چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

گروه محیط زیست: با وجود هشدارهای پی در پی کارشناسان، عملیات اجرایی راهسازی‌ همچنان پارک ملی گلستان را تهدید می‌کند.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که مجری طرح، بی‌توجه به توافقات سازمان محیط زیست و وزارت راه دست به عملیات گسترده‌ای در این پارک زده که تا کنون بی‌سابقه بوده است.

در این باره شماری از تشکل‌های زیست محیطی در تماس با همشهری خواستار بررسی موضوع از سوی مراجع ذیربط به ویژه واکنش جدی سازمان حفاظت محیط شدند.

سید مهدی شریف موسوی، مدیر عامل شبکه سبز استان گلستان، با اشاره به اینکه فعالیت‌های وزارت راه از 2 سال پیش در پارک به شکل گسترده‌ای آغاز شده اما امروز شدت گرفته است، گفت: مجری طرح به جای ریشه یابی علل سیل و اجرای عملیات آبخیزداری و درختکاری در بالادست، به بهانه جلوگیری از سیل دیواره‌های بتنی به قطر 3 متر احداث کرده که البته این اقدامات سرپوشی است برای تعریض جاده و تخریب‌هایی که حین اجرای طرح صورت می‌گیرد؛

وگرنه با یک بررسی سطحی می‌توان دریافت که سدها و دیواره‌ها ی محکمتر از این دیواره‌ها و سازه‌های در دست اجرا هم قادر به جلوگیری از سیل نیست.

یاسرانصاری، دبیرکانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط‌زیست که به تازگی از این پارک بازدید کرده است، دراین باره به همشهری گفت: با ورود به این پارک ودر نخستین نگاه آنچه بیش از هر چیز دیگر باعث تعجب و تأسف می‌شود حجم وسیع و گسترده عملیات اجرایی شرکت‌های پیمانکار وزارت راه، ترافیک سنگین خودروهای عبوری و تبدیل بخش وسیعی از محور ارتباطی کنونی به اتوبان، احداث دیواره 8 متری و عدم‌رعایت اصول فنی در طراحی گدارها و سازه‌های مورد نیاز برای تردد حیات وحش است.

از همه مهم‌تر بی‌تفاوتی ونظاره گر بودن سازمان محیط زیست در برابر این اقدامات است؛ گویی این منطقه بخشی از پارک ملی نیست!

انصاری می‌گوید: در بعضی مناطق به ویژه بعد از تونل تنگه راه و در مرز استان خراسان شمالی و استان گلستان مسیر را تا 76 متر تعریض کرده‌اند و این روند با شدت ادامه دارد.

درحالی که براساس توافقات سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه، باید مسیر قبلی بهسازی و ترمیم می‌شد نه تعریض و تخریب آن هم در این حجم و اندازه.

کد خبر 54706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز