شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمعه شب صدراعظم آلمان ابراز اطمینان می‌کرد دبیرکل جدید ناتو انتخاب می‌شود، اما با ورود به روز شنبه هنوز تلاش این پیمان نظامی برای یافتن رئیس جدید ناکام مانده است.

روزنامه تاگس اشپیگل گزارش داد، ترکیه همچنان مانع از دبیرکلی آندرس فوگ راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک است و به همین خاطر بحث‌ها جریان دارد.

سازمان ناتو در تابستان نیاز به رییسی غیرنظامی دارد، اما تعیین جانشین یاپ دو هوپ شفر رفته‌رفته به شرمساری سنگینی برای این پیمان نظامی تبدیل می‌شود.

قدرت‌های جهان غرب از باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گرفته تا نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تلاش دارند عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه را متقاعد کنند از جلوگیری از نامزدی راسموسن دست بردارد.

شکست
رویکرد رهبری آنکارا در بادن-بادن صریح بود. ترکیه مغرور و بزرگ، عضو مهم راهبردی در حاشیه جنوب شرق اروپا نمی‌خواهد به همین راحتی تسلیم شود. آنکارا اتهامات سنگینی را به راسموسن وارد می‌کند. نخست‌وزیر دانمارک عملکرد مناسبی برای مقابله با شبکه تلویزیونی روژ تی‌وی کردهای ترکیه که از دانمارک برنامه پخش می‌کند، نداشته است. آنکارا همچنین منتقد واکنش دولت راسموسن به جریان انتشار کاریکاتورهای موهن از مقدسات اسلامی در روزنامه‌های دانمارکی در سال 2005 میلادی است.

لطمه به وجهه راسموسن
مرکل که میزبان نشست بادن بادن بود، پیش از ضیافت شام ابراز اطمینان کرده بود که جمعه شب توافقی در خصوص دبیرکلی راسموسن حاصل می‌شود. وی تاکید کرده بود راسموسن "انتخاب خوبی" است. فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم همین نظر را داشت. اما اکنون رایزنی‌ها ادامه دارد و در این میان از نگاه ناظران وجهه راسموسن به شدت تخریب شده است.

درگیری بر سر سمت ریاست ناتو نشانه‌ای از تنش‌های شدید درونی در این سازمان 60 ساله است. پیش از این دبیرکل در خفا و فضایی آرام انتخاب می‌شد، اما اکنون این امر به موضوع سیاسی داغی تبدیل شده که در برابر دوربین رسانه‌ها انجام می‌گیرد.

تصمیم‌گیری در خصوص دبیرکل باید با اتفاق نظر 28 عضو ناتو انجام گیرد. ترکیه آگاهانه به این پیمان نظامی پیوسته است، زیرا می‌داند یکی از موارد استفاده‌اش برای غربی‌ها ایفای نقش در روند به اصطلاح صلح در خاورمیانه است.

کد خبر 78102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز