وی در رشته علوم تجربی و در سال ۱۳۵۸ مقطع متوسطه را به اتمام رساند و ۲ سال بعد مدرک لیسانس خود را در رشته علوم تربیتی، گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرد.
ابراهیمآبادی فوق لیسانس خود را در سال ۱۳۷۶ در رشته برنامهریزی آموزشی از دانشگاه تهران گرفت و ۲ سال بعد موفق شد مدرک دکترای تخصصی (ph.d) خود در رشته روانشناسی تربیتی را از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کند.
برخی از مسولیتهای علمی و حرفهای دکتر حسین ابراهیمآبادی:
- عضو هیأت علمی پژوهشکده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۸۳تاکنون)
- مدیر کل دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳
- عضو موسس و سرپرست مرکز پژوهشهای ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۱۳۷۴ تا۱۳۸۴
- مسولیت مطالعه، طراحی و تاسیس معاونت فرهنگی و اجتماعی ودفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی از سال ۱۳۷۶تا ۱۳۷۷
- مسولیت مطالعه، طراحی و تاسیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳)
- مجری طرح ملی توسعه تحقیقات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی (۱۳۷۹تا ۱۳۸۲)
- عضو موسس و مجری تاسیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی (۱۳۸۵)
- عضویت در بیش از ۲۰ مورد کمیته علمی کنفرانسها و همایشهای ملی و بینالمللی
- عضو هیأت مؤسس «دانشگاه غیرانتفاعی فردوسی»، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال ۱۳۷۲
- عضو و مسئول کمیته علمی و فرهنگی ایرانی شرکت کننده در اجلاس عالی سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی (ژنو، ۲۰۰۳)
- عضو گروه علمی کارشناسان ایرانی شرکت کننده در اجلاس مقدماتی سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی (ژنو ۱۴- ۲۵، ۲۰۰۵)
- عضو شورای تدوین بخش فرهنگی برنامههای سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور
- عضو کمیسیون دایمی هیات امنای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم (از سال ۱۳۸۳تا کنون)
- عضو کار گروه راهبری تاسیس و توسعه موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران(از سال ۱۳۸۴تا کنون)
- سر پرست کار گروه ایران و جامعه اطلاعاتی دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی (۱۳۸۶)
- عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی (از سال ۱۳۸۳ تا کنون)
- رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی (از سال ۱۳۹۳ تا کنون)
برخی از تألیفات و مقالههای حسین ابراهیمآبادی:
- مهارتهای مطالعه و یادگیری، موسسه علمی آینده سازان (۱۳۷۲)
- تدوین و انتشار گزارش بینالمللی مهاجرت در ایران باعنوان؛
The refugees in the Islamic Republic of Iran, Tehran, ۱۹۹۶ - تدوین و انتشار گزارش بینالمللی ایران و جامعه اطلاعاتی برای ارایه به نشست جهانی world Summit on the Information Society-Geneva ۲۰۰۳ با همکاری دکتر یونس شکرخواه و دکتر حسن نمکدوست
- ملاکها و معیارها در تولید و برنامهسازی رادیو و تلویزیون، مرکز تحقیقات صدا و سیما(۱۳۷۳)
- مشارکت پژوهش در آموزش، اولین کنفرانس علمی بررسی مسائل پژوهشی کشور، معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ وآموزش عالی: اردیبهشت ۱۳۷۸
- نقش آموزش عالی در نظام تصمیمسازی، آذر ماه ۱۳۷۸، اجلاس رؤسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی و اعضای فرهنگستانهای علوم و علوم پزشکی کشور
- مدیریت و برنامهریزی فعالیتهای دانشجویی، سال ۱۳۷۹ معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
- کلیاتی بر برنامهریزی اجتماعی ایران ۱۴۰۰ (ﻫ . ش) سازمان برنامه و بودجه: ۱۳۷۵
- مسائل و راهبردهای انتقال تکنولوژی با تأکید بر جنبههای فرهنگی و اجتماعی، سال ۱۳۷۸، همایش علمی و کاربردی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
- مدیریت و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی کلان شهرها با تأکید بر شهر تهران: کنفرانس توسعه و ضد توسعه: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
- مطالعات فرهنگی و تربیتی آموزش عالی: ضرورت بسط و دلایل گسترش، مجله فرهنگ اندیشه، سال دوم شماره ششم، تابستان ۱۳۸۲
- ایران و راه آینده با تأکید بر آینده گزینی و ایندهسازی در عرصه آموزش، سمینار آیندهنگری، مرکز تحقیقات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۱۳۸۲
- نسبت میان توسعه علمی و توسعه فرهنگی - دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۱)
- بررسی برخی عوامل مرتبط با توسعه شاخه کار دانش نظام آموزش متوسطه در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران (۱۳۷۵)
- آموزش و یادگیری مهارتهای اندیشیدن؛ دانشگاه علامه طباطبایی (۱۳۸۲)
- مدیریت و برنامه ریزی فعالیتهای فرهنگی و تربیتی دانشجویی؛ معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم (۱۳۷۹)
- ارزیابی عملکرد ایران در اجلاسهای جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی، مرکز تحقیقات مخابرات ایران (۱۳۸۴)
- آموزش در جامعه اطلاعاتی و جامعه مبتنی بر دانایی، مرکز پژوهشهای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (۱۳۸۵)
- ارتباط نظام آموزش متوسطه و آموزش عالی: ابعاد، زمینهها و راهکارها؛ دانشگاه تربیت معلم(۱۳۸۲)
- دانشگاه، دگرگونیهای اجتماعی و رویکردهای جدید یادگیری، پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی(۱۳۸۶)
- علوم انسانی و چگونگی انتقال به وضعیت مورد انتظار یا مطلوب، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی (۱۳۸۷)
- سازگاری نامعقول میان کمیت و کیفیت در نظام آموزش عالی و علومانسانی ایران؛ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی (۱۳۸۷)