سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: ابتکار و سرعت عمل اصلی‌ترین شاخصه دیپلماسی موفق به حساب می‌آید و نشان دهنده آن است که تا چه میزان دیپلمات‌ها می‌توانند از فرصت‌هایی که ایجاد می‌کنند به‌نحو شایسته‌ای استفاده کرده و یا اینکه با پیگیری نکردن و درگیر مسائل حاشیه‌ای و روزمره شدن از نیل به اهدافی که برای تبیین آن تلاش کرده‌اند ناکام بمانند.

تأسف برانگیز‌تر آن زمانی است که ابتکارعمل راهبردهای دستگاه دیپلماسی به دست دیگران بیفتد و نه توسط پیشنهاد دهنده و بلکه به وسیله رقیب به اجرا در آید.

رایس میهمان دوستان عرب

شب گذشته خبرگزاری فرانسه از ابوظبی گزارش کرد، کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا، روز دوشنبه برای دیدار با مقامهای امارات عربی متحد و آگاه کردن آنها از مذاکرات هسته‌ای با ایران، وارد ابوظبی شد.

نزدیکان رایس گفته‌اند که وی در این سفر با عبدالله بن زاید آل‌نهیان وزیر امورخارجه امارات عربی متحد و احتمالا با دیگر وزیران امورخارجه کشورهای عرب منطقه دیدار می‌کند.
منابع دیپلماتیک آگاه در مصر نیز اعلام کردند: وزیر امور‌خارجه آمریکا با وزیران امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه‌ وزیران امور خارجه مصر، اردن و عراق در ابوظبی دیدار می‌کند.

روز گذشته نیز روزنامه‌ الشرق الاوسط - چاپ لندن- به نقل از حسام زکی سخنگوی وزارت امور‌خارجه مصر، نوشت: کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، با وزیران امور خارجه‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و وزیران خارجه‌ مصر، اردن و عراق در راستای بررسی تحولات منطقه و مذاکرات مربوط به پرونده‌ هسته‌ای ایران دیدار می‌کند.

این خبر در حالی روز گذشته منتشر شد که منابع دیپلماتیک عربی از حضور مقامات امنیتی این کشورها نیز در این نشست خبر دادند. باید گفت این اولین باری نیست که این نشست برگزار می‌شود و نشست موسوم به 6+3+1 نخستین بار در سال 2007 با حضور وزیر امور خارجه‌ آمریکا و مسئولان سازمان اطلاعات مرکزی این کشور در شرم‌الشیخ برگزار شد. در آن زمان این نشست موسوم به نشست کشورهای 6+2+1 بود، اما با پیوستن عراق در نشست بعدی این گروه که در بحرین برگزار شد، نام این گروه به نام فعلی تغییر پیدا کرد. در این نشست‌ها معمولا مقام‌های سیستم‌های اطلاعاتی این کشورها نیز شرکت می‌کنند.

اما «تاسیس سازمان همکاری‌های امنیتی» یکی از 12 پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان آذر86 در قطر و اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس پیشنهاد داده بود، ابتکاری که گویا آمریکا هم اکنون برای هماهنگی‌های خود خواسته‌اش در خاورمیانه و خلیج فارس برنامه‌ریزی بهتری از ما دارد.

پیشنهادهایی در خلأ قانونگذاری

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر به قطر تعمیق روابط کشورهای منطقه را موجب حفظ و تقویت صلح، امنیت و دوستی در منطقه و جهان دانسته بود و خاطرنشان کرد: می‌توانیم با کمک و هماهنگی یکدیگر خلیج فارس را برای همیشه به خلیج صلح، دوستی و برادری تبدیل کنیم. محمود احمدی‌نژاد که سال گذشته با دعوت رسمی حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر به دوحه رفته بود و در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سخن می‌گفت، با اشاره به مشترکات دینی، تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی کشور‌های منطقه با هدف تقویت روابط برادرانه و توسعه همکاری‌ها 12 پیشنهاد عملی ایران را ارائه کرد.

پیشنهادهایی که جز با یک سازوکار قانونگذاری منطقه‌ای بعید به‌نظر می‌رسد ضمانت اجرایی داشت باشد. تاسیس سازمان همکاریهای اقتصادی، لغو روادید با هدف تسهیل رفت‌وآمد شهروندان بین 7کشور، تامین آب و گاز مورد نیاز برادران، فعال نمودن کریدور شمال به جنوب، توسعه گردشگری، تعاون در کمک به کشورهای اسلامی و کشورهای ضعیف، تاسیس سازمان همکاریهای امنیتی، مبادلات آموزشی، علمی، فناوری و پژوهشی، همکاری در صیانت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان، از جمله پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران بود که از زبان محمود احمدی‌نژاد در دوحه خوانده شد.

این همه مشترکات

احمدی‌نژاد با اشاره به مشترکات ملت‌های خلیج‌فارس، پیامبر گرامی اسلام(ص) را پرچمدار توحید و رافت و دفاع از کرامت انسانی خواند و گفت: کتاب ما قرآن و قبله ما کعبه است و ما همسایگانی هستیم که سال‌های طولانی در کنار هم زندگی کرده‌ایم و روابط ملّت‌های ما، دیرینه و مبتنی بر دوستی و برادری است. رئیس‌جمهور افزود: ما دوستان و دشمنان مشترک داریم و همواره در پیشرفت‌ها و غم و شادی یکدیگر شریک بوده‌ایم و اقتضای این خصوصیّات و قدردانی و شکرگزاری این نعمت، تعمیق و توسعه همه جانبه روابط دوستی و برادری است.

تقویت صلح، امنیت و دوستی در منطقه و جهان

احمدی‌نژاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال همدلی و دوستی با همسایگان بوده است و مستقیم و پایدار در این مسیر گام برمی‌دارد و خواهان صلح و امنیت پایدار مبتنی بر عدالت و محبت و بدون دخالت بیگانه است و پیشرفت ملّت‌های منطقه را پیشرفت خود می‌داند. رئیس‌جمهور تعمیق روابط کشورهای منطقه را موجب حفظ و تقویت صلح، امنیت و دوستی در منطقه و جهان دانست و خاطرنشان کرد: می‌توانیم با کمک و هماهنگی یکدیگر، خلیج فارس را برای همیشه به خلیج صلح، دوستی و برادری تبدیل کنیم.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: ما همسایگان یکدیگریم و هزاران سال در کنار هم زندگی کرده و خواهیم کرد و روابط ملّت‌های ما روابط دیرینه و مبتنی بر دوستی و برادری است؛ همچنین ما دوستان و دشمنان مشترک داریم و در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها و غم‌ها و شادی‌ها با یکدیگر شریک هستیم. اما سؤالی که اینک و بعد ازگذشت 7ماه باید پرسید این است که تا چه میزان زمینه‌های تحقق12 پیشنهاد راهبردی رئیس‌جمهوری به همسایگان ایران بر کرانه‌های خلیج فارس عملیاتی شده است؟ و چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است. گویا هنوز روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که رایس وزیر امور خارجه آمریکا باید برای ارائه گزارش درباره موضوع مذاکرات ایران و 1+6 باید در منطقه حضور یابد.

زمینه‌هایی که باید فراهم کرد

وزیر اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری در تشریح امکان تشکیل پارلمان خلیج فارس، تاکید کرد: زمینه‌های گوناگونی را باید فراهم کرد تا بعد ببینیم عملیاتی هست یا نه. محسنی‌اژه‌ای توصیه کرد: برای تحقق چنین ایده‌ای خیلی باید تلاش کنید. وی تاکید کرد: این ایده تلاش زیادی نیاز دارد تا به نتیجه برسد.

رئیس‌جمهور : کشورهای حوزه خلیج فارس ایده تشکیل پارلمان منطقه را بررسی کنند

اما رئیس‌جمهوری هنوز هم بر پیشنهاداتش تاکید دارد، محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته ضمن استقبال از طرح ایده پارلمان خلیج فارس که از سوی همشهری مطرح شد به خبرنگار ما گفت: شما این پیشنهاد را بدهید، ‌این پیشنهاد باید برود در گفت‌وگوی بین کشورها قرار بگیرد. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت که کشورهای حوزه خلیج‌فارس تمایل دارند که روابطشان را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهند. رئیس‌جمهوری پس از آنکه در جریان ایده تشکیل پارلمان منطقه‌ای در خلیج فارس با حضور نمایندگان ملت‌های ساکن در این منطقه قرار گرفت در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار گروه سیاسی همشهری درباره جزئیات ایده پارلمان خلیج‌فارس سؤال کرد.

رئیس‌جمهور ضمن استقبال از این طرح خواست دامنه گسترش این پارلمان را در ایده ارائه شده بداند. احمدی‌نژاد پس از آن، با اشاره به اینکه پیشنهادهای فراوانی برای توسعه همکاری و همدلی در خلیج فارس وجود دارد، تصریح کرد: شما این پیشنهاد را بدهید، ‌این پیشنهاد باید برود در گفت‌وگوی بین کشورها قرار بگیرد. رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما نسبت به امکان و توفیق ایده پارلمان خلیج فارس و استقبال کشورهای این حوزه چیست؟ تاکید کرد: فکر می‌کنم کشورهای عربی منطقه هم علاقه‌مند باشند روابط منطقه‌ای‌شان را – به ویژه با جمهوری اسلامی ایران- توسعه دهند.

همشهری در حالی ایده تشکیل پارلمان خلیج فارس را مطرح کرده و پیگیری می‌کند که این منطقه از خلأهای قانونگذاری منطقه‌ای رنج می‌برد. خلایی که هر چشم‌انداز منطقه‌ای را عقیم می‌کند. هر چشم‌اندازی حتی دوازده پیشنهاد همکاری ایران برای شورای همکاری خلیج فارس.

کد خبر 58710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز