چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری‌‌آنلاین: نشانه‌شناسی رسانه‌ها اثر مارسل دانسی (نشانه‌شناس ایتالیایی ‌تبار کانادایی) با ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران وارد بازار کتاب شد.

نشانه‌شناسی رسانه‌ها نخستین کتاب منتشر شده به زبان فارسی در حوزه نشانه شناسی رسانه‌ها است که در فصول گوناگون به بحث درباره روند پیدایش رسانه‌های مختلف از منظر نشانه شناختی می‌پردازد.

نویسنده در بخش اول مقدمه مبسوطی درباره موضوعات فصول کتاب ارائه می‌دهد.

سپس در فصل دوم به خاستگاه، مبانی نظری، شرح واژگان و اصطلاحات نشانه شناسی با ذکر دیدگاه کسانی چون فردینان دو سوسور، چارلز سندرز پیرس، رولان بارت، امبرتو اکو، ژان بودریار و ... می‌پردازد که به نحوی می‌توان آن را مبنایی نظری برای مطالب فصل‌های بعد تلقی کرد.

دانسی در فصول بعد کتاب خود از رسانه‌های چاپی تحلیل نشانه شناختی را آغاز می‌کند و آن را تا رسانه‌های جدیدی چون رایانه و اینترنت ادامه می‌دهد و کتاب خود را با تاثیر اجتماعی رسانه‌ها به پایان می‌رساند.

نشانه شناسی رسانه‌های چاپی مانند کتاب، روزنامه و مجله، رادیو و موسیقی که آن را به عنوان رسانه‌های شنیداری آورده است، نشانه شناسی فیلم، تلویزیون، تبلیغات، رایانه و اینترنت موضوعات فصل‌های این کتاب است. به این دلیل نشانه شناسی رسانه‌ها کتابی است کاربردی برای رشته‌های مختلف اعم از ارتباطات و روزنامه‌نگاری، مطالعه موسیقی، فیلم، تبلیغات و ....

در واقع مطالعه این کتاب دریافتن معنای نهفته در متون رسانه‌ای بر اساس نظریه نشانه شناسی کمک می‌کند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب، پرهیز از پیچیده نویسی رایج در متون نشانه‌شناسی است به طوری که در هر فصل نویسنده تاریخچه‌ای از پیدایش و تکامل رسانه مورد بحث را ارائه می‌دهد سپس  گام به گام با توضیح ژانرها و تحلیل ساختارهای معنایی نهفته در آنها بحث را پیش می‌برد.

مارسل دانسی مدیر برنامه نشانه شناسی و نظریه ارتباطات در دانشگاه تورنتو کانادا است.

این کتاب توسط انتشارات چاپار (تلفن 88899680) و با همکاری نشر آنیسه‌نما منتشر شده است و در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال عرضه می‌شود.

کد خبر 50500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز