد.

قانون ضد ترویج ابتدا قانون رقابت نامیده می‌شد و طبق آن شرکت‌ها موظف به برخی قوانین رقابتی هستند که بعدها به خاطر دلایل تاریخی نامش تغییر کرد.

در سال ۱۹۸۶ کنترل ان بی‌سی با خرید آر سی ای دوباره به جنرال الکتریک رسید. جنرال الکتریک آر جی ای را بست اما ان‌بی سی را نگهداشت. باب رایت در دوران مالکیت جنرال الکتریک بر این شبکه تا زمان بازنشستگی‌اش در سال ۲۰۰۷ مدیر اجرایی ان‌بی‌سی بود و پس از او جف زاکر مدیر شبکه شد.

در سال ۲۰۰۳ ویواندی(Vivendi)، شرکت رسانه‌ای فرانسوی دارایی‌های بخش فیلمسازی و سرگرمی‌اش را با جنرال الکتریک ادغام کرد و سبب شکل‌گیری ان‌بی‌سی یونیورسال شد. کام‌کست در سال ۲۰۱۱ درصد بالایی از سهام آن را و در سال ۲۰۱۳ هم باقی‌مانده سهام جنرال الکتریک در این شبکه خرید. بعد از این ماجرا زاکر از ان‌بی‌سی رفت و استیو بروک جانشین او شد.

ان‌بی‌سی یونیورسال به گفته سایت این شبکه مالک و مجری تعداد زیادی شبمه‌های تلویزیونی خبری و تفریحی، یک شرکت پیشرو فیلم‌سازی، تولیدات مهم تلویزیونی، گروه پیشتاز ایستگاه‌های تلویزیونی، ثم پارک(Theme Park) و مجموعه‌ای از تجارت‌های اینترنت‌محور است.

دفتر اصلی این شبکه در آسمان‌خراش راکفلر پلازا سی‌ام(۳۰ Rockefeller Plaza) در منهتن نیویورک است. این آسمان‌خراش یک هنر تصویری معماری آمریکایی در نقطه مرکزی ِ مرکز راکفلر واقع در منهتن است ک. از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۸۸ به ساختمان آرسی‌ای و از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۵ به ساختمان جنرال الکتریک معروف بود و از آن به بعد کام‌کست نامیده شد.

گاهی ان‌بی‌سی را به‌خاطر لوگو ‌این شرکت، که شبیه پرهای رنگارنگ است، "شبکه طاووسی" (Peacock Network)می‌نامند. این لوگو در سال ۱۹۵۶ برای اشاره به نوآوری های شرکت در پخش رنگی معرفی شد. در سال ۱۹۷۹ به عنوان نشان رسمی شبکه انتخاب شد.

ان‌بی‌سی مالکیت ۱۳ ایستگاه فعال را دراختیار دارد و حدود ۲۰۰ شعبه در سراسر آمریکا و سرزمین‌هایش دارد که برخی از طریق ارائه‌کنندگان تلویزیون پولی در کانادا و تعدادی در مناطق بیشتر از طریق پخش دردسترس مخاطبان هستند.

کد خبر 421041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha