دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: مصر به‌عنوان یک کشور عربی بزرگ و مطرح در خاورمیانه، فضایی در حدود 1000 متر مربع در سبیت 2009 گرفته بود.

 این کشور زمینه مشارکت 17 شرکت تخصصی فناوری اطلاعات در این نمایشگاه را فراهم کرده بود. در مقایسه با ایران که دارای 60 متر مربع فضای نمایشگاهی و 6 شرکت تخصصی‌ آی‌تی در سبیت بود می‌توان گفت مصر دارای حضوری حداقل 3 برابر ایران در سبیت بود. اگر فضای نمایشگاهی را نیز مقایسه کنیم شاهد حضور 17 برابری مصر نسبت به ایران بودیم. این در حالی است که توانمندی‌های مصر در زمینه فناوری اطلاعات به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست.

خبرنگار اعزامی همشهری در نمایشگاه سبیت امسال ضمن بازدید از سالن مصر با یکی از مسئولان این سالن گفت‌وگو کرد. دکتر حسام مهقوب، مدیر عامل شرکت مهندسی الخوارزمی مصر به خبرنگار ما گفت: این شرکت نخستین موتور جست‌وجوی اینترنتی را ابداع کرده است. این موتور قادر است تمامی متون و محتواهای موجود در وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی جهان عرب را فهرست کرده و در دیتابیس خود ذخیره سازد. موتور مذکور همچنین قادر به جست‌وجوی فرمت‌های مختلف نظیر عکس، فیلم، صفحات پی‌دی‌اف و دیتا بیس‌هاست. وی افزود: دیتا سنتر این موتور جست‌وجوگر در خود مصر مستقر است و پهنای باندی معادل 54 مگا بیت در ثانیه را اشغال کرده است.

خبرنگار ما به موتور جست‌وجوی پارسیک به‌عنوان یکی از نخستین نرم افزارهای جست‌وجوی متون فارسی اشاره و سؤال کرد آیا موتور مصری فقط قادر به جست‌وجوی زبان عربی است و ارتباط آن با موتورهایی نظیر گوگل چیست؟ دکتر مهقوب اظهار کرد: زبان‌های انگلیسی،   آلمانی و فرانسوی نیز در زمره محیط جست‌وجوی این موتور قرار دارد.

محمد القمال، مدیر یک شرکت برون‌سپاری‌ آی‌تی در مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: خدمات ما، همکاری در پروژه‌های نرم افزاری در خارج از مصر است و هر سال با حضور در سبیت توانسته‌ایم مشتریان جدید برای شرکت جذب کنیم.

این گزارش حاکی است غرفه مصر در سالن 3 مستقر بود. این کشور اقداماتی نظیر راه اندازی مرکز اطلاعات،   تبلیغات محیطی در نمایشگاه، تهیه کیت‌های مطبوعاتی به چند زبان، غرفه بندی ابتکاری و انتشار بروشورهای متنوع، انجام داده بود. بخش‌های تخصصی غرفه مصر نیز شامل شرکت‌های تولید‌کننده سخت افزارهای رایانه‌ای، مشاوره خدمات مهندسی آی‌تی، خدمات مهندسی زبان عربی روی شبکه‌ها، خدمات امنیت اطلاعات و داده‌ها، خدمات طراحی پایگاه‌های اطلاعاتی و مهندسی، نرم افزارهای خدمات مشتریان،   سیستم‌های آموزشی‌ آی‌تی بیس و خدمات مشاوره‌ای آی‌سی‌‌تی بود.

مصر امسال نیز با شعار «مصر سرزمین فرصت‌ها» در سبیت شرکت کرده بود و انتخاب محل مناسب - یعنی در سالنی با وسعت زیاد که یکی از سالن‌های اصلی ورودی شمال نمایشگاه است - توجه همگان را به خود جلب کرده بود.

با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد مسئولان بخش‌های مختلف فناوری اطلاعات باید تجدید نظر اساسی در نحوه حضور ایران در سبیت داشته باشند و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر زمینه حضور شرکت‌های قدرتمند‌ آی‌تی ایران در عرصه‌های جهانی را فراهم آورند.

کد خبر 77320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز