در ابتدای این سمینار دکتر عاملی با اشاره به صنعت بازنمایی گفت: در دنیای کنونی به واسطه کارکردهای رسانهای هیچ چیز واقعی نیست و واقعیت نیز هیچ چیزی نیست مگر بازنمود آن در صنعت بازنمایی. [«لینک شدن» به آسمان]
استاد ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم درک شرایط افزود: اگر کسی از ذهن دردمند برخوردار نباشد نمیتواند واقعیت را درک کند و تنها کسی میتواند واقعیت را خوب درک کند که حس و ذهن دردمندی نسبت به بشریت و تمام انسانها دارد. [نشست تخصصی با دکتر عاملی در همشهریآنلاین]
دکتر عاملی در پایان با اشاره به کاربرد علم فلسفه خاطر نشان کرد: فلسفه به معنای پیچاندن و غامض کردن مفاهیم و امور انسانها نیست بلکه فلسفه عمیق ارائه راه حل عالمانه است. فلسفه صرفا فهمیدن نیست بلکه اندیشه راهگشایی و حل مسئله است. [آشنایی با معنا و مفهوم فلسفه در اسلام]
در ادامه پانل نخست این سمینار به بحث فلسفه در رسانه سینما اختصاص داشت که در آن فاطمه داوودی، فهیمه اصفهانیان و مرضیه کرباسچی با عنوان بررسی روند تغییرات سینمای دفاع مقدس در سه دهه پس از انقلاب، فرزانه کیانی، رؤیا حکیمی و مریم موسویان با موضوع بازنمایی عناصر دینی در سینمای ایران: دهه 80، الهام اظهری و مونا امینیان با موضوع جایگاه فلسفه در سینمای ایران، شیوا پرورش و مریم بورقانی با موضوع تیپ شناسی فیلم سینمایی ویژه کودکان و نوجوانان از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، آزاده شمسی و رضوان اناری با عنوان تیتراژ فیلم سینمایی، حمیده خواجه، مریم حسینی، محمد جواد منصوری ظفر با موضوع ژانر وحشت در سینمای ایران و راضیه کتابچی با موضوع بازنمایی نقش کودک در سینما مقالات خود را ارائه کردند. [نیاز سینما به تعامل]
دومین پانل این سمینار تحت عنوان فلسفه مطبوعات با پنج مقاله برگزار شد که در آن مریم پیمان و زهرا حیدری با موضوع فلسفه حقوق در مطبوعات ایران، شیما جعفری، فاطمه کریمی و محبوبه مدامی با موضوع بررسی بازنمایی جریانهای سیاسی در مطبوعات کشور، شیرین گلبازخانی، زهره خواجه صالحی و نسا محبی با عنوان بررسی روند فکاهی در مطبوعات ایران، سجاد مرادی، عباس کاکایی، کامران روشنی زادهو شیرزاد کریمی با موضوع پان ایرانیسم، پان اسلامیسم و ناسیونالیسم در مطبوعات عصر مشروطه و علی رضا نایینی و محود رضا وکیلی با موضوع فلسفه شکل گیری و ساختارمند شدن ارتباطات اجتماعی در ایران به ارائه قالات خود پرداختند. [ارتباطات یعنی رسانه و رسانه یعنی فرهنگ]
تلویزیون و فضای مجازی موضوع پانل سوم سمینار فلسفه رسانه بود که طی آن مقالات موسیقی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران توسط یوسف احمدی، سلمان سعادت طلب و رحمت خاوری، تبلیغات تجاری در تلویزیون توسط فاطمه ایازی، سکینه امینی و سمیه مومن زاده و آخرین مقاله تحت عنوان مطالعه هنجارهای اجتماعی در چت روم ها توسط فرزاد غلامی و شکوفه کریم زاده ارائه شد. [سینمای ملی]